Flaska utan bottensatsen, nyttja fat eller ej?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Flaska utan bottensatsen, nyttja fat eller ej?

Inläggav jonteohr » fredag 2023-12-01 08:38

Hej!
Jag har nu bryggt öl i snart ett år och har gått från att koka i kastrull till att ha införskaffat ett bryggverk som jag bryggt med ca 3 gånger nu.
Nu när jag får ut ca 30-40 flaskor per batch så börjar man ju bli lite sugen på att kika på möjligheter med att flaska öl som inte får med sig en massa bottensats. Efter lite research så verkar det som att om jag använder ett fat så slipper jag bottensatsen.
När jag diskuterade detta med en vän som höll på med hembryggning för något år sedan så nämnde han att fat inte är rätt väg att gå, då fatet är menat att lagra ölen i och tappa upp i glas direkt från fatet.

Så frågan lyder då; om jag vill börja flaska min öl utan att få med bottensats, hur ska jag då gå tillväga? Är det en dålig idé att skaffa ett fat som jag trycksätter för kolsyra och direkt efter flaskar upp i mina flaskor?
jonteohr
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2023-06-19 13:16

Re: Flaska utan bottensatsen, nyttja fat eller ej?

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2023-12-01 09:16

Visst fungerar det utmärkt att tappa ölen på fat och trycksätta med CO2 men det tar lite tid innan ölen är mättad. Sen är det inte helt lätt att få över ölen till flaska utan en massa skum utan rätt utrustning.

För att få över ölen till flaska behöver du en mottrycksfyllare så att tryckfallet inte blir för stort från fat till flaska. Det bör finnas fyllare att köpa begagnade, du får lägga ut en gläntare om att du är intresserad. Om du hellre vill ha en ny är det bara att skicka ett PM till mig, jag tillverkar dem ännu.

Sen är det fat, gasflaska, gasventil och lite slang som behövs så det blir en del prylar som behöver köpas in.

Ännu bättre är om du jäser ölen under tryck i fatet och på så vis får gratis kolsyra med hjälp av en spundingventil. Ölen ska bli godare också eftersom den inte är så syreexponerad som i vanliga plasthinkar.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Flaska utan bottensatsen, nyttja fat eller ej?

Inläggav HerrKarlsson » fredag 2023-12-01 11:42

Jag har nyligen gjort den resan att börja kolsyra på fat.
Köpte ett startkit med 18l Corneliusfat, kolsyretub och sytrådskit med picknick tapp-kran och anslutningar.
Byggde sedan själv en mottrycksfyllare (sk. Gettofyllare) för att tappa upp på flaskor med:
50 cm PE-slang 3/8 tum
Silikonpropp 22/17 mm med 9 mm borrat hål

Skär PE-slangen på snedden i ena änden och rakt i andra.
Borra ett litet hål till i proppen med ett 2mm borr bredvid 9mm hålet och kanten på proppen
Placera proppen lagom långt upp från den snedskurna änden på PE-slangen så att den når ner till botten på flaskan som skall fyllas
Den Raka änden av PE-slangen trycker man in i Picknick kranen (passar utmärkt)

Så här flaskar jag:
Desinfecerar alla slangar och grejer även Sodastream med en sprejflaska färdigblandad SaniPro
Använder Sodastream och pyser i kolsyra i flaskan som då trycker ut syret
Sticker sedan i PE-slangen i flaska och håller tummen på siliconproppen så att den tätar i flaskan
Öppna tappkranen som då sakta börjar fylla flaskan och skapar ett mottryck i flaskan som sakta pyser ut ur det lilla hålet samtidigt som flaskan fylls.

Jag tycker detta fungera riktigt bra och ger kolsyrad öl på flaska utan bottensats.
Jag jäser inte på fat men pyser alltid i kolsyra i fatet innan jag tappar över från jäskärlet så att man inte utsätter ölen för syre
HerrKarlsson
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: fredag 2023-12-01 10:45


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster