BK25 utan lakning?

Här kan man diskutera bryggverken Bulldog Brewcrafter och Coobra

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

BK25 utan lakning?

Inläggav solomon » fredag 2016-08-26 10:48

Hej,
Jag har tidigare bryggt med kylväska och i år gått över till bk25 (alltså v 2). Jag är i grunden nöjd, men vill jobba lite på effektiviteten. Och då menar jag inte effektivitet i utbyte utan tidseffektivitet (som får bryggande att rymmas i det övriga livspusslet).

Min tanke är att skippa lakning. Med mitt tidigare mäskkärl (som var en extern kylväska med sil) tog lakningen upp mot en timma. Denna tid har kortats markant bara av att allt är i samma kärl såklart. Men jag tänker att man kan kapa än mer tid genom att inte laka alls (jag har lakat på alla mina bryggningar hittills). Så min fråga är om det finns några erfarenheter av att brygga på BK25 utan att laka? Och hur en i så fall har gjort med volymförhållanden m.m.

Jag har mätt upp kärlets volym. Enligt min beräkning rymmer verket 32,5 liter. Sedan har jag gjort en tabell på volymen kontra uppmätta cm från kant, där volymen sjunker med ca 0,7l/cm. På så vis kan jag hitta relativt exakta mått. Men frågan är hur mycket man vågar maxa kärlet under mäsk? I teorin borde man kunna få ut 20l i jäskärlet utan lakning genom 27,5l(mäskvatten)-5l(ca 1l/kg malt)-2,5l(bortkok)=20l. Men då har man också gått i det absolut volymmässiga taket för bryggverket. Vad vågar man göra? Jag har tex varit med om att maltpipan sätter igen något och har en högre yta än övrigt vatten när man kör med pumpen... Jag är såklart med på att man får nöja sig med en mindre volym vid större maltvolym, men det är ju logiskt.

Min tanke är förstås att direkt efter mäskning, lyfta malten och börja upphettning mot kok. Slutresultatet skall idealt ge sjukt god öl i rimlig volym och mer tid åt barn och annat. Tiden blir tex framplockning och uppvärmning av mäskvatten 30min, mäskning 60min, upphettning 20 min, kok 60 min, kylning 20 min, städning 20 min = 3,5h = kvällsbryggning.

Tankar och idéer mottages tacksamt!
solomon
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 2016-08-26 10:20

Re: BK25 utan lakning?

Inläggav seasteel » fredag 2016-08-26 12:25

Hejsan,

Jag gör precis så, helt utan lakning. Jag har en BK35 och brygger i princip som BIAB. Dvs jag värmer upp allt vatten direkt från början och häller i malten, rör om, och cirkulerar sedan med pumpen under i princip hela mäskningen (60-90 minuter). När mäskningen är klar så höjer jag teminställningen till kok, lyfter upp maltröret och låter det droppa av.

Det var inte meningen att jag skulle köra BIAB när jag köpte bryggverket, men eftersom jag gjorde det innan jag köpte BK35:an så blev det bara av farten att jag fortsatte med samma metodik. För mig funkar det perfekt.

Angående maxvolymer så vet jag inte, då jag endast jäser i 15L-hinkar så mina bryggningar ger 14L ned i jäshinken. Med 3,5kg malt så är totala vattenvolymen ca 22L för min del. Då är det gott om plats kvar upp till kanten.

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: BK25 utan lakning?

Inläggav solomon » onsdag 2016-08-31 14:42

Då kan jag upplysa (eventuellt intresserade) om att jag klarade av att brygga 19L utan att laka. 26,5L vatten + 4,2L Malt = 19L i jäskärlet. Det gick utmärkt även om jag känner att jag verkligen låg på maxvolym under mäskning (risk att det svämmar över vid igensättning och när man sänker ned pipan). Jag var dock lite överoptimistisk gällande utbyte och min APA var låg på 1.041 innan kok och ca 1.043 i OG. Nu bubblar det i källaren.

Tiden från framplockning till att allt var diskat var mer eller mindre exakt 4h. Och det går att putsa lite där. Så det är jag nöjd med.
solomon
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 2016-08-26 10:20

Re: BK25 utan lakning?

Inläggav seasteel » tisdag 2016-09-06 12:20

solomon skrev:Då kan jag upplysa (eventuellt intresserade) om att jag klarade av att brygga 19L utan att laka. 26,5L vatten + 4,2L Malt = 19L i jäskärlet. Det gick utmärkt även om jag känner att jag verkligen låg på maxvolym under mäskning (risk att det svämmar över vid igensättning och när man sänker ned pipan).


Det låter bra. :) Särskilt med tanke på att jag planerar att gå upp lite i batch-storlek för att kunna få ut 3st partyfat plus några flaskor per bryggning. Siktar på ca 17L ned i jäskärlet så då ligger jag inom marginalen.

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39


Återgå till Bulldog och Coobra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster