Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig själv

Tyck till och föreslå saker om själva forumet

Moderatorer: martinb, Fredrik Almgren, Webbgrupp

jaha

Inläggav jonas.s » onsdag 2008-11-19 20:36

Jonas heter jag, 23 år och bor med sambo i Göteborg sedan en tid tillbaka. Började min karriär när jag var runt 16-17 med att brygga fulöl á la Coopers och vin med skiftande resultat. Tog sedan till 22 innan jag tog tag i det igen och började direkt med helmaltsbryggning. Har byggt en del prylar, mestadels lite tillbehör som vörtkylare, delar till maltkvarn och dylikt samt ett jäskar i rostfritt, fyrkantigt och lödat, som jag inte vågat testa riktigt än(jobbar på en något sånär utrustad plåtverkstad). Brygger gärna Pale Ales och Porter och dessa lagras på fat. Har inte fått igång så många bryggder som jag skulle vilja, men de som jag fått till har blivit riktigt bra enligt utomstående källor. Skulle gärna vilja ställa upp i tävlingar, men det får nog vänta ett tag tills jag är lite mer erfaren. Medlem i SHBF är jag, måste man ju vara om man vill kalla sig hembryggare ;)
jonas.s
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: lördag 2008-05-24 13:53
Ort: Göteborg

Inläggav tio Pepe » torsdag 2008-11-20 11:45

Per Eriksson, 48 år, bor i Stockholm.

Jag bryggde ölsatser på 80-talet i fem års tid. Tröttnade när ekonomin blev bättre.

Intresset vaknade igen när SM i ölbryggning gick i Liljeholmen 2006. Gick kursen i vintras, köpte tre corneliusfat och började brygga i sommarstugan utanför Strängnäs.

Nytändningen berodde ju dels på att jag insåg att jag kan brygga lager i källarsvalkan i sommarstugan, dels på tekniken med corneliusfat som var något nytt för mig. Men när jag började grotta i teknik och annat så vaknade också intresset för andra öl än välhumlade tjeckiska lager. Numera njuter jag gärna av ale, stout och rököl.

Jag började med maltextrakt. Tanken var att jäsa lager i källaren som brukar hålla 10-15 grader. Men det blev en varm sommar. Två satser ale och två lager blev det i alla fall under våren och sommaren. De tre faten står fortfarande där halvfulla med tre av satserna och lagras. Det mesta konsumeras ju där i stugan som jag inte besöker så ofta så här års.

Senare på hösten provade jag att mäska första gången i en nyinköpt Lidl-gryta. Det tog väldigt mycket tid men nu har det stått där i källaren och jäst i 6-7 veckor. Ska bli väldigt intressant att testa resultatet, när man nu får tid att åka dit.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Användarvisningsbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 230
Blev medlem: måndag 2008-03-10 12:57
Ort: Stockholm, Södermalm

Inläggav Rapax » onsdag 2008-11-26 01:40

Patrik Andersson, född i Getinge i Halland för 27 år sedan men numera bosatt i Linköping för studier (industriell ekonomi). I studievärlden är jakten på billig alkohol ett ständigt huvudbry och för tre år sedan upptäckte jag att det gick att göra billig öl hemma. Några månader senare upptäckte jag att det även gick att göra god öl hemma och sedan dess är jag helmaltare.

Jag brygger ibland tillsammans med min far hemma i Getinge och totalt är vi snart uppe i 100 brygder. Vi har deltagit på två SM (de senaste) men inte tagit hem något annat än etikettpriset förra året.

Ölintresset väcktes, paradoxalt nog, i Frankrike. Under ett år som utbytesstudent i Belfort (nära Schweiziska gränsen) kunde man i vilken stormarknad som helst botanisera bland stora mängder spännande sorter (oftast belgiska) som man aldrig hade hört talas om innan. Det är fortfarande Belgien som dominerar min topplista men jag är nästan en allätare.
Rapax
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2007-05-12 15:20
Ort: Linköping

Inläggav Reflux » tisdag 2008-12-16 11:42

Jag är en smygis på detta forum som "bara kikar lite".
Känner igen vissa nic name från andra forum, och andra kanske känner igen mitt :)

Har delmäskat Coopers "Real ale", "stout" och "draught" med PA-malt med gott resultat länge.
Även gjort en riktig "Best Bitter" bryggning på bara PA-malt, BC London ale och
saaz som bitter, smak och arom humle :oops:

Trots den udda blandningen blev jag positivt överraskad och är fast på detta med
helmaltsbryggning. Kommer bygga vörtkok med 6kW, och lakkärl
avsett för 25 Liter nu i julhelgen.


... och ja just det...
har dessutom säkert druckit en kubik åbro lättöl med Norrguld rebeerer i.
Är inte det en merit på detta forum :lol:
Reflux
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tisdag 2008-02-19 22:22

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig själv

Inläggav Johnny von Houblon » måndag 2009-12-14 15:36

Hejsan

Vill först och främst tacka för ett mycket bra forum och en mycket bra förening!

Mitt namn är Johnny Helmersson jag är 25 år och född och uppväxt i Uppsala. Mitt forumnamn "Johnny von Houblon" är taget pga min kärlek till välhumlade öltyper, citrusdricka som Uffe Henrysson även kallar det =) Jag är ny på detta forum och har nyligen anmält om medlemskap men min passion för flytande bröd har flera år på nacken trots min ringa ålder.

Jag jobbar som ölansvarig på Systembolaget i Gränby centrum i Uppsala (Största modellen) och kan vilken dag som helst skriva under på att jag har ett av det roligaste och intressantaste yrken man kan ha. Jag är lyckligt lottat över att jag får jobba med det jag älskar, nämligen öl. Bland många ölentusiaster vet jag att inställningen till Systembolaget är aningen splittrad. Prioriteten och kunskapen om öl är på Systembolaget en spegelbild av hur det även ser ut i samhället, dvs väldigt låg, även om det har blivit lite bättre med tiden. Jag jobbar hårt för att ölet ska få en större uppmärksamhet samt det värde ölet förtjänar. Detta genom att ständigt uppdatera och ge kunskap till mina medarbetare samt genom att utbilda mig själv inom ämnet.

Jag har även hunnit med att driva en restaurang och har där fått insyn i hur krångliga system det finns i kommunerna. Därför har jag väldigt stor respekt för människor som driver egna pubar och restauranger. Jag har även utbildat mig i alkohollagen samt skaffat serveringstillstånd med alla rättigheter. Kanske någonting man kan bidra med på olika evenemang inom föreningen? På fritiden är det även öl som står högst på listan, är medlem i ölsällskapet Triangelorden som träffas hyggligt ofta för provningar och middagar samt andra evenemang.

Jag gick nyligen bryggarkursen här i Uppsala med Uffe Henrysson som handledare och håller på för fullt med att skaffa all utrustning. Jag kommer rikta in mig på helmalt och första brygden hoppas jag kunna avsmaka i början av nästa år. Drömmen om ett eget mikrobryggeri kommer aldrig att slockna.

God jul och ett gott nytt ölår!

Johnny von Houblon
Johnny von Houblon
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fredag 2009-12-04 00:55
Ort: Uppsala

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig själv

Inläggav Eric Josefsson » söndag 2010-03-14 18:08

Hej Eric Josefsson heter jag, 29 år, uppvuxen utanför Kalmar men är nu boende i Skänninge, Östergötland.
Arbetar som konstruktör sen -01 och flyttade hit för umm 3år sedan tror jag?

Jag har av nörd-naturen lätt att fastna i diverse hobbies, senast blev det ölbryggning.
Givetvis började jag direkt med helmalts-bryggning när jag gjorde min första sats i höstas, den resulterade i 9liter öl.
Eftersom ölen var god och det var en kul upplevelse så håller jag nu på med lite ny utrustning för att kunna koka en större batch denna gång. :D
/Eric
Användarvisningsbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 167
Blev medlem: söndag 2009-11-15 09:03
Ort: Skänninge

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig själv

Inläggav UlfB » söndag 2010-03-14 18:31

Ulf Bronner heter jag.

Född i Västra Frölunda 1965, flyttade till Västerås 1977 och sen till Karlstad 1989 och där bor jag fortfarande

Jobbar som systemadministratör på Karlstads universitet.

Har bryggt öl sen september 2009 och fastnade direkt för hobbyn, har bryggt 4 satsbryggningar och 3 helmaltsbryggningar (BIAB)

//Ulf
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 241
Blev medlem: tisdag 2009-09-15 09:42
Ort: Karlstad

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig själv

Inläggav grungejesus » måndag 2010-03-15 12:20

Robin Larsson från Farsta i Stockholm.

Fick inspiration av ett studiebesök på Nynäshamnsbryggeri våren -09. Det verkade inte så svår att brygga öl och min sambo ville börja odla humle. Skaffade massa litteratur i ämnet och pluggade över sommaren. I Juli samma år satte jag min första och enda ölsats. Sen gick jag på helmalt, har gjort 15 bryggder sen dess. HAr dålig respekt för recept etc, så däför experimenterar jag friskt och blir ofta nöjd med resultatet. Det är som att baka bröd :P
Bloggar om bryggningen på www.bryggarbloggen.blogg.se

Nu har jag funderingar på att gå upp lite i skala och utöka bryggeriet. Har tidigare bara gjort 5 liters batcher för att testa om det blir bra...och det blir det :)
Användarvisningsbild
grungejesus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: fredag 2009-10-09 21:12
Ort: Enskede, Stockholm

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig sjä

Inläggav Olsvamlarn » onsdag 2010-10-13 14:19

Jag har länge bara varit en läsare av detta forum men tänkte att det var dags för en ändring nu.

Jag heter Stefan Eriksson, är 29 år och bor i Sollentuna (ursprungligen från Frövi utanför Örebro). Mitt ölintresse började redan när jag var 18 och farsan tog med mig till England. Men det har med åren blivit mer och mer seriöst. När jag fyllde 25 och farsan 50 så fick vi båda två medlemskap i hembryggarföreningen. Det öppnade upp en ny värld för oss och vi började springa på hembryggarfestivaler utöver dom komersiella festivaler vi redan besökte varje år. Vi började med Belgofesten i Uppsala och slogs över den mycket höga kvalitén på öl. Jag och brorsan gav en bryggkurs på Monks Café i farsdags present till farsan. Bryggledare var Jessica Heidrich och vi gjorde en belgo dubbel vid namn Sugar Daddy Double. Vi tyckte det var riktigt kul att vara med och brygga men kände att vi ville överföra det till ett hembryggeri. Så vi köpte lite fat och två satser från Humlegården, en trippel och en veteöl. Resultatet blev riktigt bra och farsan blev i samma veva medlem i Källarknut i Örebro. Där träffade han Chrille och vi tre började brygga tillsamans. Snart var jag också medlem och vi har sedan dess bryggt många brydger tillsamans. Det är nästan uteslutande helmaltsbryggningar men ibland åker extrakt med. I förra SM lyckades vi knipa en guldmedalj i Folkets val med Death By Hops. Förhoppningvis går det bra i nästa års SM också, då tar jag med minst en bryggd från ett helt eget recept.

Utöver det så skriver jag även ölbloggen Beer Drivel: www.beerdrivel.se
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig sjä

Inläggav Henke1978 » torsdag 2010-10-21 10:29

Det här var en trevlig tråd!

Jag heter Henke. Föddes i Eskilstuna 1978 och har varit hemstaden trogen bortsett från en sejour i Mönsterås och Kalmar 2002-2005. Har sambo och två döttrar och jobbar som lokaltidningsreporter.

Har väl egentligen varit intresserad av öl ända sedan jag blev gammal nog att dricka den, och öl är i stort sett den enda alkoholhaltiga dryck jag dricker. Ibland händer det att det slinker ner någon virre eller lite mörk rom, ibland något glas rött, men annars är det uteslutande öl för min del. Detta har börjat synas på mig i form av en viss rondör, något som jag inte riktigt vet hur jag ska komma tillrätta med.

Ölhistorik och bryggning började jag förkovra mig i någon gång under sommaren 2009. Under det dryga år som har gått sedan dess har jag gjort några satsbryggningar och även några helmaltsbryggningar. Har väl inte riktigt fått in snitsen än; de öl jag har gjort har blivit ganska obalanserade. Men utvecklingen går åt rätt håll och jag tycker det är väldigt roligt att hålla på.

Oftast brygger jag tillsammans med en kompis, men jag har gjort några helt egna öl också. I skrivande stund står den en brown ale på sekundärjäsning, och jag har anledning att tro att den kommer bli min hittills bästa hembrygd. Jag smakade lite på den vid omtappningen, och fick ett väldigt sug efter att hälla upp ett helt glas åt mig. Så god var den rumstempererad och utan kolsyra, och det bådar gott.

Jag har hittills inte besökt någon ölmässa eller ölfestival, inte heller något hembryggararrangemang. Men allt detta har jag för avsikt att ta igen under de närmsta åren. Har ett litet sug efter att tävla också, men måste nog slipa lite på mina recept först.

Är man ölnörd i Eskilstuna är man givetvis medlem i Eskilstuna Ölkultur. Tyvärr måste jag säga att jag förmodligen är den enda ölnörden i stan som inte är det. Jag har inte ens varit där. Även detta tänker jag dock komma tillrätta med vad det lider.

Tja, vad mer? Vetefåglarna. Jo, jag kan ju klämma ur mig att jag har ölbloggat en del också, under namnet Humlehenke. La dock ner bloggandet redan efter något halvår. Tappade gnistan, helt enkelt, och istället för att skriva halvhjärtat och ointressant valde jag att inte skriva alls.

Så då, det var lite om mig! :D
Användarvisningsbild
Henke1978
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2010-09-11 10:57
Ort: Eskilstuna

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig sjä

Inläggav Den röde kanon » fredag 2012-12-28 16:16

Hej :) Jeg hetter Robert og er en Danske i Skåne ( Löberöd ) er i gang med mit förste sats brygg, men vil gå over til BIAB brygg efter nyttår.
Ser frem imod gode stunder med min nye hobby og i dette forummet :)
En Dansk i Skåne :)
Den röde kanon
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: tisdag 2012-12-25 23:02
Ort: Löberöd 24161

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig sjä

Inläggav Den röde kanon » fredag 2012-12-28 16:16

Hej :) Jeg hetter Robert og er en Danske i Skåne ( Löberöd ) er i gang med mit förste sats brygg, men vil gå over til BIAB brygg efter nyttår.
Ser frem imod gode stunder med min nye hobby og i dette forummet :)
En Dansk i Skåne :)
Den röde kanon
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: tisdag 2012-12-25 23:02
Ort: Löberöd 24161

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig sjä

Inläggav Cicero » måndag 2013-01-21 00:47

Hej!
I am a homebrewer from Brazil and have just moved in to Sweden.
I have been brewing hole-grain ALE's since 2009 and would like to continue with this great hobby here in Sweden.
However, I have encountered some obstacles such as small apartments, few friends who share the same passion.

First of all, I would like to become part of this twenty some foreigners in the group and to get to know some homebrewers here in Stockholm area.

I would like to start brewing again this year, but since I still don't have my own equipment...
If there is some homebrewers willing tho share a batch or just need an extra hand and would like to hang out during a brewing session, it would be great!
"Hoping" to hear from you..

Cheers!
Cicero
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: måndag 2013-01-21 00:37

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig sjä

Inläggav Jocke » måndag 2013-01-21 11:58

Cicero skrev:Hej!
I am a homebrewer from Brazil and have just moved in to Sweden.
I have been brewing hole-grain ALE's since 2009 and would like to continue with this great hobby here in Sweden.
However, I have encountered some obstacles such as small apartments, few friends who share the same passion.

First of all, I would like to become part of this twenty some foreigners in the group and to get to know some homebrewers here in Stockholm area.

I would like to start brewing again this year, but since I still don't have my own equipment...
If there is some homebrewers willing tho share a batch or just need an extra hand and would like to hang out during a brewing session, it would be great!
"Hoping" to hear from you..

Cheers!


Hi Cicero!
If you visit Belgoträffen in Uppsala (9 February) you would more than likely meet a lot of homebrewers
More information in the calendar - "Kalendarium"
Jocke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: onsdag 2009-11-04 23:06
Ort: Kapstaden/Uppsala

Re: Vilka vi är - gör gärna en liten presentation av dig sjä

Inläggav tmap » måndag 2014-08-11 14:48

Tja!
Jag heter Cristian, bor i Vallentuna och jobbar inom IT säkerhet.
Jag kommer från en liten by på italienksa alperna, kom i Sverige 4 år sen, och har bryggt sen dess.
Eftersom jag bor i en lägenhet kör BIAB, med bra resultater.
tycker inte bara om öl, men också vin o god grappa:)
-
le temps ne respecte pas ce qui se fait sans lui
Användarvisningsbild
tmap
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fredag 2014-08-08 13:39
Ort: Vallentuna

FöregåendeNästa

Återgå till Forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

cron