Röra malten eller ej?

Här kan man diskutera bryggverken Bulldog Brewcrafter och Coobra

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Röra malten eller ej?

Inläggav peterg » söndag 2016-12-18 15:57

Funderar på att skippa omröringen av malten vid inmäskningen. Någon som har provat att fylla maltkorgen med malt och sedan bara sänka ned hela härligheten när vattnet har fått rätt temperatur och sedan inte röra om på alls?

/p
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Röra malten eller ej?

Inläggav STMF » söndag 2016-12-18 16:20

Det känns som att det kan finnas risk för att få torrklumpar i maltbädden. Många upplever högre effektivitet vid omrörning.

Vad är syftet men att inte röra om?
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Röra malten eller ej?

Inläggav peterg » söndag 2016-12-18 16:53

Om man är man ensam är det ganska knöligt att fylla på malt och röra samtidigt. På videon https://www.youtube.com/watch?v=Nr2Qlh5YKwo där man jämför Braumeister vs Grainfather kan jag inte se att malten blir omrörd!

/p
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Röra malten eller ej?

Inläggav Bobby » söndag 2016-12-18 21:23

Hej
Malten bör väl röras om för att få bort klumpar och få en jämn maltbädd, som ovanstående nämner blir väl effektiviteten högre utan klumpar.
Jag misstänker att maltkornen helt enkelt bildar socker/enzymer på ett effektivare sätt om de inte är klumpade utan helt exponerade för vattnet.

Ölen blir ju inte sämre av låg effektivitet, men du borde nog tex. få ett lite lägre OG än i receptet - gissar jag.

En annan fråga kring maltbädden och om man ska röra mycket eller inte. är om den "sätter sig" (blir för kompakt och sätter stopp för lakvattnet) lättare om man rör om mycket, lite, eller inte alls - som du nämner.
Där skulle det vara kul med lite tester/åsikter från er andra.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: Röra malten eller ej?

Inläggav Bee » måndag 2016-12-19 10:08

peterg skrev:Om man är man ensam är det ganska knöligt att fylla på malt och röra samtidigt.


Det är ju inga som helst problem att hälla i 1kg i taget och röra om samtidigt.


Har man ett större bryggverk kan man till och med mäska in genom att hälla från en 30l hink och röra ut klumpar samtidigt. Skär ett hål i locket på hinken som är 1/4 av ytan så kan man styra hur mycket som kommer ur den.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Röra malten eller ej?

Inläggav drankefuten » tisdag 2016-12-20 23:34

God kveld,
Jeg har ikke kompaktbrygger, men jeg ønsker allikevel å fortelle hvor stor fordel det er å først fylle i malten for så å tilsette vann, jeg vet ikke om det er praktisk mulig på kompaktbrygger, men det er helt fantastisk fordi det ikke dannes klumper og filteregenskapene blir helt suverene.
Jeg sirkulerer under mesk med 6 liter pr. Minutt og det er mulig å øke til 8 liter selv med så mye malt som i en Juleøl, jeg opplever aldri at filteret i malten tetter seg, men hvis jeg rører kan jeg være sikker på at det blir tett!!!
Jeg oppnår ikke merkbar økning i effektivitet ved å røre under mesking.

God Jul
Mvh.
Drankefuten

Sent fra min D6503 via Tapatalk
drankefuten
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 2016-12-09 14:41

Re: Röra malten eller ej?

Inläggav gustafjosefsson » tisdag 2017-12-26 22:15

Hej,

menar ni endast när man häller i malten i vattnet eller bör man röra då och då under hela tiden man mäskar?
gustafjosefsson
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: måndag 2014-11-03 23:42

Re: Röra malten eller ej?

Inläggav Bee » onsdag 2017-12-27 10:09

gustafjosefsson skrev:Hej,

menar ni endast när man häller i malten i vattnet eller bör man röra då och då under hela tiden man mäskar?

Vi pratar om inmäskning.

Det är inte nödvändigt, men kan hjälpa om det blir olika temperatur i mäsken, eller om man ska höja temperaturen med mer varmvatten. (för klassisk bryggning i mäskkärl)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Röra malten eller ej?

Inläggav Rotsac » onsdag 2017-12-27 15:38

peterg skrev:Funderar på att skippa omröringen av malten vid inmäskningen. Någon som har provat att fylla maltkorgen med malt och sedan bara sänka ned hela härligheten när vattnet har fått rätt temperatur och sedan inte röra om på alls?

/p


Att inte röra om under inmäskningen skulle jag inte rekommendera.

För övrigt så verkar det -om man kollar runt lite- att vissa bryggverk använder metoden att först hälla i all malt, och sedan tillsätta vattnet *UNDERIFRÅN*.
Detta tycks faktiskt minimera bildandet av klumpar. Fråga mig inte hur det går till.
Med den metoden skulle man tydligligen kunna skippa att röra om (för att eliminera klumpar).

Men det lär väl ändå behövas omrörning, för att få ALLA maltdelar blöta.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Röra malten eller ej?

Inläggav assistredo » fredag 2017-12-29 00:36

Den här tråden ligger väl i en avdelning avseende bryggverk med maltpipa. Det vore väl inte alltför långsökt att då göra så att man först fyller på vatten och värmer utan maltpipa. Sedan fyller man maltpipan med malt och sänker därefter ner den sakta i vattnet. Detta motsvarar ju en påfyllning "underifrån" och medför kanske då ett eliminerat omrörningsbehov.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Röra malten eller ej?

Inläggav Lindh » fredag 2017-12-29 09:37

Jag har testat att sänka ett maltrör med malt ner i vatten. Vid låg temp så bildas inte degklumpar men omrörning behövs ändå om mam inte vill hamna 5-10 ö under normalt värde. Jag har testat utan omrörning ett tiotal gånger och det blir god öl med lågt og, även med lakning i bryggverkmängder dvs 70-80% mäskvatten och resten lakvatten. Skulle man göra motsatta kanske effektiviteten återställs.
Enda anledningen till att inte röra om malten som jag kan se är för att undvika syresättning men det kräver förkokt vatten och antioxidanter först, är det vad som är tanken med detta förfarande eller varför ska man skippa att röra om?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Röra malten eller ej?

Inläggav Perwaste » fredag 2017-12-29 12:37

Jag har samma erfarenheter som Lindh; det blir gott öl, men med ett påtagligt lägre OG än om man rör om dels vid inmäskningen samt någon gång under tiden.

Jag inbillar mig att det blir kanalisation i mäsken om den får stå, och att man undviker det genom att röra lite ibland.

Självklart är det inte tal om att vispa sås eller koka gröt, endast vända runt det lite försiktigt.

Det här gäller ju cirkulerande vört, och jag har inte kommit på hur jag ska göra för att undvika att det plaskar en del, med den risken för extra syresättning. Känns svårt med t ex min Bulldog och alla liknande bryggverk.

Då var det lättare i hemmabygget, där jag lät en slang gå ned i topåen av mäsken; då blev det inte något plask, endast en virvel.

Slutsats för mig känns det bättre att försiktigt röra om både vid inmäskning samt något/några tillfällen senare.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50


Återgå till Bulldog och Coobra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster