Sälja alkohol till privatperson, hur funkar det i praktiken?

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Sälja alkohol till privatperson, hur funkar det i praktiken?

Inläggav Falkens » tisdag 2017-05-02 08:48

Jag och några vänner har funderat lite (eller försökt).

En tanke vi fastnade på är om man nu är bryggeri och så vill man kanske endast sälja via sin webbshop eller på beställning kanske är är en bättre förklaring. Jag tolkar det som att allt måste gå via systembolaget eller kan man beställa på en webbshop i Sverige och sen leverera direkt till slutkund i Sverige. Att man då skulle behöva rapportera in vad man säljer kan jag förstå men kan man det idag?

Om jag skulle se detta som min affärsidé hur kan man komma runt det :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Sälja alkohol till privatperson, hur funkar det i prakti

Inläggav Christian H » tisdag 2017-05-02 12:20

Om det hade varit lagligt så tror jag att alla bryggerier i Sverige skulle ha gjort på det viset och sluppit Systembolagets krångligheter. Deras försäljningsmonopol är väl absolut utan undantag?
Christian H
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: lördag 2015-09-12 19:48

Re: Sälja alkohol till privatperson, hur funkar det i prakti

Inläggav Falkens » tisdag 2017-05-02 13:53

Christian H skrev:Om det hade varit lagligt så tror jag att alla bryggerier i Sverige skulle ha gjort på det viset och sluppit Systembolagets krångligheter. Deras försäljningsmonopol är väl absolut utan undantag?


Ja det är möjligt att det skulle vara så!

Men jag kan ju beställa på en hemsida som en importör har eller ett bryggeri och sen hämta på bolaget. Jag kan beställa på systembolagets webb och se få det levererat hem. Så det man tänkte på var om man kunde rapportera in vad man sålde och att det skeppades direkt men det är säkert inte möjligt. Men om jag vill sälja min öl på min webb så är det uthämtning på bolaget som gäller. Kan jag styra det lokalt, att det går att bara beställa till ett eller vissa utvalda systembolag? Jag vet att det borde gå för vissa lokal producerade har bara försäljning på utvalda systembolag.

Jag tror det är bäst att ringa systembolaget direkt
(om inte en bryggare på bryggeri vet)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Sälja alkohol till privatperson, hur funkar det i prakti

Inläggav skyking » onsdag 2017-05-03 09:13

Christian H skrev:Om det hade varit lagligt så tror jag att alla bryggerier i Sverige skulle ha gjort på det viset och sluppit Systembolagets krångligheter. Deras försäljningsmonopol är väl absolut utan undantag?


Det finns på sätt och vis undantag, men inte som det är formulerat i lagen (så vitt jag kan se, det är sk detaljhandel som de har monopol på). Undantagen är att andra får sälja till är:

1) Systembolaget
2) Personer som har skatteupplag
3) Personer som har utsjänkningstillstånd
4) Personer som har särskilt tillstånd för det (t.ex. laboratorier som behöver ren etanol)

Personer avser normalt företag, men det finns nog inget hinder för att det rör sig om privatperson/egenföretagare. Dock finns det ju begränsningar vad man får göra med skatteupplag och utskänkningstillstånd.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sälja alkohol till privatperson, hur funkar det i prakti

Inläggav Falkens » onsdag 2017-05-03 09:42

Man kan lägga en hel del begränsningar på hur beställningen ska gå till. Om den ska vara öppen, dold, knuten till ett län/stad/systembolag osv. men jag fick inte uppfattningen som systembolaget var den bökiga parten. De verkade ganska öppna på alla sätt. Du kan ha order på din hemsida MEN leveransen måste gå till systembolaget (enl. uppsatta kriterier) och det är beställaren/köparen som måste hämta den. Men det går säkert att diskutera de frågan också. Finns inget krav på förpackning utan det kan vara vad som helst egentligen... kanske inte öppen hink men i praktiken, så jo det med.

Det är som Skyking är inne på
Om man ska sälja till någon snubbe som ska ha en egen fest, så är det via bolaget
Om det finns en firma (tex. catering mm.) som har utskänkningstillstånd så slipper man systembolaget

jag har fått svar på mina frågor...
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Sälja alkohol till privatperson, hur funkar det i prakti

Inläggav Fredrik Bergkvist » onsdag 2017-05-03 18:34

Hej

Hur är det med reglerna om man går via Danmark? Har ett svagt minne av att man kunde kringgå en del regler på det viset.??

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Fredrik Bergkvist
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 102
Blev medlem: söndag 2017-02-05 21:18

Re: Sälja alkohol till privatperson, hur funkar det i prakti

Inläggav Falkens » torsdag 2017-05-04 07:07

Kanske funkar om man bor i den regionen
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Sälja alkohol till privatperson, hur funkar det i prakti

Inläggav skyking » torsdag 2017-05-04 07:20

Fredrik Bergkvist skrev:Hur är det med reglerna om man går via Danmark? Har ett svagt minne av att man kunde kringgå en del regler på det viset.??


Jag vill minnas att det var någon lokal producent (av vin?) som löste gårdsförsäljningen på det viset. Har dock inte hört något om det har hållt för rättslig granskning. Med tanke på att det torde vara mer praktiskt att gå via systembolaget så verkar tilltaget ju nästan syfta till att få en rättslig prövning av någon anledning.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sälja alkohol till privatperson, hur funkar det i prakti

Inläggav Falkens » torsdag 2017-05-04 09:13

Är ju allt annat är smidigt men visst, det är ju ett sätt att peta på Systembolaget och säga att det är dags att se över saker och ting

https://kit.se/2015/11/04/19129/vinodla ... olpolitik/
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Sälja alkohol till privatperson, hur funkar det i prakti

Inläggav Fredrik Bergkvist » lördag 2017-05-06 17:05

Falkens skrev:Är ju allt annat är smidigt men visst, det är ju ett sätt att peta på Systembolaget och säga att det är dags att se över saker och ting

https://kit.se/2015/11/04/19129/vinodla ... olpolitik/

Se där!! Tack för den.
Fredrik Bergkvist
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 102
Blev medlem: söndag 2017-02-05 21:18


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster