Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Charlemagne » torsdag 2017-04-06 15:07

Falkens skrev:Lyfter en gammal tråd men dock lika intressant.

Jag är lite nyfiken om någon skapat en Excel-fil där man för in alla kostnader... ner till minsta humlepåse :-) Jag skulle önska ha en sådan fil där jag för in alla parametrar och där efter får ut vad varje flaska måste kosta minst... vet inte om någon lyckats skapa en sådan eller kör man "freebase" hela tiden. Jag har själv inte skapat någon fil men nu när jag väckt mitt eget intresse så kanske jag får sätt mig ner och se om jag kan få in det, är ganska säker på att jag skulle missa 40% av de viktiga sakerna... där av tjatet på om någon annan har :oops:

Någon kanske har börjat och vill dela med sig :-) Hade en förhoppning att man kanske skulle kunna finna det här men den ser ju knappt uppdaterad ut.



Det är faktiskt på gång då jag har startat ett bryggeri enligt konstens alla regler. Kan sätta mig och skriva ihop en lista sen ikväll på alla utgifter jag haft!
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: tisdag 2015-12-08 18:31
Ort: Tullus, Östersund

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Falkens » torsdag 2017-04-06 15:24

Jo, jag är mest nyfiken på hur man tänkt.

Det är lite så jag funderar på när det gäller att räkna ut vad som kostar. Det är ju klart att det hänger på vad man brygger men det är ju det som är det fantastiska med Excel, man för in alla värden som gäller. Då är det även bra att ha med alla kostnader för det är ju det som flask eller fat-priset handlar om. Priset per flaska handlar ju inte bara om malt+jäst+humle+vatten utan det är ju också lokalhyra, el och alla andra inköp för att brygga. Det som inte går att räkna på är ens tid, det vet jag att man får ställa upp för saken eller nöjet till en början men ändå en viktig sak att ha med om man ska göra en verksamhetsplan etc. så behöver man ju det oavsett. Och sen är det ju bra om man kan räkna på det för att se hur man ligger till. Om man räknar och kommer fram till att man måste ta 75:- av krogen per flaska så kanske det inte är så stor idé eller så får man kapa kostnaderna någon annanstans (för att jobba gratis vill man ju inte i längden) och där av är det ju trevligt om man kan ha något hjälpmedel så som Excel eller annat program som man kan se det INNAN man får överraskningen så att säga.

Men jag ser fram mot att höra ditt upplägg :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav skyking » torsdag 2017-04-06 16:29

Jag tycker nog inte att räkna på ens tid är speciellt besvärligt heller. Det svåra i en kalkyl, oavsett bransch är ofta att göra en korrekt bedömning av hur mycket man kan sälja.

Detta är viktigt då man ju har fasta kostnader i bilden. Säljer man lite så måste man ju ta mer betalt per flaska för att kunna betala hyran.

Angående hur mycket man skall kunna betala sig själv så om volymerna är så att man måste jobba heltid så behöver man ha marginaler så man kan leva på verksamheten. Det håller ju inte att säga upp sig från jobbet för att brygga gratis, då blir det ingen mat på bordet...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Bee » torsdag 2017-04-06 16:53

Ett litet räkneexempel på löneuttag.
Vill man ta ut 16000 i bruttolön kostar det företaget ca 21000 totalt. Vilket motsvarar 2100 flaskor öl om man gör 10kr vinst per flaska.
Det blir att sälja 88 lådor öl i månaden för att täcka lönekostnaden. (24 flaskor/låda)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Falkens » fredag 2017-04-07 10:18

Intressant att ingen räknat mer eller noggrannare på det.
Kanske är fel forum att ta upp det i då det är hembryggning men de flesta har väl börjat här.. .trodde jag :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav skyking » fredag 2017-04-07 11:03

Bee skrev:Ett litet räkneexempel på löneuttag.
Vill man ta ut 16000 i bruttolön kostar det företaget ca 21000 totalt. Vilket motsvarar 2100 flaskor öl om man gör 10kr vinst per flaska.
Det blir att sälja 88 lådor öl i månaden för att täcka lönekostnaden. (24 flaskor/låda)


Då räknar du inte med att man skall ha semester vilket kan ställa till det på flera sätt. Men om man räknar med semester skall man slänga på ytterligare 12.5% ovanpå detta. Utöver detta kan det tillkomma sociala avgifter enligt avtal och eventuell sjukpenning. Dock som självanställd väljer man ju själv ifall man vill ha detta.

Din beräkning visar dock att man för detta behöver brygga ungefär en kubik i månaden. Antar man att bryggverket är på just en kubik så behöver man brygga en gång i månaden vilket man ju kan göra på fritiden vid sidan av ett vanligt jobb.

Det jag var inne på när det gäller lön var lite att man bör skilja på fasta och rörliga kostnader. Om vi istället räknar med ett täckningsbidrag (räknat som försäljningspris minus rörliga kostnader) på 10kr så måste man först sälja såpass mycket att man kan betala de fasta kostnaderna innan det kan bli tal om att ta ut lön öht. Detta är viktigt för man kan ju inte egentligen säga att man har en viss vinst per flaska oberoende av hur mycket man säljer.

Man får då fram en volym som man måste sälja för att över huvud taget kunna gå runt. Vad man måste sälja för att slippa betala för nöjet att få brygga på "kommerciell" basis helt enkelt. Detta bör man av nämnd anledning kunna klara av på fritiden brevid ett normalt jobb.

Falkens skrev:Intressant att ingen räknat mer eller noggrannare på det.
Kanske är fel forum att ta upp det i då det är hembryggning men de flesta har väl börjat här.. .trodde jag :-)


Gränsfall tycker jag, det är väl många som går i dessa tankarna. Vissa har mer konkreta tankar, andra bara drömmar, vissa har realistiska planer andra optimistiska. Detta kan ju ge lite kött på benen så man vet var ens tankar hamnar på skalan. Kanske bra ifall vi kan förmå de som bara har optimistiska drömmar att hålla det på den nivån och fortsätta hembrygga istället...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Bee » fredag 2017-04-07 11:29

Falkens skrev:Intressant att ingen räknat mer eller noggrannare på det.
Kanske är fel forum att ta upp det i då det är hembryggning men de flesta har väl börjat här.. .trodde jag :-)

Jag länkar till mitt tidigare "sur gubbe" inlägg där du ställde samma fråga.
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?p=59543#p59543

Du kanske ska göra arket själv ändå? Är du seriös så borde du göra det.

Vill du ha pris på flaskor, kapsyler, etiketter och lådor så kan jag bidra, men du får räkna själv.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Falkens » fredag 2017-04-07 11:29

@skyking
Jag tycker du är inne på rätt spår.

Jag personligen är inte ute efter att "Nu ska jag strata bryggeri, jag bör nog ha 25000:-/brutto i lön" utan jag vill leka med tanken, leka med siffrorna för jag är inte där än vad gäller strata bryggeri. Jag har mycket kvar att lära innan dess. Men om man kanske skulle ha en sådan här fil där man kan leka med siffrorna så kanske man skulle tänka till mer, jag skulle i alla fall.

Jag önskar en Excel fil (jag tycker det borde finnas) där jag kan lägga in allt som har med det här att göra och på sista raden får fram något i stil med "Du måste fakturera minst xx:- för din flaska öl".
Vill jag lägga till en summa under "Lön" så kommer givetvis kolumnen med "Du måste fakturera minst xx:- för din flaska öl" att stiga, det fattar alla! Jag skulle känna att det är en bra sak att "leka med" och jag tror fler skulle ha nytta av den, kanske de som redan startat bryggeri. Jag skulel vilja ha det innan jag funderar på att starta. Hade jag vetat varje del som behöver vara med i den här tänkta filen så hade jag satt mig ner och försökt få ihop den. Men jag vet inte... jag kan inte Excel heller men med lite Google och Youtube så skulle jag nog kunna få ihop något.

Vi får se vad som händer
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Falkens » fredag 2017-04-07 11:35

Bee skrev:Jag länkar till mitt tidigare "sur gubbe" inlägg där du ställde samma fråga.
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?p=59543#p59543

Du kanske ska göra arket själv ändå? Är du seriös så borde du göra det.

Vill du ha pris på flaskor, kapsyler, etiketter och lådor så kan jag bidra, men du får räkna själv.


Jag ska ge dig ett litet surgubbe svar tillbaka Bee :wink:

Då kanske du inte ska svara i tråden utan den som kanske sitter på nödvändig information och känner att den vill bidra till det här kanske kan få utrymme och svara.
Jag har kommit fram till att jag får göra det här själv och kommer således göra det också. Jag har vetat det sedan förra vändan också MEN då det startar en uppsjö bryggerier i månaden så kanske någon... har gjort denna resa innan och har ett utkast som den vill dela med sig av. Vad gäller kapsyler, flaskor etc. så kan jag maila dom leverantörer som finns :-) Tack i alla fall

Som sagt, ska göra det framöver.... ska läsa
Capture.JPG
Capture.JPG (32.2 KiB) Visad 8523 gånger
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav niklas_n » söndag 2017-04-09 08:26

Som jag förstår det så kan man generellt räkna med att man får ca 50% av priser som Systembolaget säljer ölen för, om man räknar med ~5% ABV. Säljer Systembolaget ens öl för 25kr/33cl får man alltså ca 12,5kr flaskan. Brygger man öl som inte är extremt humlig så bör man klara sig på 5,5kr/flaskan i produktionskostnad, inkl. kapsyl, flaska, råvaror och etiketter.

7kr/flaskan i vinst skall alltså täcka alla kostnader såsom hyra, el, försäkring/larm, distributionskostnader och ev lön. Sen är det bara att börja räkna.

Och som Skyking säger så är det svåraste att beräkna hur mycket man kommer sälja.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Morgan » söndag 2017-04-09 10:48

Det går att räkna ut exakt på öret utpris till kund på systemet utifrån inköpspris. Systembolaget är helt transparenta med sin prissättningsmodell.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Bee » söndag 2017-04-09 20:57

Bra estimering @niklas_n, stämmer mycket bra, men då har du utelämnat alkoholskatt.

Jag och en bekant gjorde ett överslag. Om jag ska dra in lika mycket till företaget på öl som konsult, så måste jag sälja tre lådor öl i timmen 40 timmar i veckan. Ska jag ta ut samma lön som nu så måste jag "bara" sälja hälften av det.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav mazzse » måndag 2017-04-10 06:21

Jag förstår att du vill få tag i någon annans fil...

För det vore ju väldigt bekvämt att få veta allting exakt klart innan. Men det är ju det som faktiskt gör folk till entreprenörer. Dom förverkligar en idé utan snålskjuts från nån annan, dom trycker och trycker på ända tills dom lyckas.

Att få någon annans excel, det är ju lite som att i den tomma lokalen bredvid Nisses mataffär, öppna en mataffär, och be Nisse om att få veta hans kostnader och intäkter, hur han får det hela att gå runt.
För visst har han en kalkyl på hur hans verksamhet ser ut, el iaf kan slänga ihop en. Självklart kan han, han driver ju runt det.
Men det är hans yrkeshemlighet, visar han dig sina siffror finns det en möjlighet att han kånkar/att du snor hans kunder. För du optimerar ju hans kalkyl för att lyckas du med.
Så alla nätter han har plockat upp varor i affären som han inte tog ut lön för, ska han bara vara glad över då eller?

Nja asså jag tror nog faktiskt att det är det som skiljer folk från folk, vissa ser till att programmera om STC, vissa bygger mottryckesfyllare å vissa vill gärna köpa dessa färdigt.

Så antingen börjar du lära din din egen kalkyl för dina egna kostnader.
För bee kanske har 0 i lokalkostnader, å du kanske har 0 i flaskkostnader, vad ved jag.
Poängen är att alla har olika förutsättningar, så du gör bäst i att göra din egen kalkyl, för det är isf ditt eget bolag och om nått är knas i kalkylen Måste DU hantera den själv.

Men vill du slanta upp det så är det säkert nån av dom etablerade som säljer, allt handlar bara om rätt pris...

Lycka till nu om du bygger egen 'fil' eller får nån annans 'yogurt'.
;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 146
Blev medlem: tisdag 2014-11-18 21:17

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav skyking » måndag 2017-04-10 07:32

mazzse skrev:Jag förstår att du vill få tag i någon annans fil...

För det vore ju väldigt bekvämt att få veta allting exakt klart innan. Men det är ju det som faktiskt gör folk till entreprenörer. Dom förverkligar en idé utan snålskjuts från nån annan, dom trycker och trycker på ända tills dom lyckas.

Att få någon annans excel, det är ju lite som att i den tomma lokalen bredvid Nisses mataffär, öppna en mataffär, och be Nisse om att få veta hans kostnader och intäkter, hur han får det hela att gå runt.
För visst har han en kalkyl på hur hans verksamhet ser ut, el iaf kan slänga ihop en. Självklart kan han, han driver ju runt det.
Men det är hans yrkeshemlighet, visar han dig sina siffror finns det en möjlighet att han kånkar/att du snor hans kunder. För du optimerar ju hans kalkyl för att lyckas du med.
Så alla nätter han har plockat upp varor i affären som han inte tog ut lön för, ska han bara vara glad över då eller?

Nja asså jag tror nog faktiskt att det är det som skiljer folk från folk, vissa ser till att programmera om STC, vissa bygger mottryckesfyllare å vissa vill gärna köpa dessa färdigt.

Så antingen börjar du lära din din egen kalkyl för dina egna kostnader.
För bee kanske har 0 i lokalkostnader, å du kanske har 0 i flaskkostnader, vad ved jag.
Poängen är att alla har olika förutsättningar, så du gör bäst i att göra din egen kalkyl, för det är isf ditt eget bolag och om nått är knas i kalkylen Måste DU hantera den själv.

Men vill du slanta upp det så är det säkert nån av dom etablerade som säljer, allt handlar bara om rätt pris...


Du säger ju lite emot dig själv. Att du får ta del av din konkurrents siffror kan förvisso hjälpa dig i konkurrensen, men inte riktigt som man skulle kunna förvänta sig. Det faktum att förutsättningarna som du skriver skiljer sig så kommer konkurrentens siffror inte vara tillämpliga på din verksamhet - du kan alltså inte optimera din verksamhet genom att bara ta konkurrentens siffror som dina egna.

Visst kan befintliga siffror ge en uppskattning av var kostnaderna hamnar, men de kan knappast utgöra underlag för en vettig affärsplan. Skall man använda ett sånt excelark till att göra en affärsplan så kräver det ju i praktiken att man tar fram egna siffror - det som är till nytta då är i så fall en lista på saker som kostar, saker som man alltså skall kolla upp vad de kostar. Eventuellt kan man använda siffrorna som en indikation av om man blir lurad av leverantörer (men man kollar väl med fler leverantörer?).

För övrigt så stämmer nog inte din bild av en (framgångsrik) entreprenör. För att lyckas gäller det att ha en realistisk bild av marknaden och kostnaderna. Denna information tar man nog rätt sällan av egna erfarenheter utan man införskaffar dem givetvis från andra, visserligen får man kanske betala för viss information, men ändock är det andras information man agerar på. Kostnaderna är i mitt tycke en barnlek att luska reda på i förhållande till marknaden (hur mycket man kan sälja och till vilket pris). Och för marknaden så är du nog föga behjälpt av att se andras siffror (du tänker väl tillverka eget öl, under eget varumärke och sälja det själv?).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav niklas_n » måndag 2017-04-10 07:46

Bee skrev:Bra estimering @niklas_n, stämmer mycket bra, men då har du utelämnat alkoholskatt.

Jag och en bekant gjorde ett överslag. Om jag ska dra in lika mycket till företaget på öl som konsult, så måste jag sälja tre lådor öl i timmen 40 timmar i veckan. Ska jag ta ut samma lön som nu så måste jag "bara" sälja hälften av det.


Alkhoholskatten skall faktiskt vara inräknad, jag har använt denna modell;

http://www.portersteken.se/2014/02/sa-p ... et-ol.html
Dock kan jag rört ihop det om det är inklusive eller exklusive moms på priset som jag har skrivit.

Nu är 50% av priset i intäkt en grov estimering med det ger ett hum av hur mycket man får per flaska.
Excelark i all ära, men det är ju ingen raketforskning. Att skaffa kunder och bli av med ölen lär vara det största problemet med att starta bryggeri.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster