PH värde under mäskning. Rumstemp eller mashtemp?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

PH värde under mäskning. Rumstemp eller mashtemp?

Inläggav MarcusZetterberg » onsdag 2018-09-26 12:47

En fråga när det kommer till mäsk PH, kollade precis på John Palmers film om vatten. I filmen säger han att PH-värdet i mäskningstemp ska ligga mellan 5,1 - 5,5 och i rumstemperatur 5,4 - 5,8. Jag har behandlat alla mina öl med mjöksyra tills jag har värdet 5,2-5,3 i rumstemp. Dvs att jag tar ut ett prov 15 min in i mäskningen, låter det svalna för att sedan avläsa 5,2 på mina lackmuspapper. Om man kollar på palmers film så betyder det att jag har ett alldeles för lågt PH under mäskningen i sånna fall? Dock när jag läst lite svensk litteratur och på forum så känns det som att folk lär ut att man siktar på PH 5,2 så ska det värdet visas i rumstemp. Vad är egentligen rätt?

Marcus
MarcusZetterberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 2018-09-25 11:42

Re: PH värde under mäskning. Rumstemp eller mashtemp?

Inläggav Saint » torsdag 2018-09-27 08:19

Först och främst, vad har du för vattenprofil i övrigt och varför känner du att du måste PH-justera?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: PH värde under mäskning. Rumstemp eller mashtemp?

Inläggav MarcusZetterberg » torsdag 2018-09-27 09:43

ph 8.5
alkalinitet 51
kalcium 23
sulfat 38
klorid 13
natrium 10

Brygger jag en ipa vill jag sänka pht så lågt som möjligt utan att få en sur/syrlig eftersmak. Runt 5.2? Delvis för utbytet och effektiviteten men också för en trevligare beska, försöker sikta på 5.1 - 5.2 innan kok. Gör jag en apa nöjer jag mig med 5.3 under mäskningen. Jag inbillar mig även att färdig öl som ligger under PH 4.5 har en trevligare smak så en förutsättning att komma under det är att börja lägre? Rätta mig gärna om jag har fel, har enbart 7 bryggningar under bältet.
MarcusZetterberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 2018-09-25 11:42

Re: PH värde under mäskning. Rumstemp eller mashtemp?

Inläggav Saint » torsdag 2018-09-27 10:17

Med sju bryggningar under bältet kan jag lova dig att du känner ingen som helst skillnad på PH 5,1 eller 5,3 i din öl. Tror knappast att du känner skillnad på öl som du brygger utan att vattenbehandla.
Den skillnad du känner är troligtvis karaktären på olika malt, humle och jäst.
Mitt råd är att glöm allt som har med vattenbehandling att göra ett bra tag till. Fokusera istället på att få en känsla för olika maltsorter, humle och jäst. Prova brygga olika styrkor och stilar.
Har bryggt i nästan ca 5år och började kolla på vattenbehandling för 1 år sedan. Har dock mer eller mindre slutat med det då jag inte märkte någon skillnad.

Vill du ändå köra på med vattenbehandling så fokusera inte så mycket på PH. Kolla istället på restalkalitet. För in dina värden i Palmers Nomograf http://howtobrew.com/assets/img/assets/ ... ograph.pdf
för att se vilken stil som passar bäst för ditt vatten utan behandling.

Själva bryggprocessen är väldigt personlig och alla får göra på det sätt som de tycker fungerar bäst. Tänk bara efter om vattenbehandling, noggrann mäsktemperatur och andra krångliga metoder gör att din öl verkligen smakar bättre, eller om du gör det bara "därföratt"
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: PH värde under mäskning. Rumstemp eller mashtemp?

Inläggav MarcusZetterberg » torsdag 2018-09-27 10:48

Jag förstår din poäng. Absolut! Som ett experiment bryggde jag min första öl utan vattenbehandling och PH justering, andra gången bryggde jag precis samma fast med vattenbehandling med salter & PH justering. Jag märker skillnad. Men jag vet också om att jag har ett väldigt bra lukt & smaksinne och är väldigt intresserad i just smaker. Men, det finns ju inget negativt av att landa på ett PH mellan 5.1 - 5.5, så varför inte göra det? Men, ska detta mätas i rumstemp eller i mäsktemp?

M
MarcusZetterberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 2018-09-25 11:42

Re: PH värde under mäskning. Rumstemp eller mashtemp?

Inläggav Saint » torsdag 2018-09-27 11:03

"The preferred range of mash pH, for all styles, regardless of color, is 5.2 to 5.6 as measured at room temperature" skriver ju Palmer i länken jag skickade. Intressant att han anger en annan siffra i filmen du såg. Tror att du är safe 5,2 - 6,0 i rumstemp
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: PH värde under mäskning. Rumstemp eller mashtemp?

Inläggav MarcusZetterberg » torsdag 2018-09-27 11:20

Såg det.

Här kommer en screen från filmen.

https://m.youtube.com/watch?v=zJj__jEkFUE

Men det är ju fortfarande lite olika påståenden från palmer. Inlligt filmen bör jag haft ett PH senast på 4.9 om jag mätte 5.2 i rumstemp. Använde 3,3 ml mjölksyra på 10 l färdigt öl vilket är strax över rekommendation för mjölksyra utan att känna smak från denna.
Bilagor
IMG_4239.PNG
MarcusZetterberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 2018-09-25 11:42

Re: PH värde under mäskning. Rumstemp eller mashtemp?

Inläggav ekstedt » torsdag 2018-09-27 12:01

De flesta överskattar precisionen på sitt smaksinne ganska rejält, men...vattenbehandlig vs. ingen vattenbehandling är inte så svårt att känna skillnad på. Framförallt känner man kalciumsulfat om man använder tillräckligt mycket. Att känna skillnad på en tiondel i pH däremot, njae.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: PH värde under mäskning. Rumstemp eller mashtemp?

Inläggav Drake » torsdag 2018-09-27 13:28

Visst känner man skillnad när man vattenbehandlar! Framförallt så kan man ju framhäva antingen malt eller humle beroende på hur man vill tweaka ölen. En gång bryggde jag en neipa som jag vattenbehandlade precis som en giftig ipa och det blev inte kul alls, neipor vinner definitivt på mer klorid eller ca 50/50. Men framförallt så är man ju inte bunden till att brygga en viss sorts öl utan kan brygga alla sorter oberoende av vilket vatten man har. Enklaste sättet är ju att tillsätta mjölkyra exempelvis, men det funkar ju bara om man vill sänka ph. Brygger man riktigt mörka öl är det bättre att gå via palmers nomograf och tillsätta salter så att vattnet passar den öltypen. Sen det där med ph, fan vet hur viktigt det är egentligen att ligga exakt rätt. Visserligen hamnar jag nästan alltid spot-on när jag använder nomografen men annars nöjer jag mig med att ligga mellan 5-5,5 i mäsktemperatur med hjälp av lite mjölksyra när jag inte orkar vattenbehandla på riktigt. Är tvungen att justera mina ljusa öl eftersom jag kör biab med väldigt lös mäsk och min vört hamnar lätt över 6 om jag inte behandlar. Har iofs inte gjort något test att brygga med riktigt högt ph för att se om det verkligen blir en stringent beska men varför chansa. Det som man märker direkt däremot är att effektiviteten sjunker om man hamnar för galet med ph-värdet. Men tiondelar, nope, det tror jag inte på!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: PH värde under mäskning. Rumstemp eller mashtemp?

Inläggav Karl R » fredag 2018-09-28 13:58

har nån gång tänkt fel och haft i för mycket mjölksyraalkohol (lactol). Det märks.
Skulle rekommendera det halvt vedertagna "inte mer än 0,25 ml mjölksyra per liter mäsk". I det fallet jag märkte det hade jag dubblat.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: PH värde under mäskning. Rumstemp eller mashtemp?

Inläggav Djonk » fredag 2018-09-28 19:20

Beror säkert på vem som smakar men både 0,25 och 0,33ml per liter ligger väl under gränsvärdet i det här experimentet: http://braukaiser.com/wiki/index.php/La ... experiment
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: PH värde under mäskning. Rumstemp eller mashtemp?

Inläggav Saint » tisdag 2018-10-02 08:22

Drake skrev:Visst känner man skillnad när man vattenbehandlar! Framförallt så kan man ju framhäva antingen malt eller humle beroende på hur man vill tweaka ölen. En gång bryggde jag en neipa som jag vattenbehandlade precis som en giftig ipa och det blev inte kul alls, neipor vinner definitivt på mer klorid eller ca 50/50. Men framförallt så är man ju inte bunden till att brygga en viss sorts öl utan kan brygga alla sorter oberoende av vilket vatten man har. Enklaste sättet är ju att tillsätta mjölkyra exempelvis, men det funkar ju bara om man vill sänka ph. Brygger man riktigt mörka öl är det bättre att gå via palmers nomograf och tillsätta salter så att vattnet passar den öltypen. Sen det där med ph, fan vet hur viktigt det är egentligen att ligga exakt rätt. Visserligen hamnar jag nästan alltid spot-on när jag använder nomografen men annars nöjer jag mig med att ligga mellan 5-5,5 i mäsktemperatur med hjälp av lite mjölksyra när jag inte orkar vattenbehandla på riktigt. Är tvungen att justera mina ljusa öl eftersom jag kör biab med väldigt lös mäsk och min vört hamnar lätt över 6 om jag inte behandlar. Har iofs inte gjort något test att brygga med riktigt högt ph för att se om det verkligen blir en stringent beska men varför chansa. Det som man märker direkt däremot är att effektiviteten sjunker om man hamnar för galet med ph-värdet. Men tiondelar, nope, det tror jag inte på!


Bryggde mina 3-4 första år helt utan vattenbehandling på vatten som är PH 8,2. Brukar pytsa i kalciumsulfat i IPA och ibland mjölksyra. Helt ärligt så vettefan om jag känner någon som helst skillnad. Kanske vid en blindtest, men jag har väldigt svårt att tro att jag skulle tycka att den ena var bättre än den andra. Troligtvis bara annorlunda. Byter ofta öl med en kompis som vattenbehandlar väldigt noggrant på samma vatten. Hans öl är jättegoda men jag kan inte säga att de smakar bättre än mina pga vattenbehandlig.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 72 gäster

cron