Ölen blir brun...

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » söndag 2016-07-24 00:22

God kväll.

Jag har ett problem med att alla mina öl har blivit bruna med tiden. Min första helmaltsbryggd som jag gjorde för ett par veckor sedan var svingod efter 1 vecka på flaska. Efter 2 veckor såg jag antydan på en brun ton på ölet. Nu efter ca 4 veckor är ölen odrickbar. Den smakar knappt någonting och ser riktigt oaptitlig ut, dvs jag kommer vaska ölen. Likaså är det med min andra öl som nu blivit brun, dock har smak & doft bevarats bättre men den har börjat lukta dåligt. Typ som en disktrasa som varit med i matchen lite för länge.

Min tredje öl börjar nu också mörkna till och det är riktigt riktigt tråkigt att se ölen förändras på det här sättet med tanke på all kärlek, tid & pengar man lagt. Jag har varit ytterst noga med rengörningen dock har jag en teori att problemet sitter i flaskfyllaren. Vid senaste bryggningen demonterade jag den och upptäckte en del otrevligheter runt fjädern, pipen och rörets mynning. Ölen kan enligt mig kanske kontaminerats när ölet passerat flaskfyllaren och vidare ner i flaskan vilket resulterat i att ALLA mina 90 öl har blivit infekterade.

Riktigt klantigt att jag "glömt" rengöra flaskfyllaren ordentligt (jag har använt pbw men har inte demonterat den tidigare och där fanns det massa humle, jäst & malt rester)

Om vi ändå säger att min teori inte alls stämmer, vad kan ha hänt min öl och varför har precis alla flaskor blivit drabbade?

Jag vågar inte brygga fler öl innan jag fått klart för mig vad problemet är så att det kan åtgärdas.

Pust... :cry:

4 veckor gammal.
image.jpeg
Senast redigerad av Illuminatus söndag 2016-07-24 00:25, redigerad totalt 1 gång.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » söndag 2016-07-24 00:24

2 veckor gammal.

image.jpeg
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » söndag 2016-07-24 00:27

1 vecka gammal.

image.jpeg
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Judgecc » söndag 2016-07-24 00:39

Typ pappkartong kanske?
Oxidering är dit problem

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » söndag 2016-07-24 00:44

Judgecc skrev:Typ pappkartong kanske?
Oxidering är dit problem

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


Pappkartong skulle jag inte säga men inget bra på den ena ölen. Den andra doftar knappt någonting överhuvudtaget och min mangoöl som börjar mörkna till luktar fortfarande bra.

Hur råder jag bukt på oxideringen?

Strunta i att torrhumla?

Mottrycksfyllare?
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Chabo » söndag 2016-07-24 09:50

Jag fyller mina flaskor med kolsyra innan.
( köpte en på Rusta som e grym, tar 1 Sec att fylla flaskorna)

lBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » söndag 2016-07-24 10:06

Intressant! Hur går själva arbetsmomentet till? Tätar du med något mellan pipen du sticker ner och flaskans mynning? Risk för att spränga flaskan eller liknande?

Resultatet?
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Chabo » söndag 2016-07-24 10:24

Illuminatus skrev:Intressant! Hur går själva arbetsmomentet till? Tätar du med något mellan pipen du sticker ner och flaskans mynning? Risk för att spränga flaskan eller liknande?

Resultatet?


Sticker ner pipen en bit.
Trycker på avtryckaren ( knapp på ovansidan) i 1 sekund.
Ställ flaskan åt sidan.

Jag gör typ 10 flaskor o sen fyller jag med öl.
Kolsyran ligger kvar ett tag.
När man fyller flaskan ser man hur det ryker när kolsyran trängs bort.

Jag har inget vetenskaplig bevis på att detta löser alla problem, men jag hade enorma problem med oxidering o detta va en av de saker som jag gjorde som har hjälpt mig.

Anders



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Ölen blir brun...

Inläggav ecmik » söndag 2016-07-24 10:37

Innan du börjar köpa en massa nya prylar för att få bukt med problemet - testa "back to basic" och brygg ett par gånger där du rengör och desinficerar allt noggrant (plocka isär lösa delar). Då kan du ju i alla fall utesluta att bakterier och infektion är boven. Se till att du har färska ingredienser (ordentligt förberedd jäst tex!) och noggrannhet i bryggningen. Plaska inte med ölen efter jäsningen är klar så oxiderar du inte ölen så mycket iaf (ha alltid mynningen under ytan tex).

Sommaren kan va lite marig också om du inte kan förvara ölen kallt. Bakterier gillar värme, så ölen blir gammal fortare, och infektioner visar sig tidigare i rumstemp och varmare.

Har du koll på detta och problemet kvarstår så skulle jag börja kolla närmre på oxidering om jag var du.

Det är så lätt att få ett bra tips och tänka att det är den grejen som löser alla problem, medan lösningen ibland är rakt (och gratis) under näsan på en.
Senast redigerad av ecmik söndag 2016-07-24 10:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Ölen blir brun...

Inläggav ecmik » söndag 2016-07-24 10:40

PS. Gör inte öl till 90 flaskor när du felsöker. Testa mindre satser tills du vet att det funkar.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » söndag 2016-07-24 10:48

Chabo skrev:
Sticker ner pipen en bit.
Trycker på avtryckaren ( knapp på ovansidan) i 1 sekund.
Ställ flaskan åt sidan.

Jag gör typ 10 flaskor o sen fyller jag med öl.
Kolsyran ligger kvar ett tag.
När man fyller flaskan ser man hur det ryker när kolsyran trängs bort.

Jag har inget vetenskaplig bevis på att detta löser alla problem, men jag hade enorma problem med oxidering o detta va en av de saker som jag gjorde som har hjälpt mig.

Anders



Skickat från min iPhone med Tapatalk


Det lät inte så krångligt som jag trodde. Ska googla lite mer om detta & läsa på. Tack för tipset :D
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Chabo » söndag 2016-07-24 10:52

Detta är inget som fixar allt utan mer en del i tänket "minimera ölens kontakt med syre"

Hur förvarar du ölet medan det förvaras ?
Mörkt o rumstemp i 2-3 veckor sedan lite kallare men fortfarande mörkt.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » söndag 2016-07-24 10:57

ecmik skrev:Innan du börjar köpa en massa nya prylar för att få bukt med problemet - testa "back to basic" och brygg ett par gånger där du rengör och desinficerar allt noggrant (plocka isär lösa delar). Då kan du ju i alla fall utesluta att bakterier och infektion är boven. Se till att du har färska ingredienser (ordentligt förberedd jäst tex!) och noggrannhet i bryggningen. Plaska inte med ölen efter jäsningen är klar så oxiderar du inte ölen så mycket iaf (ha alltid mynningen under ytan tex).

Sommaren kan va lite marig också om du inte kan förvara ölen kallt. Bakterier gillar värme, så ölen blir gammal fortare, och infektioner visar sig tidigare i rumstemp och varmare.

Har du koll på detta och problemet kvarstår så skulle jag börja kolla närmre på oxidering om jag var du.

Det är så lätt att få ett bra tips och tänka att det är den grejen som löser alla problem, medan lösningen ibland är rakt (och gratis) under näsan på en.


Grejen är att jag har varit supernoga med rengörningen men missade helt med flaskfyllaren, absolut sista länken i bryggningsprocessen. Så typiskt...

Jästen har jag gjort förkultur på och det gäller alla 3 bryggderna & bryggningen har jag gjort så noggrant jag kunnat. Vad menar du med att alltid ha mynningen under ytan?

Temperaturen har legat stabilt mellan 18-20 grader under kolsyretillverkningen i ett rum med i stort sett totalt mörker.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » söndag 2016-07-24 11:00

Chabo skrev:Detta är inget som fixar allt utan mer en del i tänket "minimera ölens kontakt med syre"

Hur förvarar du ölet medan det förvaras ?
Mörkt o rumstemp i 2-3 veckor sedan lite kallare men fortfarande mörkt.



Skickat från min iPhone med Tapatalk


Det är sant.

Mörkt & runt 18-20 grader i 2-3 veckor precis som du skriver. Därefter har jag ställt in ölen i kylskåp med en temperatur på 4-6 grader.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Rotsac » söndag 2016-07-24 11:07

Chabo skrev:Jag fyller mina flaskor med kolsyra innan.
( köpte en på Rusta som e grym, tar 1 Sec att fylla flaskorna)

lBild


Det där kommer ju uppenbart från något som har slaktats....
Men vad för något?
Artikelnummer?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster