Utrustning för nybryggare

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Utrustning för nybryggare

Inläggav Hembryggd123 » torsdag 2019-02-14 09:06

Hur gör man med recept för biab. Vad börjar man med och hur vet man hur man skall modifiera recept som inte är för biab?

Biab påverkar väl endast mäskningen. Är det rimligt att mäska sedan mäta og och om effektiviteten varit för låg så kokar man bort vätska tills man når rätt og. Sen får det bli den tänkta slutvolymen. Alltså att mängden öl bestäms först när man ser effektiviteten?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Hembryggd123
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 22
Blev medlem: torsdag 2015-12-24 11:32

Re: Utrustning för nybryggare

Inläggav Djonk » torsdag 2019-02-14 12:27

Du behöver inte direkt modifiera recept för BIAB, om du inte räknar in mängd mäskvatten - brukar ofta vara ganska lös mäsk säg 1 del malt 5 delar vatten.

Om man har bryggt på samma vis några gånger brukar man kunna utgå från att få liknande effektivitet/utbyte. Visst är det rimligt att koka ner till önskat OG, oavsett vilken metod man har använt för mäskning. Alternativt kan man tillsätta lite maltextrakt om det blir för lite öl: https://www.pgw.se/maltextrakt-ljust-torkat-500g.html
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Utrustning för nybryggare

Inläggav skyking » fredag 2019-02-15 07:30

Aktuella standardbackar kan man köpa på bolaget eller varhelst man köper dricka. Det bör inte krävas att man fyller den med varor (vilket jag dock brukar göra på bolaget även om inte alla flasklr/burkar är avsedda för backen).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Utrustning för nybryggare

Inläggav Rotsac » fredag 2019-02-15 19:18

skyking skrev:Aktuella standardbackar kan man köpa på bolaget eller varhelst man köper dricka. Det bör inte krävas att man fyller den med varor (vilket jag dock brukar göra på bolaget även om inte alla flasklr/burkar är avsedda för backen).


Oj!
Det där var verkligen något nytt....

Exakt vilken sorts "backar" kan man köpa på Bolaget?
Vilken sorts flaskor rymmer dessa?
Hur många flaskor?

Var i hela friden står sådana "backar" till försäljning i Bolagets butiker?
Jag har ALDRIG någonsin sett till några sådana där, sedan jag fyllde 20 år...

Bild, tack!
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Utrustning för nybryggare

Inläggav Bee » fredag 2019-02-15 19:21

Hembryggd123 skrev:Hur gör man med recept för biab. Vad börjar man med och hur vet man hur man skall modifiera recept som inte är för biab?

Biab påverkar väl endast mäskningen. Är det rimligt att mäska sedan mäta og och om effektiviteten varit för låg så kokar man bort vätska tills man når rätt og. Sen får det bli den tänkta slutvolymen. Alltså att mängden öl bestäms först när man ser effektiviteten?

Recept är samma som för andra metoder.
Jag brygger med min braumeister på samma sätt som när jag bryggde BIAB. Mäskar med full kokvolym och lakar med 1l kallt vatten per kg malt.
För BIAB motsvarar det att lägga påsen i en hink och hälla på för att sedan lyfta upp påsen och sedan tillsätta vörten till grytan med resterande vört.
Fördelen med kallt vatten är att man slipper värma lakvatten, nackdelen är att man får något längre tid till uppkok.

När du bryggt några gånger korrigerar du din effektivitet i recepten så du prickar OG. Glöm inte att ju starkare öl, desto sämre utbyte.
Jag har själv alltid ~74% vid OG ~50 och på senaste bryggningen 63% vid OG 68.
Det beror mest på malt/vatten ratio.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Utrustning för nybryggare

Inläggav skyking » lördag 2019-02-16 11:46

Rotsac skrev:Oj!
Det där var verkligen något nytt....

Exakt vilken sorts "backar" kan man köpa på Bolaget?
Vilken sorts flaskor rymmer dessa?
Hur många flaskor?

Var i hela friden står sådana "backar" till försäljning i Bolagets butiker?
Jag har ALDRIG någonsin sett till några sådana där, sedan jag fyllde 20 år...


Det brukar stå backar med norrlands guld och liknande öl. Det hedrar dig att du inte sett dessa.

Det jag brukar göra är att ta en sån back och plocka ur flaskorna som står i (brukar inte vara något jag vill ha). Sen går jag helt enkelt och stoppar i öl som jag istället vill ha och går till kassan och betalar. Man får betala pant för backen alltså.

De finns två varianter. Den blå som rymmer 15 halvlitersflaskor (brukar jag ta för den går att stoppa i de flesta ölen i) och den röda som rymmer 20st 33cl-flaskor. Hittar man inte backen i butiken så brukar jag fråga personalen så brukar de ta fram en tomback åt mig.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Utrustning för nybryggare

Inläggav Rotsac » lördag 2019-02-16 20:01

Det brukar stå backar med norrlands guld och liknande öl. Det hedrar dig att du inte sett dessa.

Det jag brukar göra är att ta en sån back och plocka ur flaskorna som står i (brukar inte vara något jag vill ha). Sen går jag helt enkelt och stoppar i öl som jag istället vill ha och går till kassan och betalar. Man får betala pant för backen alltså.

Det finns två varianter. Den blå som rymmer 15 halvlitersflaskor (brukar jag ta för den går att stoppa i de flesta ölen i) och den röda som rymmer 20st 33cl-flaskor. Hittar man inte backen i butiken så brukar jag fråga personalen så brukar de ta fram en tomback åt mig.


KVACK!

Exakt var i Sverige finns det där Systembolaget?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster