Hur funkar detta?

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hur funkar detta?

Inläggav lesonen » torsdag 2017-07-06 16:17

Tjo.
Såg nyss ett inlägg på Facebook från ett bryggeri där dom gjorde ett öl till ett bröllop tillsammans med brudgummen.

Hur går det till? Vilka kanaler går man via? För ett bryggeri får väl inte sälja direkt till ett sådant event, en privat fest ? Eller?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
lesonen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 2017-01-04 20:57

Re: Hur funkar detta?

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-07-06 16:47

lesonen skrev:Tjo.
Såg nyss ett inlägg på Facebook från ett bryggeri där dom gjorde ett öl till ett bröllop tillsammans med brudgummen.

Hur går det till? Vilka kanaler går man via? För ett bryggeri får väl inte sälja direkt till ett sådant event, en privat fest ? Eller?

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Är du säker på att det är ett kommersiellt bryggeri? Ibland är hembryggare och kommersiella bryggerier förvillande lika på fejjan.

Om det är ett kommersiellt bryggeri så är det rimligen så att de säljer via en restaurang där bröllopsfesten hålls.

Direkt till en privatperson får de ej sälja, och det vore jättedumt att skylta med det på FB i så fall.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Hur funkar detta?

Inläggav lesonen » torsdag 2017-07-06 16:49

Yes. Helt 100 på att det är ett kommersiellt.

Vet att deras lokaler ligget ovanför en restaurang som dom har visst sommarbete med. Så antar att det är via den. :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
lesonen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 2017-01-04 20:57

Re: Hur funkar detta?

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2017-07-06 17:05

Jag har fått sådant erbjudande. Man fick vara med och brygga och designa sin egen etikett. Kommer inte ihåg hur mycket öl det handlade om men man fick hämta det på närmsta systembolag när det var klart.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Hur funkar detta?

Inläggav skyking » torsdag 2017-07-06 19:49

ekstedt skrev:

Direkt till en privatperson får de ej sälja, och det vore jättedumt att skylta med det på FB i så fall.


Finns det inte en möjlighet att en privatperson skaffar sig utskänkningstillstånd? Det får iofs implikationer för privatpersonen som kanske inte passar så bra...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Hur funkar detta?

Inläggav Bee » torsdag 2017-07-06 21:13

Rätt säker att man måste ha ett företag eller förening för att ansöka. Utskänkningstillstånd är ju för att sälja alkohol för att tjäna pengar, tror inte det faller in under hobbyverksamhet.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Hur funkar detta?

Inläggav skyking » fredag 2017-07-07 06:11

Jag ser inget krav på att det skall vara ett företag, men även om sånt skulle krävas är nog den delen det enklare att ordna (bara skicka in prel-deklaration till SKV). Ser man på kraven för serveringstemperatur så är de betydligt mer betungande än att bara ha ett företag bakom...

Exempel på andra krav: man får inte bjuda på alkohol, man måste ta anställd eller inhyrd serveringspersonal, man måste avlägga prov för att kunna få tillstånd, det måste erbjudas mat under hela tiden serveringen pågår, lokalen måste tömmas på gäster när tillståndet upphör.

Generellt är reglerna ut som att man kommer få en känsla av att man är på lokal än en privat fest.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Hur funkar detta?

Inläggav Falkens » fredag 2017-07-07 09:53

// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster