Temp för lagring av lager

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Temp för lagring av lager

Inläggav dagw » tisdag 2018-05-29 14:23

Har nu en lager som jäser för fullt. Efter D-rast några dar skall man enligt recept kalllagra i noll eller +1 grad i ca 4 veckor. Nu kan jag inte fixa den temperaturen utan det blir som bäst +5 grader i kylen. Vad missar jag med denna feltemp och kan jag kompensera för det med tex kortare/längre lagertid eller på annat vis ?
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Temp för lagring av lager

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2018-05-29 15:19

Min erfarenhet vad det gäller detta är att ölen möjligen blir färdiglagrad snabbare. Lagring vid 1° avstannar all verksamhet och omvandlingen av biprodukter sker långsamt med knappt några restprodukter alls. Lagrar du vid 5° sker omvandligen snabbare men restprodukterna kan bli märkbara i smaken, lite beroende på hur lyckad bryggningen var.

Har du inga större missar i bryggningen lär ölen bli god i vilket fall som, kör på 5°
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Temp för lagring av lager

Inläggav dagw » tisdag 2018-05-29 15:39

Pilsnerkokaren skrev:Min erfarenhet vad det gäller detta är att ölen möjligen blir färdiglagrad snabbare. Lagring vid 1° avstannar all verksamhet och omvandlingen av biprodukter sker långsamt med knappt några restprodukter alls. Lagrar du vid 5° sker omvandligen snabbare men restprodukterna kan bli märkbara i smaken, lite beroende på hur lyckad bryggningen var.

Har du inga större missar i bryggningen lär ölen bli god i vilket fall som, kör på 5°


Då gör jag så. Hur gör ni andra. Har ni kylskåp ni lyckas pressa ner till 0 grader eller har ni frysar med luckan på glänt ?
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Temp för lagring av lager

Inläggav J Andersson » tisdag 2018-05-29 16:10

dagw skrev:
Då gör jag så. Hur gör ni andra. Har ni kylskåp ni lyckas pressa ner till 0 grader eller har ni frysar med luckan på glänt ?


Jag har en kombinerad kyl/frys för jäsning så jag brukar slänga in några kylklampar i frysdelen när jag startar lagringen. Kylen får ner tempen i jästunnan till cirka +3, men ställer jag in några frysta kylklampar intill tunnan så brukar det gå att pressa ner det till nollan. När man väl kommit ner dit så brukar kylen kunna hålla den tempen under resten av lagringen.
Användarvisningsbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: söndag 2014-08-03 01:20
Ort: Uppsala

Re: Temp för lagring av lager

Inläggav humlekotte » tisdag 2018-05-29 16:20

Jäser oftast i 12 grader. Kallkrasch i +2 grader i nån dag eller max en vecka, beror på hur det är ledigt i kylskåpet.
Sedan fatning och lagring i +5 grader där det får vara tills fatet är slut.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Temp för lagring av lager

Inläggav Djonk » tisdag 2018-05-29 16:40

Har "kallkraschat"/lagrat överjäst öl några gånger i vanliga kylskåpet tillsammans med annan mat i 6C. Har inget att jämföra med men jag är nöjd med resultatet.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Temp för lagring av lager

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2018-05-29 19:49

Har lyxen att jäsa och lagra min öl i party cooler som har ett tempomfång från 0° till 16°, men jag kallkraschar eller lagrar inte i lägre temp än 2°. Det blir för drygt att lyssna på kompressorn som går betydligt mer vid 0°
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Temp för lagring av lager

Inläggav Lindh » onsdag 2018-05-30 06:25

Det går att modifiera kylskåp att gå lägre. -4c är inga problem med min lagringskyl. Skrev lite om det för länge sen: http://www.lindhcraftbeer.com/2013/12/klara-ol/
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Temp för lagring av lager

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-05-30 09:57

Pilsnerkokaren skrev:Min erfarenhet vad det gäller detta är att ölen möjligen blir färdiglagrad snabbare. Lagring vid 1° avstannar all verksamhet och omvandlingen av biprodukter sker långsamt med knappt några restprodukter alls. Lagrar du vid 5° sker omvandligen snabbare men restprodukterna kan bli märkbara i smaken, lite beroende på hur lyckad bryggningen var.

Har du inga större missar i bryggningen lär ölen bli god i vilket fall som, kör på 5°


Vad är det för restporodukter du avser här?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Temp för lagring av lager

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-05-30 10:17

Lagring (alltså från och med att FG är uppnått) har två syften; reducering av jäsbiprodukter och utfällning + sedimentering av olika partiklar och större molekylkomplex.

Reducering av jäsbiprodukter sker effektivast vid högre temperatur, det är därför man gör en diactylrast. Utöver diacetyl (som omvandlas till ett i princip smaklöst ämne) så är reduceringen av acetaldehyd till etanol nästan ännu viktigare. När denna reducering anses tillfredsställande är det dags för kallagring.

Vid kallagring påskyndas sedimentering vilket ger ett klarare och renare öl. Samtidigt bromsas reducering av jäsbiprodukter eller avstannar helt. Även oxeringsreaktioner går väsentligt långsammare. Lagring vid minusgrader ger rejält mycket snabbare utfällning och sedimentering än vid +5.

Det finns en massa varianter på jäsnings- och lagringsscheman, baserat på ad-hoc, traditioner, kompromisser och diverse tekniska begränsningar.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Temp för lagring av lager

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2018-05-30 11:02

Har inga namn på restprodukterna, men det finns nog mer än diacetyl, acetaldehyd och DMS i en öl.

Skulle därför gissa att om du förvarar en lageröl i 2° och en annan i 20° i 4-5 veckor så lär du smaka en skillnad, trots att utgångsmaterialet är detsamma. Smaken är inget som bara finns utan är dessa restprodukter som då smakar bättre eller sämre beroende på hantering.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Temp för lagring av lager

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-05-30 12:39

Pilsnerkokaren skrev:Har inga namn på restprodukterna, men det finns nog mer än diacetyl, acetaldehyd och DMS i en öl.


Du skrev ju om restprodukter från omvandling av biprodukter. Du måste väl mena att när jästen bryter ner sina egna biprodukter så bildas det "restprodukter"? Eller menar du något annat?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Temp för lagring av lager

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2018-05-30 13:23

Har dålig koll på vart du är på väg med din frågeställning men allt som finns i ölen bör vara rest eller biprodukter från bryggningen, om det sen kommer från jästen, malten, vattnet eller humlen kan nog kvitta. En god öl har väl en balanserad kombination av dessa restprodukter, sen är det upp till var och en att bestämma vad man tycker är gott.

Har du malt i dina ölflaskor? Jag har bara restprodukter från malten i mina.
Hur dom resterna smakar beror nog på hur man bryggt, jäst, lagrat och hanterat flaskorna.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Temp för lagring av lager

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-05-30 13:32

Jag försöker bara förstå vad du menar. Men det kan nog kvitta vid närmare eftertanke.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster