Dragens Guld

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Dragens Guld

Inläggav hembryggt » tisdag 2014-10-07 20:33

Jag hade i år den fantastiska förmånen att få sitta i finaljuryn. Nu är det förstås inte helt lätt att komma ihåg exakt hur originalet smakade, men jag gör ett försök på en jämförelse.

Åbros version är stramare, med färre estrar, och inte fullt lika humlearomatisk i doften. Smakmässigt så tycker jag att det finns en försiktig sötma i åbros version, som i originalet mer var en förnimmelse av karamell som på ett ypperligt sätt balanserade upp kreationen. Det enda som stör mig i Åbros version är en ton av smörkola som jag inte tycker hör hemma. Färgen är snygg och ölen fullständigt kristallklar. En mycket vacker öl. Det är också lite mer bett i beskan hos Åbro, och kanske en liten kärvhet i beskan, men det är småsaker.

På det stora hela tycker jag att Åbro gjort ett fantastiskt jobb med denna öl. Av de öl som jag smakat både som hembryggt original och i kommersiell version så tycker jag att denna har kommit överlägset närmast originalet. Visst finns det smärre skillnader, men det är en bedrift att hamna så nära på så kort tid. Visst, putsar man på receptet ett år till så har man nog en nästan perfekt kopia, men det är väl ingen som blir så mycket gladare av det.


/Erik Rönnqvist
hembryggt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Dragens Guld

Inläggav dernebo » fredag 2014-10-17 17:14

Riktigt bra säger jag. Den fick en 4a på Untappd. Bra beska och frisk humlesmak. Bra jobbat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: Dragens Guld

Inläggav Lindh » fredag 2014-10-17 18:18

141010_Drakens_ipa.jpg

Här är mitt omdöme av Drakens IPA:

Äntligen har Drakensgänget tillsammans med Åbro bryggt och lanserat vinnarölet från SM i Hembrygd öl 2014, Drakens IPA som fick namnet Drakens Guld på flaska. Finns i begränsad upplaga på Systembolaget så det är bara att köpa hem.
Vackert bärnstensfärgad öl som med sin brutala blankhet och högt fluffiga smutsvita skum verkligen är som jag tycker en IPA ska se ut. Skummet lämnar sjok med rester och sjunker sena långsamt. Bubblorna i skummet är först stora för att senare genom glaset bli mer kompakta.
Doften är karamellig åt Wertershållet med tydliga citrushumletoner. En lite oljig doft tar vid liksom svaga toner av bröd och banan.
Smaken är fyllig med stora knäckiga karamelltoner och grapefrukt. Ölet fyller verkligen munnen med sin rejält tilltagna beska som ändå känns fint balanserad men jag kan tänka mig att beskan är i högsta laget för känsliga. Något högre restsötma än jag brukar tycka om men det funkar faktiskt riktigt bra ihop med beskan. Citrus, blommor och örtiga toner från humlen påminner en hel del om Sierra Nevadas Pale ale.
Eftersmaken är även den lite oljig på tungan med en långsamt avtagande beska. Mycket rena och fina smaker helt utan jästighet, diacetyl, svavel eller andra felsmaker. Mycket hög drickbarhet.

Omdöme
En riktigt välbryggd IPA som jag tycker är en utmärkt representant för hembryggarSvergie och värdig vinnare av SM i Hembryggning 2014! Drakengänget har lärt draken Åbro att det går att trycka i så mycket humle i bryggverket att det blir ordentligt välhumlat hela vägen, nu har Åbro ingen ursäkt mer än ekonomi för att göra välhumlat. Det här ölen visar dessutom en gång för alla att man absolut inte behöver torrhumla för att göra en bra IPA, något jag tycker mig redan kommit fram till tidigare men nu cementerar. Mycket gott betyg tilldelar jag Rick, Tomas, Magnus (Drakens) och Lennart (Åbro). Nu höjs ribban till SM 2015 några snäpp.

Missa inte filmen från bryggningen på Åbro, tittar man noga kan man se mitt och Emanuels SM-bidrag Kung Hoppo skymta förbi från SM!
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Dragens Guld

Inläggav Thomparompa » fredag 2014-10-24 13:13

Drack denna ölen dagen den släpptes på bolaget och blev förvånad, fundersam och något besviken.
Det är några av er som berört ämnet men ingen av era recensioner kan jag känna igen till fullo. Kan jag ha fått fyra felaktiga flaskor?

För det första är det en vackert ljus och klar öl med lätt fluffigt skum, som ni säger, och den doftar humle (det gör den men inte så mycket). Beskan känns skum, mycket skum. Den känns lite i början sedan avtar den något för att slå tillbaka och sitta kvar i munnen som något fastnat i munvävnaden på en. Vidare tycker jag beskan känns/smakar konstgjort. Och det är väl här som jag stör mig lite på ölen och stannar frågandes om detta verkligen är samma öl som gänget gjorde på SM.
Inget ont alls om Drakens, de är mycket duktiga killar och brygger mycket god öl. Det är mer om Åbro har stökat till det någonstans för att kunna få ölen hyffsat kommersiell.

Nu, som ni kanske märkt, är jag ingen skolad recensent med de beskrivande orden "smörkola" mm., men jag älskar öl och då främst beska amerikanare. Och där kommer min referens in, något felaktigt kanske, men jag vill inte dra paralleller till Falcons 3.5, Drakens IPA är värd, mer än så.
Give a man a beer, waste an hour. Teach a man how to brew, waste a lifetime.
Thomparompa
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: måndag 2014-05-05 23:51

Re: Dragens Guld

Inläggav Mange81 » fredag 2014-10-24 17:59

Jag köpte 3 flaskor och provat 2. Vid första tillfället instämmer jag med inlägget obehaglig beska i eftersmaken. Andra gången en helt annan historia. Jag är övertygad att temperaturen och vad man ätit innan påverkar väldigt mycket. Värt att tänka på.
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: Dragens Guld

Inläggav Olsvamlarn » måndag 2014-10-27 09:54

Jag känner igen mig i Tomparompa:s inlägg. Blev tyvärr besviken på ölen och känner inte igen mig i beskrivningen som andra ger i denna tråd. Jag känner dock igen mig när jag läser kommentarer på andra forum, Ratebeer, Facebook o.s.v. Där för ölen betydligt sämre omdömmen. Beskan var som han beskriver jobbig och alldeles för dominant samtidigt som humlearomen var så tillbakadragen att den knappt märktes (tänk låghumlad APA). Men det som störde mig mest var att den doftade orent som av bränt hår. Vet att andra beskrivit det som bränd plast (sett den kommentaren på flera ställen) men tror det är samma doft vi pratar om. Kan hålla med om att det är Åbros bästa men då är jag inte särskilt förtjust i Åbros vanliga öl så det säger inte så mycket.

Inget illa om Drakens öl dock, jag har druckit flera hembryggda varianter och samtliga komersiella och det brukar alltid vara toppklass. Men den här var tyvärr ett bottenapp. Har väldigt svårt att tro att den är lik den hembryggda varianten.

Jag är för övrigt medveten om matens påverkan o.s.v. Provade denna innan jag åt middag och efter att jag druckit en mild uppvärmningsöl. Precis som jag brukar göra när jag provar öl.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Dragens Guld

Inläggav ekstedt » måndag 2014-10-27 10:58

Jag träffade Draken-grabbarna i lördags och vi pratade en del om ölen. De var själva i stort nöjda, även om de tyckte att beskan hade blivit lite för hög. En av dem tyckte sig också känna en svag bismak åt fenol-hållet, som vi alla var överens om troligen kom från humlen. Det är välbekant att stora mängder sen humle kan ge lite oönskade effekter, exempelvis lökiga toner.

Angående betyg o.s.v. så kan man konstatera att den har 3.19 på RB och 3.23 på Untappd medan hembrygdsoriginalet på det sistnämnda stället hade 3.58. Inte så tokiga betyg alltså och inte så stor skillnad mot originalet. En del av skillnaden kan säkert förklaras som en nocebo-effekt för att den är bryggd på just Åbro.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron