Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav dagw » onsdag 2017-10-18 20:20

ekstedt skrev:Det finns ju inget som talar för att jästen skulle ha lagt av på grund av hög alkoholhalt i det här fallet.


Jo alla säger det är lugnt även humle.se när jag frågade så det borde ju stämma. Det som gör mig misstänksam är den totala stillheten i jäsröret jmf med mina föregående brygder. Jag jämför även
med tappning 2 som jag gjorde efter denna ( tapp 1 ).

Tapp 1 de första 10 liter lakat BG 1.068 som sedan kokades till OG 1.092.
Tapp 2 de därefter 11 liter lakat BG 1.030 som efter förstärkning med 400 g maltextrakt kokades till OG 1.064.

Tapp 1 enormt intensiv jäsning dag 1-2, jäste klart efter ca 4 dagar, därefter så stilla i jäsröret som det kan bli.
Tapp 2 kraftig jäsning dag 1-2 och bubblar lite svagt ännu efter 10 dagar, alltså så som jag är van att det brukar bete sig i jäsröret.

Jag har aldrig jäst något över OG 1.060 förr så jag vet ju inte hur det blir.

Vad säger domarna ?
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-10-19 08:50

dagw skrev:Jo alla säger det är lugnt även humle.se när jag frågade så det borde ju stämma. Det som gör mig misstänksam är den totala stillheten i jäsröret jmf med mina föregående brygder.


Aktivitet i jäsröret ska man inte dra några stora växlar på. Framförallt går det inte att särskilja på om jästen har lagt av p.g.a. alkoholförgiftning eller att det jäsbara sockret är slut. Effekten blir ju densamma, avslutad koldioxidbildning. Åter, du har god marginal till jästens alkoholtolerans.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav Rotsac » torsdag 2017-10-19 09:28

Räknade inte på FG utan körde så här;

4,2 kg malt
ekologisk pilsnermalt 80 %
Carahell 20-30 EBC 10 %
Weyermann vetemalt 10 %

mäskning
54°C 30 min
68°C 60 min
75°C 15 min

lakning
första 10 l till detta kok.

60´ kok start. 10 l. BG 1.068.
0' Kok stopp. OG 1.092
bortkok ca 4 l.

Jäsning 4.5 l, Safale T-58 1/2 paket rakt i.
Frågan är hur får jag fart på flaskjäsningen efter detta ?


Exakt vad mäskningen vid 54 grader skapade i form av förjäsbart socker kan man fundera över.
Mäskningen vid 68 grader skapade kanske en hel del *icke förjäsbart* socker?

Då jästen Safale T-58 har en skenbar utjäsning på 70%, så är det väl inga konstigheter att du med OG 1.092, får FG om 1.026, och ABV om cirka 8,6% - 9,5%?
Antingen så klarar jästen ej av att äta mer socker, eller så finns det inget *förjäsbart* socker kvar.

Om det är det senare som gäller, så hade det inte hjälpt med en jäst som har en högre skenbar utjäsning än Safale T-58.
Fundera inför nästa bryggning på *kombinationen* av mäsktemperatur, OG, samt den jästtyp som används.

Vad gäller kolsyrejäsning på flaska, så finns det säkert gott om jästceller kvar.
När du i flaskorna tillsätter strösocker, etc. så är detta *förjäsbart* socker, som jästen mycket lätt kan äta upp, och bilda kolsyra.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav dagw » torsdag 2017-10-19 10:24

Ok, då går jag vidare utan att krångla till det med annan jäst.

Tack för all kunskap ni delar med er !
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster

cron