Vad gäller för "tap room"

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vad gäller för "tap room"

Inläggav Falkens » torsdag 2019-01-24 13:54

Ja, som sagt. Vad gäller för att ha ett "tap room"?
Är det som att ha en pub/restaurang fast med ett flashigare namn bara
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Vad gäller för "tap room"

Inläggav Bee » torsdag 2019-01-24 19:03

Falkens skrev:Ja, som sagt. Vad gäller för att ha ett "tap room"?
Är det som att ha en pub/restaurang fast med ett flashigare namn bara
Hur menar du nu?
Det finns/fanns ju något kryphål om att servera smakprover på bryggeriet, men jag tror att skatteverket kom fram till att den lagliga storleken var i matskedar.... Kolla beer news.

Annars gäller nog svensk lag och därmed serveringstillstånd, dvs pub/restaurang.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Vad gäller för "tap room"

Inläggav Falkens » torsdag 2019-01-24 20:05

Ja, det är typ så jag menar.
Du svarade på frågan och jag misstänkte att det var just så... dvs. man måste ha serveringstillstånd.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Vad gäller för "tap room"

Inläggav skyking » fredag 2019-01-25 09:09

Det är nog inte så mycket skattelagstiftningen som sätter krokben här. Den är tämligen egal i hur alkoholen hamnar hos konsumenten - degen skall in i vilket fall. Det enda som kan skilja lite är hur momsen skall beräknas om inte egentlig försäljning sker. Det är (mest) alkohollagstiftningen som bryr sig om dessa frågor. Man skall ha i åtanke att det (till skillnad från vad vissa verkar tro) att det är de faktiska förhållanden som bedöms i rätten och INTE vad man väljer att kalla det.

Frågan är vad du vill åstakomma och om det alls är möjligt att göra lagligt. Jag antar att du täker kommersiell tillverkning:

Vill du ha ett ställe där folk kan betala för att få prova din öl så är det ju faktiskt fråga om alkoholservering (aldeles oavsett om du kallar det för tap-room eller vad du nu vill kalla det för). Vill du ha sånt så är det helt klart möjligt, men du behöver serveringstillstånd för det (och jag ser inte varför man skulle vilja ens bemöda sig med att söka efter kryphål för att slippa skaffa sig ett).

Vill du ha ett ställe där folk gratis kan få prova din öl så verkar det som att det helt hamnar utanför vad man får göra aldeles oavsett vilka tillstånd du försöker skaffa.

Däremot om det rör sig om hembryggd öl så är allting precis tvärtom. Du får låta folk gratis prova din öl, det du INTE får göra är att på något sätt ta betalt för din öl.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster