Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig själv

Tyck till och föreslå saker om själva forumet

Moderatorer: martinb, Fredrik Almgren, Webbgrupp

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig sjä

Inläggav knox » måndag 2014-08-11 15:29

Jeremias heter jag, bor med sambo och dotter i Dalsjöfors utanför Borås. Jag är 25 år gammal och studerar IT på HB. Ölbryggning satte jag i gång med för ca 2 år sedan men har hållit på med vinsatser från och till men alldrig lyckats få det smaka annat än dugligt. Jag snöade in på ölbryggningen för att ha något vid sidan av datorsittandet och min första bryggning var en Hefe Weizen men jag lyckades med konststycket att ha i en 40IBUish bittergiva med Hallertau Mittlefrüh istället för den planerade på 15. Jag har en förkärlek till IPA och tysk weissbier av alla slag men en god pilsner eller två slinker gärna ner. Från början var det BIAB och sedan MaxiBIAB med en 10l ALU gryta och sedemera en Biltema 25l. Nu har jag byggt ett Ghetto HERMs som funkar över förväntan. Jag hänger mest på bryggforum.nu men efterssom jag inte hinner brygga så mycket så spenderar jag mer tid på de svenska nätforum som finns och tycker det är omåttligt roligt att läsa brygg- och byggloggar... Finns det några andra bryggare i närområdet?

Väl mötta!
knox
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 2014-08-01 11:22

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig sjä

Inläggav dernebo » onsdag 2014-09-03 10:20

Jahaja, trots att det verkar vara ytterst lite hålligång i denna tråd så ser jag till att mitt första inlägg här blir en presentation.

Jag heter Fredrik, 39 år och bor med min fru och tre barn i Skellefteå. Jag jobbar som IT-konsult med inriktning på Apple och Linux samt spelar bas och sjunger i ett Countryband som heter Ben Carbine & The 18-Wheelers. Utöver musik, datorer och teknik så brinner jag mycket för "livets goda"... Så, en god whisky, kanske en bra cigarr, eller en riktigt god piptobak åker gärna fram i mån av tid, som i dessa dagar tyvärr alltid är en bristvara. För att inte tala om en god öl. Drar mig gärna mot IPA-hållet i ölväg, men en mörk stout är inte fel heller.

Ramlade in på detta forum när jag sökte om information för att brygga egen öl. Jag blir sådär löjligt hooked när jag blir intresserad av något. ;) Brukar alltid gå "all in". Läser på det jag hittar om hela processen och planerar för fullt inköpen för de sista tillbehören som kommer att behövas. Eftersom jag har ett stort intresse också inom datorer, elektronik och intressanta lösningar så kommer jag garanterat att försöka implementera det även i detta intresse. Kommer säkerligen att bli lite övervakning via Arduino och Raspberry Pi och lite annat smått och gott. Till en början tänkte jag testa med en STC-1000 och en gammal halvhöjds frys som bryggplats men känner jag mig själv rätt så kommer jag garanterat att kika på lösningar som BrewPI och liknande. Publicering av statistik och livedata från bryggprocessen skulle vara kul, nördigt och.... kul. Nödvändigt? Nä, men typ.... kul. ;)

Har som sagt inte bryggt min första batch än, men det är under planering och jag ser verkligen fram emot att testa att brygga. Kommer att lägga upp mer info om både utrustning och recept när det börjar närma sig. Kommer säkerligen att behöva all hjälp och tips jag kan få framöver. Till en början framför allt vad jag skall satsa på för recept.

Finns också på Untappd som "Dernebo" om någon skulle vara intresserad. :)

Så, det var lite om mig. Letade efter en presentationsavdelning, men hittade bara denna tråd, så jag tänkte att det får duga. På återseende.
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig sjä

Inläggav Nicos pico » tisdag 2015-07-28 21:07

Hejsan!
Nisse kallas jag av vänner och bekanta, är dryga 40 bast och bor i Sörmland.
Är relativt ny som bryggare, har hållit på något år kanske och hunnit med 7-8 batcher, de tre första olika"kit" och resten helmalt med BIAB.
Kör med en ganska standardbetonad nybörjarutrustnig, Biltemas 25-liters kastrull och egensnurrad kylspiral av kopparrör från samma firma, inga konstigheter med andra ord. Har precis investerat i ett corneliusfat och CO2-regulator men inte hunnit fylla det med någon brygd ännu, jag lär väl återkomma med ett sntal mer eller mindre genomtänkta frågor om fat, tvångskolsyrning odyl.
Nicos pico
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tisdag 2015-07-28 20:54

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig sjä

Inläggav kiwawa » fredag 2015-11-06 16:57

Hejhej

Heter Janne, kallar mig för kiwawa lite här o där. Kiwawa är f.ö. en låt av Västerbrokören, mycket bra låt faktiskt.
Då flugfisket avtagit för säsongen så behövde jag nåt annat o pyssla med. Gillar Abbey`s och då dom är lite dyra började jag fundera på om det kan funka och göra den själv och började då läsa på om ölbryggning. BIAB-prylar inhandlades och ett försök på en Rochefort-klon gjordes. Nu är den inte riktigt färdig än men jag blev lite impad av mig själv. Har nu sammanlagt 8 batcher på CV`t vilka minst 3 blivit över förväntan. En, som jag inte riktigt vet vad ska kalla, med 8% chokladmalt luktade lite skumt vid jäsningen men vid flasktappning hade mindre skum doft o ganska ok smak. Den är tappad på champagneflarror vilka ska få stå ett år. Ska tappa en sats på flaskor till helgen av en ljus ale som smakar en hel del mandarin, får se vad det blir av den.

En kyl har inhandlats för lagerjäsing så det blir dom kommande projekten. Efter tips härfrån är en ITC-308 på väg hit för att styra kylen.

Gott att ha en vintersyssla med då vintern här i södern bara är en plåga annars.
Hej så länge.
kiwawa
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 2015-11-06 16:31

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig sjä

Inläggav victornorell » måndag 2016-02-15 22:00

Halloj!

Jag heter, som namnet kanske avslöjar, Victor Norell. Bosatt i Malmö efter uppväxten i Helsingborg och pluggande i Lund. Fyller 30 i år!
Drogs in i denna charmiga hobby för ca två och ett halvt år sedan, när Patrik (Kostir här på forumet) erbjöd mig att va med och brygga lite, efter att han hade kört ett par satser på egen hand. Vi började med helmalt direkt och har numer ca 60 bryggningar bakom oss. Utöver detta har vi bryggt lite på egen hand också.

Gillar att brygga ipor och pale ale, samt en och annan veteöl. Har blivit någon stout och brown ale som höstdricka också... Har som mål att stångas med lager under årets gång!

När jag inte brygger öl, så jobbar jag med utveckling av flygplatsutrustning (lampor ovan och i marken, dockningssystem och kommunikationssystem), har en sambo som snart ska bli fru och en fin röd Volvo! :)

Kul tråd!

//Victor
victornorell
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: onsdag 2013-08-07 19:55
Ort: Malmö

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig sjä

Inläggav Knoppen61 » måndag 2017-01-23 17:09

Hej Håkan heter jag från Norrköping, använder smeknamnet knoppen61 här
Planerar att sätta igång o brygga framåt mars månad,har blivit medlem i både shbf och NHBF- för att hänga med o lära mig så mycket som möjligt
Håkan wisting


Skickat från min D6603 via Tapatalk
Knoppen61
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: lördag 2017-01-14 23:57
Ort: Norrköping

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig sjä

Inläggav TommyEssunga » torsdag 2017-09-07 16:29

Hej, jag heter Tommy och bor i Essunga i Västergötland. Jag gick en kurs i ölbryggning anordnad i Göteborg av Njutningsfrämjandet. Nu gjorde jag min 27:e bryggning i måndags.

Jag brygger IPA och stouts, för det är vad jag tycker om att dricka. Har inga som helst planer på att börja tävla med mina öl, det verkar att bli mycket " seriöst " om man startar med detta.

Jag använder mej av mäskkärl och en biltemagryta, det funkar för mig.
TommyEssunga
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-09-01 10:54

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig sjä

Inläggav RManning » torsdag 2018-03-29 20:42

Hej Robban heter jag. precis börjat med bryggning. Gjort några batcher i en grainfather och några BIAB hemma på spisen. Precis köpt fatanläggning och tycker allt vad som har med prylarna att göra är nästan lika kul som själva bryggandet. Bor i gråbo utanför göteborg. Fru och en liten bumling. Medlem i SHBF. Planerar inte att tävla i bryggning men får jag till det riktigt bra någon gång så kanske :)
RManning
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: torsdag 2018-03-29 20:36

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig sjä

Inläggav Roger Hansson » söndag 2019-04-14 10:13

Hej, Roger här!
Jag provade att göra öl med färdiga satser för mycket länge sedan. Har hunnit fylla 70 år och bor delvis i Skebobruk. Det jag gjorde då blev Inte så gott, men har inte givit upp hoppet.
I Skebo lärde jag känna Bengt som varit mästare i hembryggning. Han driver numera bryggeriet i Skebo och gör det underbara ölet Trippel Gold,Gjutarns bästa m fl. Han har nu inspirerat mig till att själv försöka brygga på riktigt.
Den nya butiken med bryggarutrustning på Hornsgatan på Söder i Stockholm där jag också bor blev den avgörande faktorn. Efter ett trevligt samtal med en kunnig säljare fick jag den avgörande pushen. Nu sätter jag igång och därför vill jag vara med på detta forum.
Roger Hansson
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: söndag 2019-04-14 09:29

Föregående

Återgå till Forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster