När kommer ölpartiet?

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

När kommer ölpartiet?

Inläggav Falkens » måndag 2014-10-13 10:16

...eller kalla det vad du vill.

Jag satt och funderade lite och jag tror många med mig gjort det också. Nu tror jag inte att "Ölpartiet" är det bästa namnet utan det är ett exempel, det bör ju klinga bra utanför våra svenska gränser eller hur.

Nu när Systembolaget agerar som de gör, vi (eller många) önskar en bättre men dock lika kontrollerad tillgång på öl/vin/sprit men Systembolaget jobbar mer med att försämra villkoren och utvecklingen av bryggerier i Sverige. Jag ser framför mig en bild med mer och bättre tillgång. Större samarbete med andra aktörer som i sin tur kan öka samarbeten vad gäller gårdsförsäljning etc. dock så vill jag ha lika hård kontroll vid försäljning men det är en annan sida och en annan diskussion

Jag såg att det fanns ett "Spritparti" men jobbade i en annan riktning. Jag respekterar deras arbete och jag förstår tanken, jag vill dock se en annan väg.

Vad ville jag säga med det här inlägget, jo! Nu när det var lite turbulens kring frågorna med Systembolaget och bryggeri Sverige, hur kommer det sig att man inte startat ett "Ölparti" i Sverige? Om man ser gruppen "Ja till försäljning av hantverksproducerat öl i Sverige" så har den 8 596 gilla-markeringar. Det säger i alla fall att det finns en del som är intresserade och följer frågan.

Tror du att det skulle funka med ett "Ölparti" i Sverige?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: När kommer ölpartiet?

Inläggav gedman » måndag 2014-10-13 13:33

Kanske lite väl smal fråga att bygga ett parti på? En intresseorganisation är väl mer rimligt, som bedriver lobbyarbete mot befintliga partier. Och det kanske Sveriges Bryggerier och Svenska Ölfrämjandet redan gör tillräckligt bra? Om du vill förändra det politiska ramverket eller Systembolagets rutiner så tror jag de är bra organisationer att engagera sig i. Börja redan idag!
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: När kommer ölpartiet?

Inläggav Falkens » måndag 2014-10-13 16:44

Som sagt, lite nyfiken bara och som du säger, en intresseorganisation kanske är en modell.
Jag kanske är på fel sidor men Svenska Ölfrämjandet tycker jag att det är tyst i från, de "delar" gärna "Ja till försäljning av hantverksproducerat öl i Sverige" på Facebook men hur deras agenda ser ut vet jag inte.

Varför jag gick på parti var just för att jag stötte på "Spritpartiet" men som jag sa, lite nyfiken och satt och funderade :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: När kommer ölpartiet?

Inläggav Ölofsson Brewing » tisdag 2014-10-14 10:32

Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
Användarvisningsbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 15:21


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster