[Tillsättning av frukt]

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

[Tillsättning av frukt]

Inläggav Illuminatus » fredag 2016-06-10 11:45

Hej alla bryggare!

I helgen brygger jag min tredje helmaltsbryggd och ska pga nyfikenhet brygga med frukt för första gången. Verkar inte helt lätt det där med tillsättning av frukt men jag ser det som ett kul experiment. Har ju två stycken ipor på jäsning sen tidigare så blir inte detta bra är det inte hela världen :D

Min plan ser ut som följande:

Frukten tillsätts först efter att primärjäsningen avtagit, runt 3-4 dagar tänker jag mig. Frukten i fråga är mango och jag tänkte köpa frusen mango som jag tinar och häller i en ny jäshink, tappar över ölen från primären till sekundären. Sen låter jag mangon jäsa 7 dagar för att vara på säkra sidan att den verkligen jäst ut ordentligt. Därefter in i kylen på kallkrasch 2 dygn så att mangon förhoppningsvis sjunker till botten och underlättar att humlen kommer i kontakt med ölet. Fram med jäskärlet i rumstemperatur, i med humle för torrhumling 3 dagar & därefter återigen kallkrasch 2 dygn för att få så lite problem med flasktappningen som möjligt (använder tappkran på samtliga jäskärl).

Synpunkter på mitt tillvägagångssätt? :D
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: [Tillsättning av frukt]

Inläggav Falkens » fredag 2016-06-10 11:55

Varför gör du hak-parentes i ämnet?
(Du gör nämligen det på alla inlägg)

Det kan vara bra att göra om man tex. i ett köp/sälj forum vill visa om man är intresserad av att köpa, sälja eller byta
Tex.
[Köpes] Gryta 25 liter
[bytes] Min senaste IPA
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: [Tillsättning av frukt]

Inläggav Illuminatus » fredag 2016-06-10 11:57

Jag ser snabbare vilka trådar som är mina.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: [Tillsättning av frukt]

Inläggav bryggapa » fredag 2016-06-10 12:04

Jamen guuud så smart. Då ska jag också börja sätta hakparantenser runt mina trådar :wink:
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: [Tillsättning av frukt]

Inläggav Illuminatus » fredag 2016-06-10 12:05

Nej gör inte det för guds skull, då förstörs ju min geniala plan!
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: [Tillsättning av frukt]

Inläggav Falkens » fredag 2016-06-10 13:24

Gud vad jag skulle vilja vara moderator nu... röra om lite ;-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: [Tillsättning av frukt]

Inläggav Illuminatus » fredag 2016-06-10 13:40

Kan jag tänka mig :mrgreen:
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: [Tillsättning av frukt]

Inläggav Illuminatus » fredag 2016-06-10 13:42

Jag har läst att det är många som pastörisera sin frukt innan den tillsätts. Är det egentligen nödvändigt med tanke på ölets alkoholhalt som borde göra det till en "obeboerlig" miljö för mikroorganismer?
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: [Tillsättning av frukt]

Inläggav bryggapa » fredag 2016-06-10 13:54

Illuminatus skrev:Nej gör inte det för guds skull, då förstörs ju min geniala plan!

Det var som det som var tanken :) Tycker också det är ett drygt beteende om det inte framgick...

Illuminatus skrev:Jag har läst att det är många som pastörisera sin frukt innan den tillsätts. Är det egentligen nödvändigt med tanke på ölets alkoholhalt som borde göra det till en "obeboerlig" miljö för mikroorganismer?

Nja, patogener är det väl som det pratas om då. Alltså sånt som kan göra dig sjuk. Frukt kan ju vara chockfull med vildjäst, som kanske inte gör ölen farlig att förtäras, bara inte så god, eller som man tänkt sig...
Senast redigerad av bryggapa fredag 2016-06-10 13:55, redigerad totalt 1 gång.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: [Tillsättning av frukt]

Inläggav Rocksolid » fredag 2016-06-10 13:54

Har själv kört med frusen mango flertalet gånger. Har inte pastöriserat, däremot kör jag den i matberedaren så det blir som en puré innan jag tillsätter.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: [Tillsättning av frukt]

Inläggav Waggman » fredag 2016-06-10 17:09

Denna mangopuré har jag använt med gott resultat:http://www.bryggeributiken.se/product/mangopuré-1-kg . Fryst mango är nog bäst att värma upp och göra egen puré av.

Mitt tips är att köra frukten i primärkärlet efter ca 1 vecka, ser ingen anledning till att flytta över den till sekundär för att tillsätta frukten bara oxidationsrisk. Ölen kommer bli väldigt disig av frukten så har lite svårt att förstå kallkrascherna, använd en humlepåse eller liknande på slangens utlopp för att inte få med för mycket frukt och humle när det förs över för primning. Men du kanske har annat syfte med kallkrascher.
Waggman
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2015-05-23 10:55
Ort: Järfälla

Re: [Tillsättning av frukt]

Inläggav robins » fredag 2016-06-10 21:22

Waggman skrev:Denna mangopuré har jag använt med gott resultat:http://www.bryggeributiken.se/product/mangopuré-1-kg . Fryst mango är nog bäst att värma upp och göra egen puré av.

Mitt tips är att köra frukten i primärkärlet efter ca 1 vecka, ser ingen anledning till att flytta över den till sekundär för att tillsätta frukten bara oxidationsrisk. Ölen kommer bli väldigt disig av frukten så har lite svårt att förstå kallkrascherna, använd en humlepåse eller liknande på slangens utlopp för att inte få med för mycket frukt och humle när det förs över för primning. Men du kanske har annat syfte med kallkrascher.



Förlåt men kan du ta en bild på hur du använder humlepåse på detta vis? Låter väldigt smidigt! Men tillför man inte massa syre när man strilar ölet genom påsarna?
robins
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 2016-05-02 08:53

Re: [Tillsättning av frukt]

Inläggav Waggman » fredag 2016-06-10 21:56

Jag har gjort lite olika, men nuförtiden så knyter jag bara fast den med själv påsen på slangen så att den hänger luftigt med mycket plats att fånga upp om det kommer ut något. Alltså inte så att påsen är spänd mot utloppet. Den hamnar fort under ytan när ölen förs över så tror inte att det tillför mycket syre. Jag begränsar också flödet genom att inte vrida på kranen på hinken för kraftigt så att ölen förs över relativt långsamt. Började med detta efter att jag blev less på att den ibland fastnade små humlebitar i flaskfyllaren om jag torrhumlat mycket (kallkraschar inte) men det har fungerat bra för både frukt och humle för mig.
Waggman
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2015-05-23 10:55
Ort: Järfälla

Re: [Tillsättning av frukt]

Inläggav DallasKokoro » lördag 2016-06-11 10:03

Jag har använt mango 2ggr, alltid vid tappning. Fick bäst mango smak med några frusna mango bitar i varje flaska. När jag blandade mangopuré i tapphinken försvann mangosmaken redan efter 5-6 veckor. Med rabarb i sekundär har fått bra smak (saison) & bra surhet (hoppy wheat).


Jäshink 1: MDP 2016 med WLP670
Jäshink 2: Saison med rhubarb
Jäshink 3: Saison torrhumlad Celeia
Damejeanne 1: Suröl
Damejeanne 2: Blackman Brewing Flemish red
Lilla PET: Suröl
Ekfat: Saison de Torp med Belle Saison
FV 1: Vår mild 2017
FV 2: Novitiate 2017
FV 3:
Corny: Blackman A4 sour
Ekfat: golden sour
DallasKokoro
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 20
Blev medlem: torsdag 2014-10-02 11:27

Re: [Tillsättning av frukt]

Inläggav Morgan » lördag 2016-06-11 13:17

Illuminatus skrev:Jag ser snabbare vilka trådar som är mina.


Det finns en käck knapp som heter "visa dina inlägg" prova den!
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster

cron