Tryck o tid corneliusfat

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Tryck o tid corneliusfat

Inläggav ecmik » lördag 2017-12-02 22:22

Snow skrev:Oj det var lågt


Kanske är fel på regulatorns manometer, men så är det i alla fall. En lager kanske jag sätter på 0.7-0.9 bar. Edit: nä, närmare 0.9 när jag tänker på det..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tryck o tid corneliusfat

Inläggav ShadowF » lördag 2017-12-09 16:05

Hej
Kapar tråden lite då jag har liknande problem. Har precis tappat upp mitt första fat och kopplat på regulator o kolsyrepatron. Har en regulator med dubbla utgångar och två manometrar. En visar psi och en visar bar. Mitt i sitter en ratt som man skruvar på för att få ut kolsyran ur tuben. Skruvar man för mycket på den pyser det ut genom - ?övertrycksventil???.
Jag blir dock inte klok på hur man ställer in önskat tryck. på Bar-manometern går visaren inte längre än till 2 bar och psi manometern visar fast något under 50 psi. Var ställer jag egentligen in vad?
Tacksam för lite expertråd.

Robert
ShadowF
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-12-08 23:24

Re: Tryck o tid corneliusfat

Inläggav humlekotte » lördag 2017-12-09 16:35

En bild hade underlättat. Eller nån kanske direkt känner igen den?
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Tryck o tid corneliusfat

Inläggav ShadowF » lördag 2017-12-09 16:42

Hoppas bilden kom med :D Kopplade in det hela igen oh nu fick jag den till 2,2 bar
Bilagor
22516668-origpic-909315.jpg
Regulator
22516668-origpic-909315.jpg (76.74 KiB) Visad 6941 gånger
ShadowF
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-12-08 23:24

Re: Tryck o tid corneliusfat

Inläggav humlekotte » lördag 2017-12-09 21:21

Okej, det är en "vanlig" med två utgångar.
Båda mätarna visar trycket i bar, det är jag rätt säker på.
Den ena är den du kan ställa med ratten "i mitten" till t ex 2 bar. Du verkar ha hittat det. Den mätaren visar mellan 0-8 bar.
Den andra mätaren visar trycket i CO2-behållaren och visar kondenseringstrycket för CO2 och det ligger fast kring 60-70 bar tills CO2n är i stort sett slut.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Tryck o tid corneliusfat

Inläggav ShadowF » lördag 2017-12-09 23:08

Tror att jag fått till det rätt, men det som gjorde mig konfunderad var att det i vissa fall sägs; Ställ in regulatorn på 3,0 bar eller mer. Och jag kan inte ställa in mer än 2 (vilket stämmer med olika bruksanvisningar)
Så det jag egentligen undrade över är hur man bär sig åt att ställa in regulatorn på högre tryck än 2ish Bar (om man nu skulle vilja det).

Robert
ShadowF
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-12-08 23:24

Re: Tryck o tid corneliusfat

Inläggav humlekotte » söndag 2017-12-10 10:22

Är det inte övertrycksventilen som öppnar för tidigt? Den borde hålla tja 5 bar håller den iaf för mej.
Undersök den när fatet är tomt. Öppna helst inte fatet nu utan kör vidare med strax under 2 bar så det inte läcker i onödan.
Det kommer att fungera bra, bara tar lite längre tid.

Angående lämpligt tryck så har jag tyckt att 2 bar varit lämpligt. Men de senaste ölen har fått otroligt mycket kolsyra och jag tror
det beror på att de stått kanske två veckor med 2 bar, 5C. Det tar tid för CO2n (eller kolsyran?) att röra sej ner till
röret man tappar ur. När det blivit lämplig nivå där nere så är det alldeles för hög nivå där uppe. Skaka om hjälper för det,
men ölen klarnar på fatet och har ingen lust att röra om i onödan. Det kanske inte är i onödan då :D. I alla fall så verkar det som
de här tabellerna om lämplig mängd CO2 i öl stämmer och att ligga på 2 bar en längre tid är för mycket iaf för mej.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Tryck o tid corneliusfat

Inläggav ShadowF » söndag 2017-12-10 18:30

Tackar allra ödmjukast.
Då kör vi vidare så det blir lite julöl nästa helg :D

Robert
ShadowF
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-12-08 23:24

Re: Tryck o tid corneliusfat

Inläggav Saint » måndag 2017-12-11 09:20

2 Bar vid 5 grader låter väldigt mycket!! Jag följde en tabell som visade 0,8Bar för IPA. Efter 10dagar var det kolsyrat men för lite. Höjde till 1,3Bar och två dagar senare vara det perfekt.
2Bar kommer jag nog endast använda till veteöl
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Tryck o tid corneliusfat

Inläggav humlekotte » måndag 2017-12-11 14:16

Ja det blev mycket. Alldeles för mycket. Jag brukar ha 2 bar under en period för att lösa in CO2 i ölen lite snabbare, men detta blev för mycket/för länge/för kallt. Det gäller att bryta vid rätt tidpunkt och det gjorde jag inte. Jag brukar inte längre använda tabeller för CO2 utan avbryter när det är lagom. Det ser man hur bra det gick.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Tryck o tid corneliusfat

Inläggav Snow » måndag 2017-12-11 19:32

Skumt vad olika man tycker, jag kör 2 bar i de flesta av mina lite mer i HEFE, lite mindre i Stout... tycker det blir kanon.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Tryck o tid corneliusfat

Inläggav Drake » måndag 2017-12-11 19:44

Snow skrev:Skumt vad olika man tycker, jag kör 2 bar i de flesta av mina lite mer i HEFE, lite mindre i Stout... tycker det blir kanon.


Säker på att manometern visar rätt? 2 bar/5 grader lär bli rätt bubbligt som sagt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Tryck o tid corneliusfat

Inläggav Snow » måndag 2017-12-11 19:57

Drake skrev:
Säker på att manometern visar rätt? 2 bar/5 grader lär bli rätt bubbligt som sagt.


Helt 100 är jag ju inte, men jag tror det, har använt ett par Kina manometrar oxå och inte tänkt på att det skulle diffa.

Men ska för sakens skull dubbelkolla till helgen.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Tryck o tid corneliusfat

Inläggav Bee » onsdag 2017-12-13 10:11

humlekotte skrev:Angående lämpligt tryck så har jag tyckt att 2 bar varit lämpligt. Men de senaste ölen har fått otroligt mycket kolsyra och jag tror
det beror på att de stått kanske två veckor med 2 bar, 5C.

Det är ett väldigt högt jämviktstryck för 5°C så det är inte så konstigt om det är för mycket kolsyra. Jag skulle föreslå att titta i en kolsyrningstabell.

humlekotte skrev:Det tar tid för CO2n (eller kolsyran?) att röra sej ner till
röret man tappar ur. När det blivit lämplig nivå där nere så är det alldeles för hög nivå där uppe. Skaka om hjälper för det,
men ölen klarnar på fatet och har ingen lust att röra om i onödan.


NEJ. Inga Facebook fakta här tack.
Det är inte olika mycket kolsyra i toppen och botten av fatet, kolsyran kryper inte långsamt ner genom ölet. Det är beroende på tryck, temperatur, tid och yta mot gasfickan som avgör hur mycket och hur snabbt koldioxid löser sig i ölet.
(Kolsyra är koldioxid löst i vatten.)
Skakar man fatet ökar ytan mot ölet och därmed kolsyrar man ölet snabbare.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Tryck o tid corneliusfat

Inläggav humlekotte » onsdag 2017-12-13 11:27

Nej det är inte sant att kolsyran fördelas jämt. Difussusion har en tidsaspekt som gör att det under inlösning av CO2 är mer koncentration av kolsyra nära ytan med CO2 och lägre koncentration längre bort. Med tiden jämnas det ut men det sker inte ögonblickligen. Möjligen att jag överdrivit dess inflytande, men det som skiljer denna gången är faten fick flyttas omkring och därmed röras om. 2 bar har annars blivit ganska bra, men det gäller att stänga av i tid.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

FöregåendeNästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster