Enkla åtgärder mot oxidering ?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav dagw » tisdag 2018-01-23 17:05

Har läst mycket elände om oxidering i flaskor och försöker nu minska eventuella problem i min bryggprocess. Ett steg blir att försöka ersätta kvarvarande luft i flaskan med koldioxid, när korken trycks på.
Fyller alltså ölen direkt till flaska från jäskärl och flaskjäser sedan. Ingen fathantering än så länge.

Finns det någon relativt enkel (billig) lösning, tex slang, kran mm att få koldioxid från tex en tub sodastream ner i flaskan på ett vettigt sätt ?
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav Drake » tisdag 2018-01-23 19:02

Du har ju själv kommit på lösningen! En slang på en sodastream funkar utmärkt. Att efterfylla innan korkning tror jag däremot inte så mycket på, bättre då att köra cap-on-foam.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav dagw » tisdag 2018-01-23 19:51

Drake skrev:Du har ju själv kommit på lösningen! En slang på en sodastream funkar utmärkt. Att efterfylla innan korkning tror jag däremot inte så mycket på, bättre då att köra cap-on-foam.


Tänkte bara köpa tuben inte hela sodastream-systemet. Jag behöver kunna köpa saker som passar och fungerar. En kran eller pistolmunstycke ? Slang eller pip ? Tänkte ju inte börja metallsvarva grejer i källaren.

Finns kanske inget färdigt att köpa men annars tacksam för tips om inköp. Hur gör alla ni andra. Fat ?
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav dagw » tisdag 2018-01-23 21:01

Drake skrev:Du har ju själv kommit på lösningen! En slang på en sodastream funkar utmärkt. Att efterfylla innan korkning tror jag däremot inte så mycket på, bättre då att köra cap-on-foam.


Nu har nybryggaren googlat på "cap-on-foam". Det är tydligen bara aktuellt om man tappar från fat med redan karbonerad öl till flaskan. Funkar inte i mitt fall alltså. Har jag missförstått ?
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav Drake » tisdag 2018-01-23 21:22

Hehe, stämmer iofs, men om man starsannar flaskorna innan brukar det bli skum upp till korken ändå.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav dagw » tisdag 2018-01-23 23:22

Drake skrev:Hehe, stämmer iofs, men om man starsannar flaskorna innan brukar det bli skum upp till korken ändå.


StarSan-skummet bubblor är nog fyllda med luft, och då försvinner väl hela poängen ? Rimligen vill du ha skum med tex koldioxid i. :?
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav Drake » tisdag 2018-01-23 23:36

Skulle du inte fylla flaskorna med koldioxid först? Lite luft kommer det nog att finnas kvar i småbubblorna iofs men jag får för mig att de stora bubblorna som bildas på vägen upp hindrar nytt syre att tränga in i flaskhalsen. Det brukar ju bildas nytt skum när man fyller flaskorna och det lär ju inte kunna innehålla något nytt syre om man blåst ur flaskorna innan. Rena soffspekulationer men jag ska banne mig göra ett jämförande test med riktigt välhumlad öl nästa gång jag flaskfyller.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav Hebbe » onsdag 2018-01-24 08:59

dagw skrev:
Tänkte bara köpa tuben inte hela sodastream-systemet. Jag behöver kunna köpa saker som passar och fungerar. En kran eller pistolmunstycke ? Slang eller pip ? Tänkte ju inte börja metallsvarva grejer i källaren.

Finns kanske inget färdigt att köpa men annars tacksam för tips om inköp. Hur gör alla ni andra. Fat ?


En BeerGun är beprövad och borde väl funka?
Du behöver förutom BeerGun en sodastreamflsaka, trapetsadpter och en manometer.
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: tisdag 2015-01-13 14:31
Ort: Lerum

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav Saint » onsdag 2018-01-24 09:22

Problemet är att kolsyreflaskan med tillbehör för att kunna purga kärl och flaskor kostar lika mycket eller mer än en Sodastreamer. Fördelen är ju att du får en Sodastreamer på köpet.
Jag har vadat ganska länge i oxidationsträsket och efter ett antal forumtrådar har jag kommit fram till:
1. Fat
2. Fat
3. Fat
4. Humla inte mer än 10g/l och undvik omtappning samt torrhumling (ev vid högkreusen).
5. Skit i humliga öl. Det finns så mycket stilar du kan göra som inte är humlig.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-01-24 09:45

Saint skrev:Problemet är att kolsyreflaskan med tillbehör för att kunna purga kärl och flaskor kostar lika mycket eller mer än en Sodastreamer. Fördelen är ju att du får en Sodastreamer på köpet.
Jag har vadat ganska länge i oxidationsträsket och efter ett antal forumtrådar har jag kommit fram till:
1. Fat
2. Fat
3. Fat
4. Humla inte mer än 10g/l och undvik omtappning samt torrhumling (ev vid högkreusen).
5. Skit i humliga öl. Det finns så mycket stilar du kan göra som inte är humlig.


Punkt 4 tror jag inte många håller med dig om. Eller ja, man kan ju tolka den som att den är identisk med punkt 5.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav dagw » onsdag 2018-01-24 09:45

Drake skrev:Skulle du inte fylla flaskorna med koldioxid först? Lite luft kommer det nog att finnas kvar i småbubblorna iofs men jag får för mig att de stora bubblorna som bildas på vägen upp hindrar nytt syre att tränga in i flaskhalsen. Det brukar ju bildas nytt skum när man fyller flaskorna och det lär ju inte kunna innehålla något nytt syre om man blåst ur flaskorna innan. Rena soffspekulationer men jag ska banne mig göra ett jämförande test med riktigt välhumlad öl nästa gång jag flaskfyller.


Jo, har ju läst att många fyller med co2 innan de fyller med öl, men är rätt skeptisk till det. De få sekunder som den itappade ölen kommer i kontakt med luften borde vara försumbar. Fyller man flaskan från botten så är det ju endast vätskeytan som har kontakt. Däremot kommer ju den luft som finns kvar efter korkning påverka ölen så länge du lagrar, månader alltså.
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav Drake » onsdag 2018-01-24 10:14

Nja, jag vet inte det jag. Jag fyller med hjälp av en flaskfyllare och tycker att det plaskar till rätt rejält den första centimetern eller så. Därför känns det bra att slå i lite kolsyra precis innan, dessutom bildas det ju som sagt bubblor vid det första plaskandet och dom tränger ju ut all luft på vägen upp. Anyway så har problemet med oxidation minskat sedan jag medvetet låtit bli att för noggrant hälla ut all starsan. Fast fat is the shit såklart.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav st1 » onsdag 2018-01-24 11:09

Saint skrev:Problemet är att kolsyreflaskan med tillbehör för att kunna purga kärl och flaskor kostar lika mycket eller mer än en Sodastreamer. Fördelen är ju att du får en Sodastreamer på köpet.
Jag har vadat ganska länge i oxidationsträsket och efter ett antal forumtrådar har jag kommit fram till:
1. Fat
2. Fat
3. Fat
4. Humla inte mer än 10g/l och undvik omtappning samt torrhumling (ev vid högkreusen).
5. Skit i humliga öl. Det finns så mycket stilar du kan göra som inte är humlig.


Word.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav Saint » onsdag 2018-01-24 12:21

ekstedt skrev:Punkt 4 tror jag inte många håller med dig om. Eller ja, man kan ju tolka den som att den är identisk med punkt 5.


Nåå Ekstedt! Det var du som sa i nämnda forumtrådar att du upplevde det som att över 10g/l ökar risken för oxidation ordentligt. Sedan dess har jag förhållit mig till det med lyckade resultat.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav ecmik » torsdag 2018-01-25 00:14

Vill du börja med att testa något helt gratis innan du köper en massa nya prylar? Jag brukar inte trycka dit kapsylen förrän alla flaskor är fyllda. De står på bänken med kapsylen löst på, och man ser och hör hur kapsylerna då och då ”lyfter” lite vilket jag antar är CO2 som lämnar ölet. När det är dags att kapsylera så utgår jag från att det är minimalt med syre kvar i headspacet, men några vetenskapliga bevis kan tyvärr inte bifogas här.. Mina kolsyrejästa öl håller sig i alla fall ifrån tydlig oxidering ett bra tag upplever jag, bättre än fat många gånger. Men det beror nog mer på ölstil än hantering kanske.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster

cron