SHBFs receptdatabas

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav Falkens » tisdag 2017-11-14 10:10

Med tanke på utvecklingen av sidan så är ju denna del verkligen eftersatt. Antingen uppdaterar man den eller så stänger man den.

Jag säger inte att den inte används men jag har svårt att tro det då det finns andra sidor som levererar 10 gånger bättre, se bara på brygglogg.se Jag tycker man lika gärna kan öppna den så alla kan lägga in sina recept, varför? Jo för man lägger redan upp det på externa sidor och om SHBF ska följa med lite så får man anpassa sig. Dock så tycker jag att man kan ha en speciell märkning på de som är SM-recept för att verkligen lyfta de recepten.

Jag tror hela plattformen http://www.shbf.se behöver ses över och varför tar inte styrelsen kontakt med "Dryg" och ser vad han kan göra och finner sig ha tid med. Vill han börja med receptdatabasen så är det väl en bra början... men man måste agera på de som visar intresse!
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav Ölamatören » tisdag 2017-11-14 15:43

Falkens skrev:Jag tror hela plattformen http://www.shbf.se behöver ses över och varför tar inte styrelsen kontakt med "Dryg" och ser vad han kan göra och finner sig ha tid med. Vill han börja med receptdatabasen så är det väl en bra början... men man måste agera på de som visar intresse!


Jag tolkar det här citatet "Vi fick in lite hjälperbjudanden via den här tråden, vi håller tummarna." från posten innan som att agering på intresse sker...
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2014-03-07 11:36

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav Falkens » tisdag 2017-11-14 16:48

Återstår att se... vi håller "tummarna"
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav martinb » onsdag 2017-11-15 09:27

Jättekul med folk som vill engagera sig aktivt, speciellt med det digitala.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav Falkens » torsdag 2017-11-30 14:21

Hur har det gått?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav Falkens » onsdag 2018-01-03 12:00

Falkens skrev:Hur har det gått?


Frågar igen...
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav martinb » onsdag 2018-01-03 14:30

Falkens skrev:Frågar igen...

viewtopic.php?f=2&t=14753
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav Falkens » onsdag 2018-01-03 14:36

Tack... det svarade på frågan :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav Mats L » onsdag 2018-01-24 01:02

Nej, det gjorde det väl inte!? I tråden hittar jag inte svaret på Fredriks högst relevanta fråga.
Trots att den har brister har jag länge använt den för att plocka fram "liknande" recept och funderat över egna kompositioner. Därför uppskattar jag att den finns - stängning vore trist och fel.
Men fyll gärna på! I synnerhet om det handlar om god öl!

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk
Mats L
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2013-01-16 23:55

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-01-24 09:43

Mats L skrev:Därför uppskattar jag att den finns - stängning vore trist och fel.


Så länge som felaktigheterna inte är fixade är en stängning trist men rätt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav Falkens » onsdag 2018-01-24 21:33

Mats L skrev:Nej, det gjorde det väl inte!? I tråden hittar jag inte svaret på Fredriks högst relevanta fråga.


Jo, svaret är på länken dvs. du får maila frågan till någon på SHBF
De som "bestämmer" hänger inte på sitt forum... utan det är som sagt mail som gäller
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav Ölamatören » torsdag 2018-01-25 10:52

Falkens skrev:
De som "bestämmer" hänger inte på sitt forum... utan det är som sagt mail som gäller



De som bestämmer i föreningen är medlemarna. Styrelsen utför eller åtmindstånde försöker utföra de uppgifter som åläggs dem på årsmötet, viket tyvärr besöks av väldigt få.
Ett sätt att få igenom saker man själv tycker är viktiga är att engagera sig som funktionär eller i minsta fall skriva motioner till årsmötet och närvara på det sistnämnda. SHBF är inte ett företag där medlemmarna är kunder, det är en förening. Det vi som medlemmar kan få ut ut föreningen är lika med summan av det medlemmarna är villga att satsa själva. Styrelsen och funktionärerna satsar garanterat mer i föreningen än medlemmarna i övrigt.
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2014-03-07 11:36

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav martinb » torsdag 2018-01-25 11:47

Ölamatören skrev:De som bestämmer i föreningen är medlemarna. Styrelsen utför eller åtmindstånde försöker utföra de uppgifter som åläggs dem på årsmötet, viket tyvärr besöks av väldigt få.
Ett sätt att få igenom saker man själv tycker är viktiga är att engagera sig som funktionär eller i minsta fall skriva motioner till årsmötet och närvara på det sistnämnda. SHBF är inte ett företag där medlemmarna är kunder, det är en förening. Det vi som medlemmar kan få ut ut föreningen är lika med summan av det medlemmarna är villga att satsa själva. Styrelsen och funktionärerna satsar garanterat mer i föreningen än medlemmarna i övrigt.
Truth.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav Mats L » fredag 2018-01-26 00:53

martinb skrev:[quote="Ölamatören"]De som bestämmer i föreningen är medlemarna. Styrelsen utför eller åtmindstånde försöker utföra de uppgifter som åläggs dem på årsmötet, viket tyvärr besöks av väldigt få.
Ett sätt att få igenom saker man själv tycker är viktiga är att engagera sig som funktionär eller i minsta fall skriva motioner till årsmötet och närvara på det sistnämnda. SHBF är inte ett företag där medlemmarna är kunder, det är en förening. Det vi som medlemmar kan få ut ut föreningen är lika med summan av det medlemmarna är villga att satsa själva. Styrelsen och funktionärerna satsar garanterat mer i föreningen än medlemmarna i övrigt.
Truth.[/quote]Ett formellt korrekt svar - men trist, för att inte säga korkat. Jag har jobbat inom föreningar väldigt länge och mycket. Och lärt att man sannerligen vare sig lockar medlemmar, åsmötesdeltagande eller aktivister med dylika strutstendenser.
Om föreningen mycket förtjänstfullt driver ett forum, varav en del handlar om just föreningen och dessutom en receptdatabas så är frågan om varför databasen ej längre fylls på vare sig fel eller insinuant. Då är det både fel och oförskämt att börja rya om mötesdeltagande.
Och jag har - kan jag berätta för dem som förskräckts av avhyvlingen jag fick - upplevt det som helt OK alltsedan 1994, tror jag det var - att förbli passiv medlem. Tids nog kanske jag kan aktivera mig - om jag slipper inlägg av typ Ölamatören. Sån är inte tonen i Shbf.

Mats

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk
Mats L
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2013-01-16 23:55

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav martinb » fredag 2018-01-26 09:39

Mats L skrev:Ett formellt korrekt svar - men trist, för att inte säga korkat. Jag har jobbat inom föreningar väldigt länge och mycket. Och lärt att man sannerligen vare sig lockar medlemmar, åsmötesdeltagande eller aktivister med dylika strutstendenser.
Om föreningen mycket förtjänstfullt driver ett forum, varav en del handlar om just föreningen och dessutom en receptdatabas så är frågan om varför databasen ej längre fylls på vare sig fel eller insinuant. Då är det både fel och oförskämt att börja rya om mötesdeltagande.
Och jag har - kan jag berätta för dem som förskräckts av avhyvlingen jag fick - upplevt det som helt OK alltsedan 1994, tror jag det var - att förbli passiv medlem. Tids nog kanske jag kan aktivera mig - om jag slipper inlägg av typ Ölamatören. Sån är inte tonen i Shbf.

Mats


Även om tråden gått OT så tar den upp saker som återkommer med jämna mellanrum. Varför är X såhär? Varför händer inte Y snabbare? och så vidare...
Svaret är 9 av 10 ggr samma sak - funktionärerna som frivilligt erbjudit sig att hjälpa till med detta i denna ideella förening jobbar antingen så snabbt och så ofta de kan, men kanske kan behöva hjälp av andra nya funktionärer och så vidare. Eller så vet de inte om att flera individer förväntar sig att X ska göras eftersom den informationen aldrig lämnar forumet. Kontaktar man SHBF och deras funktionärer via rätt kanaler (som är länkade till i tråden) finns större chans att ett svar kommer. Ibland är svarstiden rätt kass, och som skrivs tidigare så är ett sätt att kanske åtgärda detta att skriva en motion till årsmötet kring svarstider för mail till SHBFs adress. Jag har själv funderat i dessa tankar på att få till att max 2 arbetsdagar från mottaget mail ska första svaret komma från SHBF. Jag borde kanske skriva en motion om detta.

Det har kommit tidigare upp att det förväntats att funktionärer och styrelse spenderar tid på forumet, men det finns inga sådana krav satta på funktionärer eller styrelse. En orsak till det är för att löst citera en fd. Ordförande i föreningen är att "det är för stor sannolikhet att allt jag skriver när jag är ordförande kommer att tolkas som SHBFs officiella ståndpunkt oavsett vad det handlar om". Jag själv kan inte tala för SHBFs åsikter som organisation undantaget arbetet med grund- och fortsättningskurser i bryggning. Men vill man att SHBFs styrelse ska åläggas att spendera tid på forumet, då får man återigen skriva en motion till årsmötet och komma dit och tala för den.

Kommer vi tillbaka till Receptdatabasen så är den skapad på tiden då alla bryggprotokoll skickades in med papper och sedan manuellt lades in. Jag tror fortfarande att det sker manuellt. Den rent digitala registreringen till SM infördes 2010, dvs det var inte längre krav på bifogade bryggprotokoll på papper vid inlämning av brygder. Registreringssystemet byggdes tydligen inte helt med Receptdatabaskompabilitet i åtanke och den har inte uppdaterats extremt mycket gällande receptinmatningsdelen då saker som torrhumling inte på ett smidigt sätt fortfarande går att beskriva. Däri ligger problemet och där behövs resurser som kan hjälpa till med detta. Jag har hört något om att det börjades att skrivas om med mål att kunna användas till fristående tävlingar samt underlätta för hantering av vinnarrecept och tanken var att bli klar till förra SM, men det blev uppenbarligen inte klart i tid. Det kanske är klart till årets SM-registrering, den som har frågor kring detta kan kontakt webbgruppen. För övrigt är detta projekt som involverar webbgruppen, evenemangsgruppen och domarkommittén.

En sak som jag vet har uppdaterats under året är röstnings-"appen", shbf.se/vote, som nu tillåter att flera tävlingar körs och administreras samtidigt, dvs det kan vara två eller flera separata tävlingar samtidigt som inte påverkar varandra. Just den delen har gjorts om rätt mycket eftersom det är något som används av många aktivt under flera tillfällen per år.

Just detta att stänga ned Receptdatabasen för att det är fel i den tycker jag är en rätt allmän kass grej eftersom det finns fortfarande mycket rätt i den. Jag vet att herr Ekstedt påpekar det vid flera tillfällen men jag har ju aldrig hört vilka specifika fel det är. Har DK och webbgruppen fått mer information än att "det är fel"? Annars är det ju kanske lite svårt att felsöka det hela. Kanske även här är det dags för en motion till årsmötet som yrkar på att uppdra åt webbgruppen och DK gemensamt att stänga ned och åtgärda receptdatabasen. Hade någon suttit på en lista där alla fel är med hade det ju underlättat otroligt för de som ska genomföra arbetet.

Årsmötet är för övrigt Söndagen den 18/3 kl 13.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

FöregåendeNästa

Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster