[SÖKES] Recept till klon Gotlands Bryggeri - Sitting Bulldog

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[SÖKES] Recept till klon Gotlands Bryggeri - Sitting Bulldog

Inläggav Grayscale » söndag 2013-09-01 12:58

Hej

Som rubriken lyder så letar jag efter ett recept på en klon till Sitting Bulldog från Gotlands bryggeri.

Det finns ett recept på beersmithrecepies.com som heter Sitting Bull. Jag vet dock inte om det är "rätt" recept... http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/ ... g-bull-ipa

Någon som kan komma med råd om detta?
Tack
Grayscale
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2013-04-19 16:46

Re: Recept till klon sökes: Gotlands Bryggeri - Sitting Bull

Inläggav Getingen » söndag 2013-09-01 13:13

Det är inte samma recept. Genom att besöka Gotlands bryggeri hemsida kunde jag ta reda på följande.

6.4% alkohol

Malt: Pilsnermalt, Crystal 100 och Caraplus 10

Humle: Amarillo, Centennial och Chinook

17,5 Plato (går att omvandla till OG) (Motsvarar tydligen OG 1072 vilket ger FG på cirka 1023)

55 EBC

45 IBUt

Skotsk alejäst

Utifrån detta är det bara börja fila på ett recept i Beersmith

Spontant kan jag tycka OG och FG är väldigt höga, och är ingen höjdare på att omvandla ifrån plato till OG utan litade på nätet.
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 108
Blev medlem: tisdag 2013-05-07 11:58

Re: Recept till klon sökes: Gotlands Bryggeri - Sitting Bull

Inläggav Grindcrusher » söndag 2013-09-01 14:45

Man kanske kan gissa att det är Wyeast Scottish Ale 1728 dom använder, eftersom den trivs från ganska låga temperaturer.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Recept till klon sökes: Gotlands Bryggeri - Sitting Bull

Inläggav Grayscale » söndag 2013-09-01 20:37

Undrade lite var du fick ingredienserna ifrån... Hade missat den lilla PDFn som fans och gömde sig på deras hemsida. Nu vet jag iaf att det inte var rätt recept jag hade hittat. Får se hur man kan knåpa ihop något liknande nu när man vet lite mer vad som ska vara i den..
Grayscale
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2013-04-19 16:46

Re: Recept till klon sökes: Gotlands Bryggeri - Sitting Bull

Inläggav Olsvamlarn » måndag 2013-09-02 08:33

Min gissning är att de kör utan eller med ytterst lite torrhumling. Vi har experimenterat lite med det i vår bryggförening och skippar man torrhumlingen helt så upplevs beskan som skarpare och humlearomen som fadd. Det är precis så jag upplever Bulldog-ölen. Dessutom är humle dyrt och Spendrups mer fokuserad på kostnad än kvalité, så det känns som en rimlig gissning.

Edit: Troligtvis håller de igen på slutgivorna också.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Recept till klon sökes: Gotlands Bryggeri - Sitting Bull

Inläggav Grayscale » måndag 2013-09-02 18:49

Ölsvamlarn: Du har inget recept att dela med dig utav som ni testat? Problemet med denna bryggningen är jag inte testat ölet själv innan. Jag ska dra med en kompis in i ölbryggandets värld och han ville testa att brygga just Sitting Bulldog. Hittar jag inget vettigt recept att utgå ifrån, så blir det något annat. Men helst vill jag göra det han önskar så han kanske får lite mer blodad tand...
Grayscale
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2013-04-19 16:46

Re: Recept till klon sökes: Gotlands Bryggeri - Sitting Bull

Inläggav Olsvamlarn » tisdag 2013-09-03 09:05

Nej jag har inte gjort någon klon på den ölen, tycker inte ens om den komersiella varianten. Men några bryggkompisar har experimenterat med torrhumling och när de bryggde en IPA och provade att skippa torrhumlingen i en del så hade den ölen samma problem som jag upplever i samtliga Bulldog-öl. Mitt råd är att kolla om det går att dricka ölen på någon pub i din närhet. Det brukar finnas Bulldog-öl på de ställen som har Spendrups som leverantör.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Recept till klon sökes: Gotlands Bryggeri - Sitting Bull

Inläggav Lindh » tisdag 2013-09-03 15:03

Wisby Brutal Bulldog är torrhumlad två gånger, Nelson och Galaxy. Just sayin'...
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Recept till klon sökes: Gotlands Bryggeri - Sitting Bull

Inläggav Olsvamlarn » tisdag 2013-09-03 15:51

Jag minns inte Brutal Bulldog på rak arm. Men har de torrhumlat i några större mängder? Tänker på hur Spendrups formulerar sina beskrivningar på andra öl. Sen var det mest Sleepy, Sitting och de olika 3,5%-arna jag tänkte på.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Recept till klon sökes: Gotlands Bryggeri - Sitting Bull

Inläggav martinb » tisdag 2013-09-03 15:56

Det är iaf inte Tangerine Dream ;)
Vad jag kommer ihåg Brutal Bulldog från ett Bishops-besök var att det hade klart mer humlearom, men något högre restsötma, än Sitting. Ssn var den ju starkare, vilket gjorde sitt efte ren pint på tom mage...
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Sv: Recept till klon sökes: Gotlands Bryggeri - Sitting

Inläggav Sebastian Berg » onsdag 2013-09-04 12:28

Kanske inte svar på din fråga men varför testar du dig inte fram?

Receptet i sig ger dig ändå bara insikt i hur de själva gör för att uppnå sina önskade resultat. Det är inte säkert att din process kommer att skapa samma öl.

Börja med en färsk flaska och sätt dig ner och notera arom, munhälsa, bitterhet, restsötma, vattenprofil och humleprofil.

Utgå ifrån max 10% karamellmalt och en mäsktemp på 65grader c (ifall det verkar rimligt).

Anpassa din 60 minutersgiva till 45 ibu.

Börja med en 10 och 5 min giva alternativt flameout ifall du brukar göra en whirlpool.

Jäs med en neutral jäst vid låg temperatur vid första försöket så du inte har något som stör malt och humleprofil för mycket när du sedan jämför ditt öl med spendrups.

Att klona öl kräver många försök!

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Bild
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 181
Blev medlem: lördag 2011-05-07 16:48

Re: Recept till klon sökes: Gotlands Bryggeri - Sitting Bull

Inläggav Grayscale » onsdag 2013-09-04 15:10

Sebastian: Klart man kan göra som du beskriver. Det är dock inget jag har tid till i nuläget. Har man receptet är det ju en bra start, men resultat kan ju variera. Ska man analysera ölen så har vi problemet med att den bara säljs i hela kollin via systemet om man inte drar iväg till någon krog som serverar den...

Det blir ett annat projekt denna gången iallfall...
Grayscale
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2013-04-19 16:46

Re: Recept till klon sökes: Gotlands Bryggeri - Sitting Bull

Inläggav Getingen » onsdag 2013-09-04 18:17

Borde man inte mäska betydligt högre för att få så pass högt FG?
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 108
Blev medlem: tisdag 2013-05-07 11:58

Re: Sv: Recept till klon sökes: Gotlands Bryggeri - Sitting

Inläggav Sebastian Berg » onsdag 2013-09-04 18:39

Ts: Har du varit i kontakt med bryggeriet? De kan säkert fylla i en del fakta kring deras process.

Getingen: jag tror inte att fg är så högt, stämmer inte överens med mitt minne av ölet.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Bild
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 181
Blev medlem: lördag 2011-05-07 16:48

Re: Sv: Recept till klon sökes: Gotlands Bryggeri - Sitting

Inläggav Getingen » onsdag 2013-09-04 20:06

Sebastian Berg skrev:Ts: Har du varit i kontakt med bryggeriet? De kan säkert fylla i en del fakta kring deras process.

Getingen: jag tror inte att fg är så högt, stämmer inte överens med mitt minne av ölet.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2



Det har jag också svårt att tro men eftersom infon på deras hemsida pekar på det (om jag nu tolkat allt rätt) så är det svårt att påstå något annat :)
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 108
Blev medlem: tisdag 2013-05-07 11:58

Nästa

Återgå till Klonrecept

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster