Camurri CB-50 beersmith profil

Diskussioner och annat om bryggverk från Camurri, tex http://www.camurri.it/en/portfolioentry ... -mod-cb-50

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Om det inte handlar om Camurri så hör det inte hit.

Camurri CB-50 beersmith profil

Inläggav Leon » onsdag 2015-03-18 16:48

Vi tog steget och köpte oss en Camurri CB-50 här i dagarna och bryggde vår första öl i den i lördags. Underbart enkelt jämnfört med att stå på spisen.

Jag undrar om det är några andra på forumet som också kör camurri?
OBildBildBildch om ni har en profil till beersmith att dela med er av?


// Leon
Användarvisningsbild
Leon
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: torsdag 2015-01-08 14:26
Ort: Örebro

Re: Camurri CB-50 beersmith profil

Inläggav Falkens » onsdag 2015-03-18 17:21

Ja det finns en del vad jag sett. Be admin att öppna ett underforum för Camurri så kanske man kan få fler att "hänga" där och däör med samla frågorna på ett ställe :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Camurri CB-50 beersmith profil

Inläggav Dalarna » onsdag 2015-03-25 15:51

Hej! köpte min Camurri förra året i Nov. och är väl inte helt nöjd..
Det bränner fast mycket på spiralerna och det är svårt att göra rent. Dålig arbetsställning bl.a. Min 4e bryggning smakade bränt så jag fick hälla ut den. :(
Tider och temperatur tar nog lite tid att få koll på, tenderar att bli för varm. Koket startar fast man tror det är några grader dit! (får läsa instruktionspapperet igen :) )
Köpte på MaltMagnus inrådan en våtdammsugare vilket gör rengöringen lättare!

Den dyra kylarspiralen fungerar dock väldigt bra ! Riktigt snabb med omröraren igång!!
Dalarna
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: onsdag 2015-03-25 15:36

Re: Camurri CB-50 beersmith profil

Inläggav Leon » onsdag 2015-03-25 15:57

Enligt Magnus så bör man se till att inte mäska för kallt för annars bränner det tydligen fast lätt.

@Dalarna Har du mäskat in över 60grader?
Användarvisningsbild
Leon
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: torsdag 2015-01-08 14:26
Ort: Örebro

Re: Camurri CB-50 beersmith profil

Inläggav Dalarna » onsdag 2015-03-25 16:19

Jag började nog vid 45 grader ! I Ska man inte kunna ha flera raster under 60 då?
Dalarna
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: onsdag 2015-03-25 15:36

Re: Camurri CB-50 beersmith profil

Inläggav Leon » onsdag 2015-03-25 16:23

Enligt Malt Magnus så ska man ej mäska in under 60grader då det riskerar att bränna fast.
Tydligen så är det samma problem med Braumeistern (Alla system där man har exponerade värmeelement)

Enligt Camurri så använder man mest högkvalite malt som bara behöver "single infusion" mäskas.

Det kan till och med vara sämre att mäska med proteinrast, då man förstör malten.
Användarvisningsbild
Leon
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: torsdag 2015-01-08 14:26
Ort: Örebro

Re: Camurri CB-50 beersmith profil

Inläggav Brewsnail » onsdag 2015-03-25 20:36

I princip all malt är så välmodifierad att proteinrast inte behövs.
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Camurri CB-50 beersmith profil

Inläggav Dalarna » torsdag 2015-03-26 14:33

Mejlade Magnus och fick ett långt brev som svar på tal att det inte var fel på bryggverket utan den som använde det :)
Några rader ur brevet:

"Att köra öppna värme element mitt bland stärkelse och proteiner är inte värst bra, då bränner det fast.
Får du däremot igång enzymaktiviteten som förvandlar stärkelsen till socker så kommer du i ett annat läge och har då inga problem med fastbränning, därav inmäskning över 60 grader.

Att köra öppna värme element är däremot bra för andra saker, du får tex en väldigt bra hotbreak och kör du sedan med kylspiralen tillsammans med omröraren så får du en väldigt bra coldbreak dessa två tillsammans gör att du egentligen inte behöver använda klarningsmedel i bryggningen typ Irish moss."

Så ni har rätt!
Dalarna
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: onsdag 2015-03-25 15:36

Re: Camurri CB-50 beersmith profil

Inläggav Dalarna » torsdag 2015-03-26 14:38

Jag gjorde ren spiralerna med en bordskniv och tvättsvamp med grov yta.
Vände upp och ner på maskinen tog bort fötter och lock samt skruvade ur elementen ganska lätt!
Dalarna
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: onsdag 2015-03-25 15:36

Re: Camurri CB-50 beersmith profil

Inläggav Judgecc » fredag 2015-03-27 22:01

Leon skrev:Enligt Malt Magnus så ska man ej mäska in under 60grader då det riskerar att bränna fast.
Tydligen så är det samma problem med Braumeistern (Alla system där man har exponerade värmeelement)

Enligt Camurri så använder man mest högkvalite malt som bara behöver "single infusion" mäskas.

Det kan till och med vara sämre att mäska med proteinrast, då man förstör malten.

Låter onödigt med ett bryggverk då!!

Läs gärna lite här, antyder kanske redan mina tankar runt detta i mina ord.. Fick bra feedback av BM användare o jag måste påstå att ett bryggverk som har sådana problem känns väldigt märkligt i min bok.
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=10802



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Camurri CB-50 beersmith profil

Inläggav Leon » lördag 2015-03-28 09:30

Som vanligt finns det alltid för och nackdelar med olika system.
För en annan som letar efter just lite automatik och underlättning så är camurrin eller brewmeistern mycket bra.
Men vill man köra mera traditionella metoder, så får man hålla sig med sådan teknik.
Användarvisningsbild
Leon
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: torsdag 2015-01-08 14:26
Ort: Örebro

Re: Camurri CB-50 beersmith profil

Inläggav Habling » onsdag 2015-05-20 19:14

Jag skaffade mig också en CB-50 för ett halvår sen och man lär sig nåt nytt varje gång man brygger.
Jag har gjort en profil för bryggverket i BeerSmith, bifogar den (tar dock inget ansvar för att den är rätt!).
Jag gjorde också misstaget med att mäska in vid för låg temperatur när jag testade mäskning med 3 raster
men med bara en rast över 60 grader är det inga problem. Provade också en "LauterHelix" för att filtrera
bort humlerester efter pellets men den var ingen höjdare. Den var för tät och det kom knappt ut nåt ur
kranen. Just nu står en Imperial IPA på 9,2% ABV och bubblar i jästanken :D

/Harri
Bilagor
Camurri-CB50.bsmx
(1.23 KiB) Nerladdad 577 gånger
Användarvisningsbild
Habling
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: onsdag 2015-05-20 19:01

Re: Camurri CB-50 beersmith profil

Inläggav Dalarna » onsdag 2015-05-20 23:05

Ja då får du skrapa elspiraler då:)

Tänkte fråga om det är fler som har problem med handtaget när man ska ur med Korgen innan koket !
Måste hålla i handtaget på bägge sidor och trycka utåt annars tappar det taget!

Får väl kanske böja till krokarna lite!
Italiensk kvalitet:)
Dalarna
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: onsdag 2015-03-25 15:36

Re: Camurri CB-50 beersmith profil

Inläggav Dalarna » onsdag 2015-05-20 23:17

Glömde säga att jag har provat att koka med korgen i och humlat i den.
Tycker inte att det fungerar så bra då det börjar stormkoka under korgen och spruta i röret!

Men om man ska humla på slutet med kottar kan man sätta i korgen och sedan tappa ur och hälla genom korgen
För att försöka få ur lite humle innan man sätter i kylspiralen.

Även om omröraren gör att humlen samlas skapligt i mitten brukar jag göra en ordentlig
Bryggarvirvel så är humlen inte så stort problem.
Humlekottar sätter igen kranen dock!
Dalarna
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: onsdag 2015-03-25 15:36

Re: Camurri CB-50 beersmith profil

Inläggav L4sse » fredag 2016-08-19 00:47

Hei.

Jeg er norsk så håper dere kan forstå noe av det jeg skriver. Jeg har just kjøpt en Camurri CB50, og jeg ønsker og legge inn en Beersmith Profil der. Er det noen som har en korekt en?

Hello, i am from Norway, so i hope u can understand some of what i am writhing . I have recently bought a Camurri CB50, and I want to make a profile for Beersmith. Is there anyone who has a correct one? Would love if someone can send me one, either on PM or here, for other to use. THX
L4sse
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: fredag 2016-08-19 00:41


Återgå till Camurri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron