Pectolase

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Pectolase

Inläggav Mörtsjön » torsdag 2018-08-30 17:47

Tjena!
Har en suris på jäsning som jag tänkte tillsätta röda och svarta vinbär i sekundären. När jag gjorde lite research angående suröl med vinbär så var det ett eller annat inlägg som nämde Pectolase. Ett Enzym som bryter ned pektin och skall ge bättre utbyte.
Har sökt efter hur mycket man doserar och hur man skall gå till väga. Jag har tänkt mosa ca: 800 gram bär för 10 liter provivasurad jäst grönöl som innan jäsning låg på pH 3.4 och tillsätta dessa i ett Humlefilter för Corneliusfat som MM säljer. Men frågan är då.
Skall jag mosa bären och tillsätta ? gram Pectolase i en kastrull och låta stå. Hur länge tro ?
Jag har 2 påsar a 5 gram.

Någon som har labbat med detta eller är det helt onödigt för denna lilla mängd?

Mvh
Mörtsjöbryggaren
Mörtsjön
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fredag 2013-09-06 15:56

Re: Pectolase

Inläggav Novis » fredag 2018-08-31 17:53

Pektinet i frukt bryts ner när frukten mognar så använder du mogna bär finns det nog ingen nämnvärd mängd pektin. (Det finns ett köksknep när man kokar gele och vill kolla pektinhalten, om man blandar fruktsaft och starksprit så blir det segt kan man koka gele d.v.s då finns det pektin i frukten).Gör en svartvinbärssnaps och testa. :lol:
Novis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 44
Blev medlem: måndag 2013-09-09 08:45

Re: Pectolase

Inläggav Mörtsjön » fredag 2018-08-31 17:58

Novis skrev:Pektinet i frukt bryts ner när frukten mognar så använder du mogna bär finns det nog ingen nämnvärd mängd pektin. (Det finns ett köksknep när man kokar gele och vill kolla pektinhalten, om man blandar fruktsaft och starksprit så blir det segt kan man koka gele d.v.s då finns det pektin i frukten).Gör en svartvinbärssnaps och testa. :lol:


Haha, det blir ett bra test. Fredag och allt.
Mörtsjön
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fredag 2013-09-06 15:56

Re: Pectolase

Inläggav Djonk » fredag 2018-08-31 22:36

Just svarta vinbär har väl ganska mycket pektin? Kanske fungerar utan också, men har du pektolas skadar det väl inte att ha i lite? Om inte annat blir ölet antagligen lite mindre grumligt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 77 gäster