Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Bee » onsdag 2018-03-14 01:02

@Drake i mina kylar finns en termostat, den fungerar som en effekt regulator. Stc1000 har ju sitt inbyggda kompressorskydd, men den hindrar ju inte att man använder termostaten. Max kyla ger större översvängning vilket kan få din värme att gå igång, men visst hysteres och delay funkar också, lite mer pill bara.

@ramsus du reglerar med temperaturproben på, (eller i), jäskärlet. Att reglera på luften i en kyl ger sämre jäskontroll och du kompenserar inte i samma utsträckning för jästens aktivitet.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Drake » onsdag 2018-03-14 01:49

Ok, visste inte att det gick att reglera effekten. Vad är det för typ av kyl du har? Så vitt jag förstår så kan vanliga kompressorkylar bara vara antingen av eller fullt på, termostaten reglerar i princip bara hur länge dom ska gå.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav ramsus » onsdag 2018-03-14 08:25

Tack för svaren! Jag har tänkt att försöka få ordning på min jäsning, har en liten frys jag tänkte använda (får precis in en jäshink) och har en inkbird ITC-308 på väg hem...funktionen verkar vara ungefär samma som STC-1000, eller?

TS...ursäkta trådkapningen!
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Bee » onsdag 2018-03-14 09:31

Drake skrev:Ok, visste inte att det gick att reglera effekten. Vad är det för typ av kyl du har? Så vitt jag förstår så kan vanliga kompressorkylar bara vara antingen av eller fullt på, termostaten reglerar i princip bara hur länge dom ska gå.
Termostaten reglerar kyleffekten genom medelvärde. När det inte behövs max effekt kommer den slå av och på kompressorn som därmed ger en lägre kyleffekt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav seasteel » onsdag 2018-03-14 13:26

ramsus skrev: TS...ursäkta trådkapningen!


Det är lugnt, Jag gillar när trådar fylls av givande diskussioner och information även om det glider iväg lite från ursprungs-topic. :) Finns alltid något nytt att snappa upp.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Drake » onsdag 2018-03-14 13:28

Hmm, är du helt säker på det? Delay-funktionen för kylen finns ju delvis för att spara på kompressorn. Enligt manualen är det tydligen inte så bra för den att slå av och på hela tiden utan den behöver vila mellan cyklerna.
Gäller alltså bara för kompressormatade kylar, det finns säkert andra typer av kylsystem som funkar annorlunda, men kompressor är väl det absolut vanligaste?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Drake » onsdag 2018-03-14 13:31

ramsus skrev:Tack för svaren! Jag har tänkt att försöka få ordning på min jäsning, har en liten frys jag tänkte använda (får precis in en jäshink) och har en inkbird ITC-308 på väg hem...funktionen verkar vara ungefär samma som STC-1000, eller?

TS...ursäkta trådkapningen!



Jag tror det, skillnaden är väl att en STC1000+ är mer intelligent och kan rampa kylkurvan, kalibrera proben samt att du får större möjlighet att ställa in hysteres, delay mm. En vanlig STC1000 är nog i princip samma sak.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Bee » onsdag 2018-03-14 14:49

Drake skrev:Hmm, är du helt säker på det? Delay-funktionen för kylen finns ju delvis för att spara på kompressorn. Enligt manualen är det tydligen inte så bra för den att slå av och på hela tiden utan den behöver vila mellan cyklerna.
Gäller alltså bara för kompressormatade kylar, det finns säkert andra typer av kylsystem som funkar annorlunda, men kompressor är väl det absolut vanligaste?
Ja, du får särskilja funktionen på kylen och STCn.
STCn har en delay enbart som en säkerhet för att inte förstöra kompressorn, inte för att reglera effekten på kylen.

Delay sätter kylregleringen ur funktion medan den väntar på att timern räknar ner. Ännu en anledning till att reglera långsamt med hjälp av låga effekter.

(Rent teoretiskt kan du ha en delay på 10 minuter där STCn inte startar kompressorn för att därefter gå på max i en evighet. Det är möjligt att STC-1000+ som @bryggapa gjorde har effektreglering, kommer inte ihåg alla features.)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Drake » onsdag 2018-03-14 15:14

Antingen så missförstår vi varandra eller så har du fel när du säger att man kan reglera effekten på ett kylskåp. Jag menar på att det inte går!
Antingen ger den full effekt eller ingen alls såvida man inte skulle pwm-styra kompressorn men då lär den rasa rätt fort. STC:n är precis som du säger bara ett relä som slår av och till, precis som termostaten i kylskåpet. Vilket alltså gör att det går utmärkt att koppla bort kylskåpets termostat och låta STC:n styra temperaturen, effekten blir exakt densamma. Det finns ingen effektreglering i STC:n, men i Brew-versionen finns det en funktion som gör att det delvis går att kontrollera effekten genom att reläet släpper igenom i intervaller, typ som en långsam PWM-funktion. Att man bör jobba med så små effekter som möjligt vad gäller värmeelementet är jag helt enig med dig om, men på kylsidan har man ju inget val, antingen är det på eller av, effekten bestäms bara av vilken effekt kylskåpet är på.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Bee » onsdag 2018-03-14 15:51

Drake skrev:Antingen så missförstår vi varandra eller så har du fel när du säger att man kan reglera effekten på ett kylskåp. Jag menar på att det inte går!
Antingen ger den full effekt eller ingen alls såvida man inte skulle pwm-styra kompressorn men då lär den rasa rätt fort. STC:n är precis som du säger bara ett relä som slår av och till, precis som termostaten i kylskåpet. Vilket alltså gör att det går utmärkt att koppla bort kylskåpets termostat och låta STC:n styra temperaturen, effekten blir exakt densamma. Det finns ingen effektreglering i STC:n, men i Brew-versionen finns det en funktion som gör att det delvis går att kontrollera effekten genom att reläet släpper igenom i intervaller, typ som en långsam PWM-funktion. Att man bör jobba med så små effekter som möjligt vad gäller värmeelementet är jag helt enig med dig om, men på kylsidan har man ju inget val, antingen är det på eller av, effekten bestäms bara av vilken effekt kylskåpet är på.


OK, Så kan det vara,
JAg ska försöka förklara ännu tydligare. Du kan inte reglera effekten på själva kompressorn den har bara på/av, men du kan PWM styra när den är på/av. Detta gör att medelvärdet på kyleffekten kan vara 0-100% av din kompressors kapacitet. Sen beror det på kylskåpet hur det funkar, inga kompressorkylskåp går hela tiden. Cykeltiden styrs via termostaten.

Exempel, mitt kylskåp.
  • Rumstemperatur, jag startar kylskåpet och ställer in vredet på 4 vilket ger 6C som lägst.
  • --Kylskåpet går nästan konstant för att sänka temperaturen för att kyla mina 4 fat.
  • Kylskåpet uppnår 6C
  • --Kylskåpet slår av/på med jämna mellanrum , för att endast hålla temperaturen.

Hur kan du inte se att den reglerar kyleffekten?
Från början kör den max kyleffekt för att sedan minska till den minimalt behövda effekten, för att hålla 6C. Hade den kört max kyleffekt hela tiden så hade mitt kylskåp varit en frys. :D
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Drake » onsdag 2018-03-14 18:03

Hahaha, hade det varit någon annan så hade jag trott att du trollar!
Kanske att jag använder fel ord, men jag håller med dig i ditt resonemang ända till de sista raderna. Effekten ut från kylskåpet minskar inte, däremot tiden som den kyler och därmed även temperaturen. Kyleffekt är ju inte samma sak som uteffekt och det kanske är där missförståndet ligger?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Drake » onsdag 2018-03-14 18:09

Vilket alltså innebär att man kan koppla bort den interna termostaten och låta stc:n ta över dess funktion. Att ställa ddn strax under önskad temperatur kommer inte att göra ett skit!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Drake » onsdag 2018-03-14 23:17

Ahh, läste igenom det hela igen och nu förstår jag vad du menar! Men inget kylskåp jag plockat isär har funkat på det sättet som du säger! Tvivlar starkt på att du kan pwm-styra kompressorn så att den ger olika uteffekt, termostaten är ju dessutom bara en strömbrytare med inbyggd hysteres så hur skulle kompressorn kunna veta vilken effekt den går på?? Har inte sett någon form av logik i de jag moddat, bara fas, nolla och jord direkt in i kompressorn. Nä, det är helt enkelt så att den ger lika mycket hela tiden om det inte kommit någon nytt på nyare kylar.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Bee » torsdag 2018-03-15 01:31

Drake skrev:Ahh, läste igenom det hela igen och nu förstår jag vad du menar! Men inget kylskåp jag plockat isär har funkat på det sättet som du säger! Tvivlar starkt på att du kan pwm-styra kompressorn så att den ger olika uteffekt, termostaten är ju dessutom bara en strömbrytare med inbyggd hysteres så hur skulle kompressorn kunna veta vilken effekt den går på?? Har inte sett någon form av logik i de jag moddat, bara fas, nolla och jord direkt in i kompressorn. Nä, det är helt enkelt så att den ger lika mycket hela tiden om det inte kommit någon nytt på nyare kylar.

Jag är glad att du förstår mitt resonemang, tror all bara handlar om tydlighet, nomemklatur och faktisk funktion. Logik är ett väldigt vitt begrepp, linjära system är nog mer korrekt. Pulsbreddsmodulering och dess frekvensen i systemet kan skilja från mHz till MHz. LED PWM styrs oftast i kHz, men det skulle aldrig funka på en kompressor. Att trögheten i termostaten inte syns på vridpot och några kablar är inte konstigt. Ibland är timer kretsar integrerade och ibland inte. Det är en stor skillnad på analog och digital implementation.

Jag skiter egentligen i faktiska implementationen, det är som du kanske förstått, systemet, som intresserar mig.
Jag hoppas att min input gett mer tanke på att max effekt kanske inte ger stabilast resultat. Smaken är som baken, man gör som man vill.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Bönan » lördag 2018-03-17 23:15

Jag har tejpat fast proben från regulatorn på hinken och ställt in temp jag vill ha på jäsningen, och ställt låg hysteres 05-1 grad och det funkar finfint
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

FöregåendeNästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 129 gäster