Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav Karl R » måndag 2014-02-17 16:00

För lite sedan läste jag här på forat (tror det var Kenneth) att Pilsner Urquell och Innis & gunn var två bra exempel på den så kallade (fel-) smaken smörkola. innan har jag haft lite dålig koll på att distinkt hitta den, men här fanns den! Tack Kenneth!

Så då tänkte jag fortsätta. En Bitburger på flaska som slank ner i lördags presenterade mig smaken kokt majs!


jag är väl medveten om att det i vissa (rätt många) öl inte anses som fel att ha med smakerna, men det kan fortfarande vara bra att känna igen dem.

Alltså, jag önskar mig en liten tråd om tydliga smaker, med exempel från den kommersiella världen. Om ni tycker att Bitburger var ett kass exempel, säg någon bättre. Om ni har en bra förutsättning för att skilja på två sorters malt. posta det här. Med övertydlighet som ledord. Det ska kännas att man slår in en öppen dörr, såattsäga.

Låter det som en ok idé?

mvh
Karl
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav AndersG » tisdag 2014-02-18 12:20

Håller med, jag skulle också behöva bildning i detta område och tar tacksamt emot tips om var
man kan hitta bra exempel på olika smaker.

/Anders
AndersG
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: torsdag 2011-10-20 08:12
Ort: Linköping

Re: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav ekstedt » tisdag 2014-02-18 13:59

Här är ett bra tips för att testa bismaker i öl:

http://beersweden.se/2013/07/29/lar-dig ... aker-i-ol/
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav Getingen » tisdag 2014-02-18 14:22

Innis & Gunn är verkligen ett praktexemplar på felsmakande öl.

Annars finns det en uppsjö av småbryggerier i beställningssortimentet som tyvärr inte håller nån vidare kvalité, där kan man stöta på det ena eller det andra, visserligen oftast infektioner eller oxidationer.
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 108
Blev medlem: tisdag 2013-05-07 11:58

Re: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav Karl R » tisdag 2014-02-18 14:41

@Ekstedt. Jag har sneglat på de däringa, tror det var du som tipsade om dem i nån annan tråd. Det blir nog ngt sånt paket framöver. men det ena motsäger inte det andra såattsäga

@Getingen. Uppsjöar är bra. på sätt och vis. Namnge gärna . : )
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav Fredrik Almgren » tisdag 2014-02-18 14:48

Heineken = grönsaksavkok
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: Sv: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav Sebastian Berg » tisdag 2014-02-18 14:56

Getingen skrev:Annars finns det en uppsjö av småbryggerier i beställningssortimentet som tyvärr inte håller nån vidare kvalité, där kan man stöta på det ena eller det andra, visserligen oftast infektioner eller oxidationer.


Det är så sant. Risken att skriva om det här är dock att de små bryggerierna antagligen är/har varit hembryggare tidigare. Lär inte ta lång tid innan man trampar någon på tårna.

Vi får tillbaks en hel del av beställningssortimentet på mitt jobb.



Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Bild
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 181
Blev medlem: lördag 2011-05-07 16:48

Re: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav ekstedt » tisdag 2014-02-18 15:06

Jag tycker generellt sett man ska vara lite försiktig med att peka ut bismaker i öl, om man inte är bevisligen skicklig på det. Just Daroxa Uno är ett bra sätt att faktiskt testa sig själv under kontrollerade former (givetvis blindat). Jag har ibland upplevt att ölnördar slänger sig med "felsmaker" för att på märkvärdiska uttrycka att de helt enkelt inte gillar ett öl.

Men visst, Pilsner Urquell är ett tydligt och känt exempel på bismaken diacetyl (smörkola), och den finns naturligtvis i precis de mängder som bryggeriet önskar. Med Ines & Gun kan det kanske vara så att de inte har så bra koll.

Dimetylsufid (burkmajs) finns på knappt detekterbara nivåer i många kommersiella lageröl, och är man känslig för just denna arom kan man säkert känna av den. Jag är själv hyfsat DMS-okänslig och kan inte påstå att jag har noterat den i just Bitburger, men den kan säkert finnas där för den känslige. Ett öl som Heineken kan jag tänka mig har betydligt högre DMS-nivåer.

Angående mediokra svenska mikrobryggerier skulle jag vilja påstå att acetaldehyd (gröna äpplen) är ganska vanligt, men jag kommer inte på något tydligt exempel, och så var det där med försiktigheten.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav Bee » tisdag 2014-02-18 21:21

Har någon ett bra exempel på smaken av mycket råfrukt. När jag är i Thailand så dricks det ju en hel del Chang, Singah och Tiger, som alla har en väldigt speciell bismak. Själv har jag fått för mig att denna kommer av från för stor inblandning av råfrukt i form av ris, men jag kan själv inte säga med säkerhet att det är så. Någon som kan styrka eller avfärda detta?
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav Brandis » onsdag 2014-02-19 01:43

@Bee: Singha innehåller i vart fall varken ris eller majs, utan är enbart bryggt på malt, humle jät & vatten enligt bryggeriet själva
Chang vet jag inte men den smakar väldigt likt som Carlsberg tycker jag
Tiger har jag för mig innehåller ris eller liknande.

Kan vattnet spela roll i de smakerna?
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Användarvisningsbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: fredag 2012-03-23 13:26
Ort: Göteborg

Re: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav Kenneth » onsdag 2014-02-19 09:14

Chang gör flera olika varianter.
Chang export 100% malt
Chang classic med malt & ris
Allt enligt deras egen information: http://www.thaibev.com/en08/product.aspx?sublv1gID=11

För övrigt tycker jag att det är en intressant tråd.
Jag hittar ofta "felsmaker" i kommersiella öl både från stora o små bryggerier.
Tyvärr så för jag inte någon statistik eller skriver ner vad det är.

Den värsta felsmaken/doften är när ölet smakar o luktar gammal disktrasa :(
Oftast i ljusa "standard" lagers, men även i andra öltyper dock inte lika ofta förekommande.
Vet inte vad det är för kemikalie, men jag misstänker att det beror på stressad (varm) jäsning, och allmän "snabb-tillverkning".
Sofiero original är nog det värsta, med Heineken som god tvåa.

Ytterligare en ofta förekommande felsmak är kärva tanniner, troligen från för hård lakning (snålhet för att få så stort utbyte av malten som möjligt, alternativt för högt pH under mäskning/lakning).
St Peters öl tycker jag alltid har denna råa, kärva smak.
Även öl från "Sea Dog" (en hund med sydväst på etiketten) har ofta detta fel.
Men finns även hos en del svenska småbryggeriers öl.

Angående DMS så är det något som jag har lätt att upptäcka och det stör mig verkligen.
Riktigt äckligt med den unkna burkmajs doften.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav martinb » onsdag 2014-02-19 09:26

ekstedt skrev:Angående mediokra svenska mikrobryggerier skulle jag vilja påstå att acetaldehyd (gröna äpplen) är ganska vanligt, men jag kommer inte på något tydligt exempel, och så var det där med försiktigheten.
Dessvärre kan jag skriva under på den med. Sedan finns det också några få som också har felsmaker som härstammar från för varm jäsning och slarv med rengöring (ibland i kombination!). Har dessutom hört om kunniga hembryggare som frågat producenter om sådana smaker i sina köpta öl och mötts med skygglappar och "du vet inte vad du pratar om". Sånt är nog nästan värre än att felsmaker finns.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Sv: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav Bee » onsdag 2014-02-19 13:52

Brandis skrev:@Bee: Singha innehåller i vart fall varken ris eller majs, utan är enbart bryggt på malt, humle jät & vatten enligt bryggeriet själva
Chang vet jag inte men den smakar väldigt likt som Carlsberg tycker jag
Tiger har jag för mig innehåller ris eller liknande.

Kan vattnet spela roll i de smakerna?

Ja, egentligen är det just Chang jag reagerat på, men jag drog alla över en kam. Det kanske är just pga att Singha görs på bara malt som jag föredrar den. Men den är fortfarande väldigt lätt.

Jag försökte komma på vilket öl i Sverige som jag känt samma smak i, och det kan mycket väl vara Carlsberg som du skriver.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav Karl R » onsdag 2014-02-19 14:25

Den här tråden fick mycket större respons än vad jag gissade. Roligt!

Som Ekstedt säger är klart man ska vara försiktig med att hänga ut folk och (små-)bolag. Särskilt om man inte har på fötterna fullt ut. På skalan "Vet - tror - gissar" så önskar jag mig såklart vet. Annars är det svårt att dra lärdom av det. Någons gissning om gröna äpplen är inte spec mkt värd heller. Jag tror detta går bra att genomföra utan att trampa nån på tårna.

@Kenneth: Det blir till att knata ner till bolaget och testa de öl du räknar upp. : ) således ett nytt projekt. Gött
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Sv: Sk felsmaker i kommersiella öl - folkbildning

Inläggav Brandis » onsdag 2014-02-19 14:37

Bee skrev:Ja, egentligen är det just Chang jag reagerat på, men jag drog alla över en kam. Det kanske är just pga att Singha görs på bara malt som jag föredrar den. Men den är fortfarande väldigt lätt.

Jag försökte komma på vilket öl i Sverige som jag känt samma smak i, och det kan mycket väl vara Carlsberg som du skriver.

Om jag minns rätt är Chang ursprungligen Carlsberg. Första gången jag var där fanns inte Chang, men Carlsberg fanns, fabriken togs över av Thai när Carlsberg drog sig ur eller tvingades bort och blev Chang istället. Hof tror jag du träffar ungefär samma smaker på.

Orginalet på Singha var både starkare och godare (eller skall man säga fylligare kanske), de tunnade ut sin för att försöka konkurera med Chang när de slog hårt igenom.
Alkoholstryka bla sänktes

Edit: Hittade lite om info om Chang: Chang is brewed at 6.4% abv for the local market. It is 5% abv for export. The two "versions" are in fact very different, the export a 100% malt beer, while the Beer Chang sold in-country is brewed with rice
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Användarvisningsbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: fredag 2012-03-23 13:26
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 60 gäster