Mängd chili i en Imperial Stout?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Mängd chili i en Imperial Stout?

Inläggav D Ipa » söndag 2019-02-03 15:08

Hej.

Har nu bryggt en Imperial Stout och delat den i 2 st 10-liters hinkar för att kunna smaksätta en av hinkarna med exempelvis lite chili.
Jag räknar med att den blir runt 10%, och undrar om någon har smaksatt med chili i slutet av jäsningen?
Jag tar tacksamt mot tips på hur mycket chili man kan ha i till 10 liter och hur länge det kan ligga i.
D Ipa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: onsdag 2016-01-20 19:33
Ort: Uppsala

Re: Mängd chili i en Imperial Stout?

Inläggav Drake » söndag 2019-02-03 19:13

För att svara på det måste man nog veta hur många scoville chillin har. Vilken sorts chili har du tänkt använda?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Mängd chili i en Imperial Stout?

Inläggav D Ipa » söndag 2019-02-03 21:39

Drake skrev:För att svara på det måste man nog veta hur många scoville chillin har. Vilken sorts chili har du tänkt använda?


Jo, det förstår jag då det skiljer mycket på olika sorters chili.
Men det är här jag skulle vilja lite tips så att jag kan skaffa en lämplig sort eller beräkna någorlunda rätt på den sort jag får tag på.

Har sett att vissa affärer ex bara skriver 4/10, då har man ingen aning vilken scoville den har. I så fall kanske jag kan utgå från en lista på nätet så man kommer skapligt rätt.
Har du några tips?
D Ipa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: onsdag 2016-01-20 19:33
Ort: Uppsala

Re: Mängd chili i en Imperial Stout?

Inläggav Drake » måndag 2019-02-04 19:02

Jag har ingen egen erfarenhet av att tillsätta chili till öl så några mängder kan jag inte rekommendera, men jag såg ett recept där man använt 20 gram chipotle i en 25-liters batch med Imperial. Då har du kanske något att utgå ifrån. Om du googlar Scoville scale så ser du ju skillnaderna mellan olika sorter. Chipotlen är förhållandevis snäll så använder du exempelvis en vanlig cayenne så bör du nog bara ta 4-5 gram. Och tar du en Carolina reaper så handlar det om milligram! Själv råkade jag använda en "7-pot" chili till en gryta en gång och min fru undrade om jag ville ta livet av henne. :roll:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Mängd chili i en Imperial Stout?

Inläggav Bee » måndag 2019-02-04 20:26

Drake skrev:För att svara på det måste man nog veta hur många scoville chillin har. Vilken sorts chili har du tänkt använda?
Sen kan styrkan variera från frukt till frukt också. Framför allt om det är hemodlat.
Jag skull tipsa om att göra tinktur på chilin. Lättare att dosera i ett glas först för att sedan tillsätta rätt mängd till resten.
Själv ogillar jag skarpt chili i Stout, men i t ex Saison så smakar det gott.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Mängd chili i en Imperial Stout?

Inläggav sladdbarn » tisdag 2019-02-12 13:57

Jag hade börjat lågt (vad det nu är?) för att sedan ev. öka, för mycket hetta kan förstöra vilken öl som helst.
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: torsdag 2012-11-01 13:33


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 60 gäster