Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Här kan man diskutera bryggverken Bulldog Brewcrafter och Coobra

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » lördag 2016-03-12 10:33

HåkanBråkan skrev:
Jag kör alltid med 500 W på under mäskningen och mäskar ofta på 65 grader samt cirkulerar med pumpen med strypt flöde nivån brukar vara samma i mäskkorgen som utanför, har satt igen någon gång för mig med och då har jag fått röra om i mäsken från botten. Fyller vatten till maltkorgens botten sen 3,5 l per kg malt, lakar sen till maxmärket och har träffat OG sista 3 bryggningarna

Det satte inte igen helt för mig, men det rann otroligt sakta. Man vill ju helst inte röra om i mäsken, vörten blir ju så grumlig då.

Det som du fyller upp från början, till maltkorgens botten, räknar du med det när du kollar effektivitet?
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav seasteel » måndag 2016-03-14 13:28

Jag har 500W på samt strypt pump under hela mäskningen. Rör också om var 30 minuter ungefär. Mäskar "BIAB" kan man säga, dvs full vattenvolym redan från början samt har en biab-påse i maltröret. Har inte haft några problem med att bädden sätter igen. Vörten blir också klar och fin, se bild nedan från gårdagens pilsnerbryggning.

33524ddd-cb59-444c-8976-05eb0b407be2.jpg


/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » måndag 2016-03-14 19:36

Åfan. Du kör biab för att du inte tycker att vörten blir klar nog alltså? Lakar ingenting? Fördelen med det kanske är att man kan böka runt i mäsken utan att det blir grumlig vört.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav seasteel » tisdag 2016-03-15 08:51

thella skrev:Åfan. Du kör biab för att du inte tycker att vörten blir klar nog alltså? Lakar ingenting? Fördelen med det kanske är att man kan böka runt i mäsken utan att det blir grumlig vört.
Skickat från min iPhone med Tapatalk


Nja, jag kör biab i bryggverket helt enkelt för att det var så jag började brygga en gång i tiden. Alla mina recept var optimerade med biab med tanke på vattenmängd, temperatur, tider osv. Därför fortsatte jag med BIAB (dock utan påse) när jag bytte till BK35 för att lättare kunna lära mig bryggverket. Nu tycker jag att min metod är otroligt smidig så jag fortsätter nog på det sättet, även om tanken från början var att börja laka när jag blev varm i kläderna. Att jag per idag saknar möjlighet att värma lakvatten i garaget där jag brygger spelar så klart också in eftersom jag inte har någon större lust att värma vatten i köket och bära ut i garaget. Jag har inga problem med att biab ger en lägre effektivitet, det är billigt med malt. Det blev lite grums i vörten, antagligen pga att jag rör om flitigt och ivrigt, men inte så att jag har upplevt det som ett problem. Ölen blir ändå klar och fin om den får stå och lagras en vecka eller fyra. (Och nej, jag använder inte gelatin eller kallkraschar...)

Att jag sedan skaffade påse till BK35:an var för att underlätta rengöringen. Jag tyckte att det var lite halvkladdigt att ösa ur draven så påsen förenklar det steget; bara att lyfta ur och tömma.
En klarare vört blev sedan en ren bonus när jag började med påsen.

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav rothman » söndag 2016-04-24 21:47

Premiärbryggning igår, 87% effektivitet. Dock blev det stopp i falskbotten, jag tror jag maler lite för fint. Någon annan som haft liknande problem?
rothman
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fredag 2012-04-27 09:50

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav D Ipa » måndag 2016-04-25 16:13

rothman skrev:Premiärbryggning igår, 87% effektivitet. Dock blev det stopp i falskbotten, jag tror jag maler lite för fint. Någon annan som haft liknande problem?


Ja, jag har fått stopp 2 gånger i bazookan. Första gången vid mäskningen och andra gången efter kokningen.
Jag kommer kanske prova en BIAB-påse i maltröret nästa gång, och jag har bara köpt krossad malt.
D Ipa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: onsdag 2016-01-20 19:33
Ort: Uppsala

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav rili » måndag 2016-04-25 16:44

Har haft vissa problem med stopp i bazokan när jag skulle tappa en veteöl (50% vete och 50% pilsnermalt).
rili
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: tisdag 2015-02-10 17:18

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav Glugg » måndag 2016-04-25 17:19

rili skrev:Har haft vissa problem med stopp i bazokan när jag skulle


Det finns penicillin som hjälper så vitt jag vet. Hör med din vårdcentral.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Föregående

Återgå till Bulldog och Coobra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster