Ny underkategori: Klonrecept

Tyck till och föreslå saker om själva forumet

Moderatorer: martinb, Fredrik Almgren, Webbgrupp

Ny underkategori: Klonrecept

Inläggav martinb » fredag 2015-10-16 09:53

För att särskilja allmänna frågor om recept och receptutveckling mot mer specifika efterliknelser av kommersiella öl har vi skapat en ny underkategori under Recepthjälp, nämligen Klonrecept.

Som vanligt är det viktigt att man läser igenom Kategorireglerna noga och speciellt följande rad om man ska dela med sig av ett klonrecept:
Säkerställ att du som receptdelare inte bryter mot någon upphovsrätt. Receptdelningar som anses kan bryta mot upphovsrätt kommer att tas bort och trådskaparen kommer att varnas.

Please enjoy responsibly :)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Ny underkategori: Klonrecept

Inläggav Falkens » fredag 2015-10-16 10:40

Kanske en dum fråga men hur vet jag eller hur kan jag kontrollera om jag via ett recept bryter mot någon upphovsrätt?
Kan ju vara bra att informera om den delen om man vet innan någon gör ett fel. För om ni vet att man bryter så kan ni ju tipsa om de små sakerna så inte folk varnas i höger och vänster varv för man tolkar olika.

Jag tror ingen kommer göra det av fri vilja därför OM man vet tips och trix på hur man kan ta reda på om det ligger någon form av upphovsrätt bakom, ta det i ett klistrat inlägg så man kan dubbelkolla.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ny underkategori: Klonrecept

Inläggav martinb » fredag 2015-10-16 13:33

Om man som individ inte vet hur man kan ta reda på ifall man delar något som kan vara upphovsrättskyddat kanske man ska ta sig en funderare man över huvud taget ska dela det. Svårare än så är det väl inte?

I exemplet i Kategorireglerna från Malmö Brygghus så står det klart och tydligt följande:
Artikel och recept får spridas i oförändrat skick. Fler exemplar kan laddas ner från http://www.solobryggeriet.se

Genom att länka till artikeln och följa rådet är vi helt Ok på det.

Om du hittar ett recept på en hemsida där det inte står någon annan källa och inget annat indikerar att det inte är en originalklon, kontakta den som har publicerat receptet eller hemsidan.
Om du hittar ett recept där det står en hänvisning till en tidning som Brew Your Own, skicka ett e-mail till dem och fråga ifall det är OK att dela det. Likaså om du hittar det i en bok, där brukar det stå ifall materialet får spridas vidare, där finns även förlagsinformation.

Du som individ har ansvar för det du gör. Om du inte kan ta reda på någon upphovsperson kanske du får be någon om hjälp om du verkligen, verkligen måste dela receptet.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Ny underkategori: Klonrecept

Inläggav Falkens » fredag 2015-10-16 13:47

:roll:
Förlåt men ibland måste man i ett forum peka lite åt rätt riktning för just alla vet inte. Att man har riktlinjer i sitt forum är bra bra och nödvändigt annars blir lite mycket hallabaloo och det är därför man ibland måste vara lite övertydlig som admin/moderator i ett forum. Jag tycker det är snyggt från en forumsägare att underlätta denna lilla detaljen för den som kanske inte tror att den gör "fel" fast den kanske gör "fel".
Om man som individ inte vet hur man kan ta reda på ifall man delar något som kan vara upphovsrättskyddat kanske man ska ta sig en funderare man över huvud taget ska dela det. Svårare än så är det väl inte?

Det är just det som du skriver som göra att ingen kommer våga dela något och forumet "dör ut" vilket är tråkig och icke utvecklande sak för forumet och SHBF. Användaren hittar andra kanaler för sin fråga och som jag sa, jag upplever det som lika enkelt för forumet att informera i en "regel" kring ämnet som att säga "det borde du vet annars..."

Tyvärr upplever jag att svaren från admin/moderatorer är lite personliga, som att det är riktat till personen bakom vilket det inte är , det är riktat till och för utveckling av SHBF och dess forum. Varför kunde inte svaret lika gärna vara "Bra idé!! Det skulle vi kunna göra..."

Jag kanske ska börja tänka på om förslagen är värda att skriva eller inte... med tanke på att jag måste försvara mitt förslag!
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ny underkategori: Klonrecept

Inläggav martinb » fredag 2015-10-16 15:12

Falkens skrev:Det är just det som du skriver som göra att ingen kommer våga dela något och forumet "dör ut" vilket är tråkig och icke utvecklande sak för forumet och SHBF. Användaren hittar andra kanaler för sin fråga och som jag sa, jag upplever det som lika enkelt för forumet att informera i en "regel" kring ämnet som att säga "det borde du vet annars..."

Att hela forumet skulle dö ut för att vi har förtydligat vad vi förväntar oss av våra medlemmar när de delar saker i det här fallet i en väldigt specifik del av forumet som de redan borde känna till tror väl inte ens du själv på?

Vårt forum är passivt modererat, sk. efterhandsmodererat, och SHBF måste, tråkigt som det kanske verkar vara, följa BBS-lagen. Hittar vi olagligheter (allt från hets mot folkgrupp till upphovsrättsbrott) måste vi ta bort materialet. Detta är inget nytt. Så har det alltid varit. Nu har vi dock märkt att det finns ett behov att upplysa våra medlemmar av vad som krävs av dem för att vi inte ska behöva ta bort inlägg. Vi har sett ett ökat intresse för kloner och vi vet att det finns både inofficiella och officiella recept ute på internet. Det enda vi vill är att det som delas på vårt forum delas rätt och riktigt, som det egentligen alltid som sagt har varit.

Så vad är bättre - att vi ställer "krav" på våra medlemmar att de hjälper till att öka kvaliteten på forumets innehåll eller att vi måste vid tveksamheter radera trådar och inlägg?

Som jag skrev tidigare, om man vill dela något men är osäker på om rättigheterna kan man alltid be om hjälp här på forumet. Även griniga moderatorer :)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Ny underkategori: Klonrecept

Inläggav Falkens » fredag 2015-10-16 19:13

Det jag syftar på är att det finns andra kanaler för diskussioner så som Facebook, IRC och andra forum. Det är det jag menar att det ibland är lättare att underlättat genom att vara tillmötesgående med att visa vägen för att minimera risken för fel trots att man kan tänka själv... bättre hjälpa än själva :-)

Trevlig kväll
(Jag ska sluta i vanlig ordning)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ny underkategori: Klonrecept

Inläggav martinb » fredag 2015-10-16 23:02

Självklart finns det andra kanaler för allt.

Vi hindrar inte på något sätt diskussion kring recept eller dylikt här på SHBFs forum, oavsett om det är klonrecept eller inte. Diskussion är bra, det leder till utveckling både hos bryggare som av forumet. Men likväl måste vi precis som du, oavsett om du vill eller inte, förhålla dig till svensk lagstiftning. Det finns trots all folk som fått fängelsedomar för "medhjälp till upphovsrättsbrott". Det kommer sannolikt inte hända här, men likväl - vi försöker här på forumet se till att vi följer lagen någorlunda.

Men det är ju egentligen inte diskussion vi pratar om här. Vi pratar om delande av andra individers eventuella upphovsrättsskyddade material och ev. diskussion om detta, eller har jag missförstått något? Om du var OK med att vi inte delar upphovsrättsskyddat material här på SHBFs forum och att vi anser att våra medlemmar måste använda "insidan" gällande sådant innan de startar diskussioner hade ju den här tråden inte fortsatt här.

Vad man kan grovt konstatera, och jag vill inte lägga ord i din mun, men efter att försökt summera det du skriver så är det följande som man kan tolka:
Du vill inte forumets medlemmar ska behöva ta ansvar för eventuellt upphovsrättsskyddat innehåll de delar.
Du tror inte att forumets medlemmar är kapabla att själva förstå att de delar något som kan vara upphovsrättsskyddat.
Du vill att vi skall vara tillmötesgående med att acceptera eventuella upphovsrättsbrott för att folk inte ska använda andra kanaler för att diskutera eventuell upphovsrättsskyddat material såsom Facebook, IRC och dylikt.

Självklart är detta en tolkning av dina inlägg men det känns som en ungefärlig tolkning av hur det känns som att du tolkar det jag själv skriver.

Det som borde vara kristallklart är följande:
Vi ser fram emot våra medlemmars EGNA klonrecept. Recept som de själva utvecklat, testat och valt att dela med sig.
Får vi sådana ser vi tydligt bevis på en bryggkultur som utvecklas med bryggarnas kunskap som verktyget för det.

Att medlem A skriver ett inlägg i stil med "Jag gillar öl X. Har någon ett recept." varpå medlem B svarar "Jag har hittat ett recept på internet. Här är det. Ctrl+C - Ctrl+V", ja det driver kanske inte individuella bryggarna framåt som bryggare. Det är ju inte direkt något man kan kalla början på en diskussion. Det kanske inte driver forumet framåt heller... Speciellt ifall materialet är upphovsrättskyddat.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Ny underkategori: Klonrecept

Inläggav Falkens » lördag 2015-10-17 09:09

Ja det var en trevlig tanke att hjälp till med tyckte jag men jag är med och delar det du säger absolut!
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ny underkategori: Klonrecept

Inläggav CalleT » lördag 2015-10-17 17:58

Nu är det väl så att ett recept i meningen uppräknande av ingredienser samt en neutral beskrivning om hur och i vilken ordning de används inte åtnjuter någon upphovsrätt. Det är väl därför "hemliga" recept fortfarande existerar (förutom att göra det spännande).En längre ordrik beskrivning med löpande text som är mer personlig i tonen, så som de ofta framställs i kokböcker kan dock vara upphovsskyddad som "text".
Så länge man inte "klipper-och-klistrar" text utan enbart överför information om råvaror och tillvägagångssätt (ex. skriver om en ny text själv) så skall det inte vara något problem.
Jämför gärna med de riktlinjer som ges av "Administration av Litterära Rättigheter i Sverige (ALIS)"
http://www.alis.org/om-upphovsratt/faq/
Självklart är det ju ändå trevligt med någon sorts hänvisning till ursprunget av receptet. Huruvida ett "felaktigt" recept som presenteras som kommande från någon specifik person/bryggeri kan räknas som förtal är säkert en annan fråga... :wink:
/CalleT
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 134
Blev medlem: torsdag 2010-03-11 12:22
Ort: Göteborg

Re: Ny underkategori: Klonrecept

Inläggav Drake » söndag 2015-10-18 00:36

Exakt min tanke Calle, det finns väl över huvudtaget ingen upphovsrätt på ett recept!
Därför blir ju den här disskusionen bara konstig och reglerna likaså.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Ny underkategori: Klonrecept

Inläggav Lindh » söndag 2015-10-18 08:07

Fotar man av en sida ur en bok är man nog på fel sida av upphovsrätten.
Sen är ju frågan till viss del moralisk; t.ex. Känns det ok att på ett bräde lägga upp alla recept ur Brygg öl eller kanske Mikkelers Bok om öl? Jag är inte guds barn när det kommer till fildelning men det drabbar ju bara mig, på forumet är det ju delning "åt andra hållet". Jag vet inte riktigt exakt vad jag egentligen tycker i ämnet men ville att vi skulle diskutera frågan innan vi ställs för problemet.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Ny underkategori: Klonrecept

Inläggav martinb » tisdag 2015-10-20 09:55

Herr Lindh är på rätt sida om det hela! Det finns idag en uppsjö med litteratur (och även digitala publikationer) att köpa där officiella hembryggarvarianter av originalrecept finns. Nu hoppas jag verkligen inte att våra medlemmar här på forumet gör sånt här, men det hade varit väldigt tråkigt ifall någon gjort som Gustav säger, att någon lägger upp recept från sådana publikationer utan utgivarens tillstånd här.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Ny underkategori: Klonrecept

Inläggav Falkens » tisdag 2015-10-20 10:16

Tycker vägledningen nu inte går att missuppfattas :-) Det var lite det jag syftade på trots att man ska tänka själv... Peka i rätt riktning :arrow:
Finns receptet på en annan sida, länka till sidan dvs. inte kopiera sidan.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ny underkategori: Klonrecept

Inläggav Folk » lördag 2015-10-24 23:55

Fantastiskt med utökning av forumet. Bra.

Men, jag har varit inne på det innan. Receptpostning och diskussion efter stil.

Jag skulle verkligen, som till exempel, vilja på djupet läsa om hur hembryggare tänker om imp stouts. Prövat recept som utgångsdiksussion, andra som provar, eller frågar om tillvägagångssätt, vilken temp, vad startade du jäsa på, vilken förkultur hade du, vad tror du om us-05 i samma recept osv osv.

Kloner och klonförsök i all ära. Personligen är jag dock intresserad av en stil i stöten så att säga. Man har en hangup på saison tex, med brettiga drag, Fantome, Potlatch, annat belgiskt osv. Då vill man ju harva igenom stilen o stora drag med instick i recept och se hur andra har gjort. I en samling kloner(länkar till kloner blir det glest mellan stilarna.

Jag förstår såklart att ett sånt här system skulle starta rätt trögt. Men jag tror verkligen på det.
--
Angående upphovsrättsdiskussionen: Sunt förnuft slår det mesta.
Användarvisningsbild
Folk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: tisdag 2012-04-24 16:42
Ort: Karlskrona


Återgå till Forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster