Ny avdelningar

Tyck till och föreslå saker om själva forumet

Moderatorer: martinb, Fredrik Almgren, Webbgrupp

Re: Ny avdelningar

Inläggav Folk » söndag 2015-03-22 22:02

En svensk variant av receptavdelninen på Homebrewtalk? Tar ju ett par år att fylla såklart.
Användarvisningsbild
Folk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: tisdag 2012-04-24 16:42
Ort: Karlskrona

Re: Ny avdelningar

Inläggav Falkens » söndag 2015-03-22 23:46

Folk skrev:En svensk variant av receptavdelninen på Homebrewtalk? Tar ju ett par år att fylla såklart.


Då hoppas jag mer på att man öppnar upp http://olrecept.se så man kan lägga in sitt recept där :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ny avdelningar

Inläggav Folk » måndag 2015-03-23 10:41

Jag känner nog att avdelningar på SHBFs forum hade varit bättre än en extern webb/plats till som man måste besöka. Dessutom är ju strukturen på forumet redan på plats, ingen nyutveckling. Jag gillar verkligen ölrecept.se, men den härliga diskussionen saknar jag och tror den hade levt bättre här.

Det enda som behövs är struktur och enkla regler för postning och formatering. Hade även alla vinnarrecept legat på plats, som en rivstart för avdelningarna hade det varit kanon såklart. Vinnarrecepten skulle kunna vara markerade på något vis i phpBB.

Recept forum
-Öltyp X
---Klistrade formaterings- och postregler
---Abbaye des Ricks Tripel osv
Användarvisningsbild
Folk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: tisdag 2012-04-24 16:42
Ort: Karlskrona

Ny avdelningar

Inläggav PutteP » måndag 2015-03-23 10:54

Folk skrev:Jag känner nog... "Massa bra text"...


Håller helt med dig där! En rivstart med alla guld från SM 2014 hade varit coolt!

Nu kanske det är mycket jobb med att göra något sådant men önska kan man ju alltid :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
PutteP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2014-01-22 20:09

Re: Ny avdelningar

Inläggav Folk » torsdag 2015-03-26 11:05

Ja det hade varit nice att götta omkring i allas våra recept.

Bild
Användarvisningsbild
Folk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: tisdag 2012-04-24 16:42
Ort: Karlskrona

Re: Ny avdelningar

Inläggav Falkens » torsdag 2015-03-26 12:01

Folk skrev:Jag känner nog att avdelningar på SHBFs forum hade varit bättre än en extern webb/plats till som man måste besöka. Dessutom är ju strukturen på forumet redan på plats, ingen nyutveckling. Jag gillar verkligen ölrecept.se, men den härliga diskussionen saknar jag och tror den hade levt bättre här.


Sorry men delar nog inte den uppfattningen. Recepten finns ju på SHBF så det är väl bara att kolla där i så fall samt kanske jobba på att styrelsen eller ansvarig ser över möjligheten att lägga in egna recept.

Ja, det är samma recept som finns på http://www.olrecept.se men jag tycker den sidan är betydligt trevligare än att se i databasen (grafiskt sett då). Jag upplever sökfunktionen på Ölrecept betydligt bättre. Att hålla på att lägga allt i forumet kan funka men jag tror inte saken är optimal (obs: tror). Att diskutera recept är en sak, att dela med sig av recept är en annan. Man får alltså skilja på det för jag söker en receptdatabas där man kan dela med sig av sina recept på ett snyggt sätt och enkelt sätt. Kanske till och med kunna ladda ner en Beer.xml fil till sitt bryggprogram.

Jag är absolut inte motståndare till förslaget att ha det i forumet. Min förhoppning var att Ölrecept skulle komma med möjligheten att dela med sig av sina egna men det är ju upp till ägaren av sidan att besluta. Sen tycker jag personligen inte att det är jobbigt att öppna en flik till för att komma åt recept om det skulle vara så.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ny avdelningar

Inläggav Hjulbult » torsdag 2015-03-26 16:33

Hallå!

Om ni nu ser över forumindelningarna så får ni gärna städa upp och rätta till de lokala forumdelarna också. Den som lagt upp dessa ursprungligen har nog aldrig tittat på en Sverigekarta.

T.ex. har Ångermanland med Höga Kusten en avdelning medan Sundsvall och Medelpad helt saknar lokalt forum. Avdelning "Norrland" Hmmm väldigt ospecifikt, en snävare geografisk indelning är nog att föredra. Dessutom finns ju redan Jämtland, Ångermanland med Höga Kusten och Gävleborg som avdelningar.

Värmland och Småland är andra exempel på geografiska områden som helt saknar lokalt forum. Sen blandas beteckningar för län, landskap , städer och Landsdelar utan någon synbar logik bland avdelningsnamnen.

Kanske har de lokala forumen skapats efterhand det inkommit förfrågningar från något håll? Har länge undrat över hur det har kunnat bli så som det nu ser ut?

Gör om gör rätt så kanske aktiviteten även bland de lokala forumen ökar på sikt vilket vore roligt.

MVH
//NJN
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 200
Blev medlem: måndag 2014-08-11 10:31

Re: Ny avdelningar

Inläggav Daddybrewer » torsdag 2015-03-26 18:33

O när vi ändå diskuterar avdelningar och recept hade en avdelning endast för clone recept varit kanon:)
Daddybrewer
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 95
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 23:08

Re: Ny avdelningar

Inläggav st1 » tisdag 2015-09-15 12:49

En avdelning för alla trådar om feedback på recept vore en bra grej. Som det är nu är det ofta som andra trådar drunknar i flödet.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Ny avdelningar

Inläggav Falkens » tisdag 2015-09-15 14:37

Och ett forum om SM... som innehåller SM 2015, SM 2016, SM2017 osv.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ny avdelningar

Inläggav Glugg » söndag 2015-09-20 05:18

En röst på att dela upp lagom mycket... Förvisso läser jag mest med tapatalk och läser oftast typ alla olästa inlägg oavsett var de finns.
Men jag är också mer vän av att folk rekommenderas att återanvända trådar med samma ämne än att skapa nya hela tiden. Då blir trådarna ett sätt att organisera. Håller med om att "ge mig kritik på mitt recept" kräver en tråd per recept och kanske därför egen avdelning också.
Och i andra avdelningar kanske man då kan trycka på principen en tråd per ämne (så gott det går)...
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Ny avdelningar

Inläggav niklas_n » tisdag 2015-09-22 08:58

Folk skrev:Ja det hade varit nice att götta omkring i allas våra recept.

Bild


Det här med recept i forumet vore kanon! Då kan man hitta inspiration och diskutera kring receptet/egna modifieringar. Kanske vore nått att testa @Admin?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Ny avdelningar

Inläggav Falkens » tisdag 2015-09-22 09:40

Jag skulle gärna se någon form av recept-forum men jag vill nog slå ett slag för att uppdatera den befintliga "receptdatabasen". Först där så det blir rätt uppgifter i den samt att alla medlemmar kan kan lägga in sina egna recept eller söka efter andras. Vill man diskutera receptet så kan man göra det i forumet... alla vill eller behöver ju inte diskutera kring recepten utan man vill bara ha ett recept.

Kanske någon IT person som vill anmäla sitt intresse för att utveckla och förbättra den, maila SHBF
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ny avdelningar

Inläggav niklas_n » tisdag 2015-09-22 10:51

Falkens skrev:Jag skulle gärna se någon form av recept-forum men jag vill nog slå ett slag för att uppdatera den befintliga "receptdatabasen". Först där så det blir rätt uppgifter i den samt att alla medlemmar kan kan lägga in sina egna recept eller söka efter andras.


Skall receptdatabasen uppdateras så kräver det ju mer eller mindre att alla som har recept där går in och ändrar, jag skulle nog tycka att det är bättre att släppa det svara fåret och börjar på en ny kula. Receptdatabasen har malts hur länge som helst och ingen har tid eller lust att reda upp i den.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Ny avdelningar

Inläggav ekstedt » tisdag 2015-09-22 11:02

niklas_n skrev:Skall receptdatabasen uppdateras så kräver det ju mer eller mindre att alla som har recept där går in och ändrar, jag skulle nog tycka att det är bättre att släppa det svara fåret och börjar på en ny kula. Receptdatabasen har malts hur länge som helst och ingen har tid eller lust att reda upp i den.


Som jag förstod det när jag pratade med Kalle Andersson i domarkommittén som är den som sköter databasen just nu så är problemet inte att data saknas i själva databasen, utan det blir fel när data ska hämtas och presenteras på sidan.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster