Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav MarcusZetterberg » onsdag 2018-10-03 15:43

Hej, tänkte höra om det är någon som har erfarenhet gällande pitch för whitelabs 830. Jag ska brygga en modern lager, 1053. Tänkte jäsa denna på 10 C. Min tanke är att jag kyler vörten till 10 C samt även jästen till 10 C för att sedan pitcha. Läste lite på nätet gällande flytande jäst som är pitchklar. Många pratar om att få upp jästen i rumstemtaur först. I så fall, ta ut jästen några timmar innan från kylen, låta den sakta gå upp i rumstemperatur för att sedan kyla ner den till 10 c? Känns som ett rörigt steg där det blir mycket tematurskillnader för jästen under kort tid? Hur hade ni gjort?:)
MarcusZetterberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 2018-09-25 11:42

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-10-03 15:47

Jag hade gjort förkultur.

Det där du beskriver med att först värma upp och sedan kyla jästen låter helt befängt, du kanske har missförstått? Ibland ser man råd om att tillsätta jästen vid rumstemperatur (såväl vört som jäst vid rumstemperatur alltså), detta för att jästen ska komma igång bättre. Det är ett dåligt substitut till förkultur.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav MarcusZetterberg » onsdag 2018-10-03 16:13

Jag hade gärna gjort en förkultur också, men saknar utrusning till detta. Såg även att jästen jag precis fick hem passerar bäst-före-datum om 1 månad. Dvs att den är tillverkad i början av maj. Kommer det att fungera att pitcha den kallt i 10 C?
MarcusZetterberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 2018-09-25 11:42

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav martinb » onsdag 2018-10-03 16:27

Fungera kommer det att göra med avseende på att det kommer att jäsa, men det kommer troligtvis inte vara optimalt och nog inte den önskade karaktären från jästen. Det kan även ta lång tid för jästen att komma igång, speciellt vid de temperaturerna.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-10-03 16:40

Det behövs ingen speciell utrustning för att göra förkultur: https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... ultur.html

Om jästen snart passerar bäst-före-datum ska du absolut göra förkultur.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav skyking » onsdag 2018-10-03 16:42

För att utveckla lite: om du inte gör en förkultur så är nog det minst dåliga att låta jästen komma upp i rumstemperatur och låta vörten ha rumstemperatur när du pitchar, men det är inget jag skulle göra (utom i yttersta nödfall). Jag skulle föredra en förkultur och pitchat i kyld vört.

Sen att ha utrustning till att göra en förkultur tvivlar jag på att du saknar (den mest exotiska utrustningsdetaljen är väl en termometer eller tratt). Vad jag kan tänka mig du saknar är ingredienser (här är de lite mer exotiska som maltextrakt och kanske desinficeringsmedel).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav Djonk » onsdag 2018-10-03 17:00

Har använt metoden med att skaka förkulturen/uppodlingen då och då med gott resultat.

Har också använt gammal flytande jäst till en halv sats, fungerade lika bra det men man tar väl lite större risk.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav MarcusZetterberg » onsdag 2018-10-03 18:24

Okej, får testa att köra igång en kultur med skakmetoden i en petflaska. Men en sak jag funderar på då, om man kör förkulturen i 20-21 grader, är detta verkligen optimalt för en lagerjäst som sedan ska jäsas i 10 c. Bör inte förkultren göras i 10 C om den ska fortsätta jäsa i den tempen?
MarcusZetterberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 2018-09-25 11:42

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav Djonk » onsdag 2018-10-03 18:34

Nej förkulturen görs ofta varmare. Själv föredrar jag glasflaska för att det är lättare att få det hygieniskt. Gör en liten virvel i flaskan, skakar inte upp och ner.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav Morgan » torsdag 2018-10-04 09:13

Jag tycker du ska skippa förkulturen och sen bedöma själv. Annars kommer du ju aldrig att riktigt veta hur viktigt detta är för just dig. Wlp830 är en mycket robust jäst som antagligen går att misshandla en del utan negativa effekter. När nåt går fel vet man ju aldrig vad som var orsaken, men om man testar gränserna och får till en bra öl då vet man ju att allt man gjorde var tillräckligt bra.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2018-10-04 13:36

Hur mycket ska du brygga?
Brygger själv mellan 400-500 liter lager om året i 35liters batcher och har aldrig gjort någon förkultur.
Första gången jag bryggde lager var satsen 10liter, jästkakan från den användes sen till nästa gång som då var 25 liter (man kanske kan kalla det en förkultur).
Jag återanvänder jästen 12-15ggr men när det är dags för ny jäst köper jag 2 påsar istället för att göra en förkultur, funkar utmärkt.

Vid de tillfällena som jag inte har någon jäst på G använder jag 2 påsar torrjäst som jag rehydrerar redan kvällen innan jag ska ha den, funkar bra det också. Den återanvänds sällan, har försökt men av någon anledning blir det inte lika bra som med flytande jäst.

Pitchar alltid med jäst i öl som båda håller 10°, då har jästen de förutsättningar den sen ska leva och frodas. Kan den inte starta när det är 10°, hur ska den då kunna överleva sen?

Att det kan vara lite långsamt att få igång jäsningen vid 10° har inte någon större betydelse, det som normalt kan ställa till det är ju diverse bakterier som hinner växa till sig innan jästen fått övertaget. Men vid 10° är processen långsammare både för jäst och oönskade bakterier, så allt tar bara mer tid. Är grejerna rengjorda lär det inte hända något.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav ekstedt » torsdag 2018-10-04 14:15

Oj vad mycket tvivelaktigheter det blev nu då. Till att börja med får jag hänvisa till mig själv vad det gäller det här med att "testa själv": https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... sjalv.html. Att skippa förkultur känns som just en sådan sak som är illa lämpad att testa själv. Effekten av skippad förkultur är högst oförutsägbar, så hur ska man kunna dra någon vettig slutsats av ett sådant "experiment"?

Sedan så är inte två (eller fler) påsar jäst ett fullgott alternativ till förkultur, undantaget om jästen är färsk med tillräcklig vitalitet. Jästvitaliteten höjs inte av antalet påsar.

Att det tar lite längre tid att starta en jäsning vid 10 C än 20 C är fullt i sin ordning, och mycket riktigt sker annat (tillväxt av andra mikroorganismer och oxidationsreaktioner) också långsammare. Men vi pratar då kanske 50 % långsammare; 24 h vid 20 C och 36 h vid 10 C brukar anges som bortre gräns för vad som är en rimligt starttid för jästen. Tar det längre tid än så - troligen på grund av jäst med låg vitalitet - så ges andra oönskade processer mer utrymme, samtidigt som man riskerar en sämre jäsning.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav Djonk » torsdag 2018-10-04 17:48

Att det är bättre med färsk jäst och förkultur är det väl ingen som tvekar över, det är väl snarare en fråga om hur viktigt man tycker att det är.

Gjorde en sats som jag delade och jäste med tre olika jästsorter - två var förkulturer och den tredje gammal, hälld direkt ur påsen. Alla kom igång inom 24h och den sistnämnda blev klart godast.

Slutsatsen jag drog var att i det här fallet var sorten viktigast och att man kan ha tur att få bra resultat med jäst på snedagar, här använd på samma sätt som Pilsnerkokaren, i mindre mängd vört.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav ekstedt » torsdag 2018-10-04 18:05

Djonk skrev:Att det är bättre med färsk jäst och förkultur är det väl ingen som tvekar över, det är väl snarare en fråga om hur viktigt man tycker att det är.

Gjorde en sats som jag delade och jäste med tre olika jästsorter - två var förkulturer och den tredje gammal, hälld direkt ur påsen. Alla kom igång inom 24h och den sistnämnda blev klart godast.

Slutsatsen jag drog var att i det här fallet var sorten viktigast och att man kan ha tur att få bra resultat med jäst på snedagar, här använd på samma sätt som Pilsnerkokaren, i mindre mängd vört.


Med gammal flytande jäst är det en chansning. Det kan bli bra, men det kan också bli dålig utjäsning, oönskade jäsbismaker, infektioner och utebliven jäststart.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2018-10-04 22:32

ekstedt skrev:Med gammal flytande jäst är det en chansning. Det kan bli bra, men det kan också bli dålig utjäsning, oönskade jäsbismaker, infektioner och utebliven jäststart.


Det uttalandet täcker väl upp för det mesta, det kan bli bra men det kan också bli dåligt :)

ekstedt skrev:Sedan så är inte två (eller fler) påsar jäst ett fullgott alternativ till förkultur, undantaget om jästen är färsk med tillräcklig vitalitet. Jästvitaliteten höjs inte av antalet påsar


Var påstår jag att det är ett fullgott alternativ? Berättade mer om hur jag gör, du tycker kanske inte det är rätt men är det fel för det?
Men det är lite som det andra inlägget, 2 st påsar är inte ett fullgott alternativ om inte jästen är färsk och vital. Det kan alltså vara ett alternativ om jästen är ny?

ekstedt skrev:Att det tar lite längre tid att starta en jäsning vid 10 C än 20 C är fullt i sin ordning, och mycket riktigt sker annat (tillväxt av andra mikroorganismer och oxidationsreaktioner) också långsammare. Men vi pratar då kanske 50 % långsammare; 24 h vid 20 C och 36 h vid 10 C brukar anges som bortre gräns för vad som är en rimligt starttid för jästen. Tar det längre tid än så - troligen på grund av jäst med låg vitalitet - så ges andra oönskade processer mer utrymme, samtidigt som man riskerar en sämre jäsning.


Kul att du lägger ut texten om att det vanligtvis tar längre tid, men vad är poängen med det?
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 79 gäster