Vill inte sluta jäsa

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Vill inte sluta jäsa

Inläggav axelg89 » måndag 2018-06-25 19:24

Hej,

Jag har bryggt några helmats-ales (BIAB) tidigare med US-05 torrjäst. Bryggde en ny för några veckor sedan och använde en flytande California Ale (WLP001) som jäst istället. Jag vet inte om det är jästen eller det faktum att jag flyttat till Malmö och har nytt stadsvatten men nu har denna dock stått i över tre veckor och bubblat och jag börjar bli rastlös + att min sommarfest närmar sig. Ölet smakar gott. Har läst en del trådar och förstått att tre, fyra veckor inte är några problem men undrar likväl vad er expertis säger kring när jag kan tappa denna på fat och kolsyresätta...

5kg pilsnermalt
0,5kg karamellmalt
22 liter i jäshinken

OG: 1,035
FG (2 veckor): 1,012 och bubblade var 25s
FG (3 veckor): 1,009 bubblar var 35s

Mvh
Axel
axelg89
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: tisdag 2014-02-25 11:30

Re: Vill inte sluta jäsa

Inläggav Alex_08 » måndag 2018-06-25 21:58

Har SG legat stabilt på 1.009 i ett par dagar borde det vara lugnt..
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Vill inte sluta jäsa

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-06-26 10:00

Den troligaste förklaringen till den sega jäsningen är att jästen var gammal och trött. Förkultur är att rekommendera: https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... ultur.html
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vill inte sluta jäsa

Inläggav Rotsac » tisdag 2018-06-26 10:40

ekstedt skrev:Den troligaste förklaringen till den sega jäsningen är att jästen var gammal och trött. Förkultur är att rekommendera: https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... ultur.html


Du nämner i ovanstående artikel att: "-En variant är att bara låta förkulturen stå orörd på något lämpligt (mörkt) ställe".

Det rådet har jag aldrig sett tidigare.
Jag använder en magnetomrörare som står i köket, ej i direkt soljus.
Borde jag dra ned persiennen under de två dygn som förkulturen står på omröraren....?

På vilket sätt påverkar ljuset (UV-strålning, får man förmoda) förkulturen på ett negativt sätt?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Vill inte sluta jäsa

Inläggav Rotsac » tisdag 2018-06-26 10:42

Den troligaste förklaringen till den sega jäsningen är att jästen var gammal och trött. Förkultur är att rekommendera: https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... ultur.html


Du nämner i ovanstående artikel att: "-En variant är att bara låta förkulturen stå orörd på något lämpligt (mörkt) ställe".

Det rådet har jag aldrig sett tidigare.
Jag använder en magnetomrörare som står i köket, ej i direkt soljus.
Borde jag dra ned persiennen under de två dygn som förkulturen står på omröraren....?

På vilket sätt påverkar ljuset (UV-strålning, får man förmoda) förkulturen på ett negativt sätt?

Tjänar man något på att tillsätta ett kryddmått jästnäring i förkulturen?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Vill inte sluta jäsa

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-06-26 13:20

Rotsac skrev:Du nämner i ovanstående artikel att: "-En variant är att bara låta förkulturen stå orörd på något lämpligt (mörkt) ställe".

Det rådet har jag aldrig sett tidigare.
Jag använder en magnetomrörare som står i köket, ej i direkt soljus.
Borde jag dra ned persiennen under de två dygn som förkulturen står på omröraren....?

På vilket sätt påverkar ljuset (UV-strålning, får man förmoda) förkulturen på ett negativt sätt?


Kommer faktiskt inte ihåg exakt vad som var problemet, men tror att det var såväl UV som blått ljus som kunde inverka negativt på jästen. Inte lika känsligt som för humle dock. Jag skulle nog inte bekymnra mig nämvärt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vill inte sluta jäsa

Inläggav Snow » tisdag 2018-06-26 22:24

Rotsac skrev:Borde jag dra ned persiennen under de två dygn som förkulturen står på omröraren....?



Tips, linda Al-folie runt e-kolven för att få mörker, men ställ den så den inte är i direkt solsken.
Funkat bra hittills tycker jag
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Vill inte sluta jäsa

Inläggav axelg89 » fredag 2018-06-29 18:03

Nu finns det ingen återvändo. Bubblade fortfarande igår men FG alltjämnt på 1.009. Tack för alla tips på förkultur, ska göra en sån till nästa sats.

Bild
axelg89
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: tisdag 2014-02-25 11:30

Re: Vill inte sluta jäsa

Inläggav Djonk » fredag 2018-06-29 21:14

Kanske inte hela världen om det går ner någon pinne till i fatet för den delen, lite mer kolsyra men fatet ska ändå tåla ganska mycket.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Vill inte sluta jäsa

Inläggav skyking » lördag 2018-06-30 12:09

Djonk skrev:Kanske inte hela världen om det går ner någon pinne till i fatet för den delen, lite mer kolsyra men fatet ska ändå tåla ganska mycket.


Fatet har en säkerhetsventil för hållfasthetens skull, men jag skulle nog inte se det som det första problemet med kolsyretryck. När ventilen öppnar så är ölen överkolsyrad oavsett.

Oroar man sig för att det skall bli överkolsyrat kan man använde end spund-ventil eller bara släppa ut lite CO2. Om det bara är lite bör det lösa sig efter någon serveringsomgång.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 58 gäster