Söker mikrobryggeri.

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Söker mikrobryggeri.

Inläggav Fredriknederby » torsdag 2012-07-05 15:02

Hej,


Jag representerar ett företag som heter Whaam. Vi har haft lite fundering på att göra en mindre upplaga av "Whaam öl". Eftersom jag inte alls vet hur detta går eller om det överhuvudtaget är möjligt skapar jag en tråd här. Vi är egentligen inte ute efter att brygga en helt ny öl men skulle gärna köpa en upplaga där vi kan sätta på egna etiketter. Tanken är inte att sälja dessa utan att använda i marknadsföringssyfte.

Vilka mikrobryggerier kan göra detta?
Vad kan denna idé tänkas kosta?

vänliga hälsningar

Fredrik
Fredriknederby
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: torsdag 2012-07-05 14:58

Re: Söker mikrobryggeri.

Inläggav Punisher » torsdag 2012-07-05 18:41

Kostnaden är jag osäker över. Däremot har du ju precis fattat hur du får det till ett rimligt pris. Men skall det göra ordentligt för marknadsföringssyfte upplever jag att ni skall ha en helt egen smak som är unik och passar ert företags bild av er själva och den som ni vill projicera till kund.

Vilket segment är det som ni är ute efter?
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: lördag 2012-05-19 16:56

Re: Söker mikrobryggeri.

Inläggav Fredriknederby » fredag 2012-07-06 09:15

Eftersom företaget Whaam är en utforskande motor alltså att vi satsar på att låta användaren upptäcka internet på ett nytt sätt och hitta saker som den inte letade efter finns det inte direkt ett enda segment som vi riktar oss mot. Däremot skulle ölen i så fall rikta sig mot människor som är intresserade av öl och mat. Detta är dock enbart en tanke. Den kan självklart rikta sig mot andra segment också. Tanken med hela konceptet kring ölen är att skapa ett intresse för Whaam och visa att vi gillar att ta annorlunda vägar för att marknadsföra oss. Ett sätt att visa vår ungdomlighet och nytänk.

Angående den unika smaken vore det jätteroligt och spännande men jag undrar hur mycket tid och kapital det kan ta att skapa detta.

Hoppas det gav ett någorlunda bra svar på din fråga.
Fredriknederby
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: torsdag 2012-07-05 14:58

Re: Söker mikrobryggeri.

Inläggav Janne gnoff Berglund » fredag 2012-07-06 11:12

Det finns ju ett flertal bryggerier som sedan tidigare tagit fram specialöl och/eller etikettöl.

Skulle gissa på att ni behöver avtala om detta med ett bryggeri, därefter beställa hem via Systembolaget och privatimport.

Jag skulle föreslå att ni funderar över vilken typ av öl ni vill ha, samt om det spelar någon roll var den är bryggd.
Typ av öl, spelar det någon roll vilken typ eller storlek av flaska det ligger på, hur stor skall etiketten vara och se ut?
Därefter ta kontakt med ett eller flera bryggerier och fråga dem ifall de kan ställa upp samt vad det kan kosta.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Söker mikrobryggeri.

Inläggav Janne gnoff Berglund » fredag 2012-07-06 12:06

Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Söker mikrobryggeri.

Inläggav Fredriknederby » fredag 2012-07-06 12:07

Ok det låter rimligt och bra.
Tack för svaret.

Eftersom jag inte har någon direkt koll på bryggerier. Kan du eller någon annan rekommendera bra bryggerier?
Fredriknederby
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: torsdag 2012-07-05 14:58

Re: Söker mikrobryggeri.

Inläggav Fredriknederby » fredag 2012-07-06 12:08

Såg svaret lite sent.
Tack!
Fredriknederby
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: torsdag 2012-07-05 14:58

Re: Söker mikrobryggeri.

Inläggav Punisher » fredag 2012-07-06 17:47

Fredriknederby skrev:Eftersom företaget Whaam är en utforskande motor alltså att vi satsar på att låta användaren upptäcka internet på ett nytt sätt och hitta saker som den inte letade efter finns det inte direkt ett enda segment som vi riktar oss mot. Däremot skulle ölen i så fall rikta sig mot människor som är intresserade av öl och mat. Detta är dock enbart en tanke. Den kan självklart rikta sig mot andra segment också. Tanken med hela konceptet kring ölen är att skapa ett intresse för Whaam och visa att vi gillar att ta annorlunda vägar för att marknadsföra oss. Ett sätt att visa vår ungdomlighet och nytänk.

Angående den unika smaken vore det jätteroligt och spännande men jag undrar hur mycket tid och kapital det kan ta att skapa detta.

Hoppas det gav ett någorlunda bra svar på din fråga.


Ja alltså att skapa ett unikt recept kan vi väl hjälpa dig med här i tråden. Kan vara en kul övning för oss hemmabryggare om inte annat.

Hur stora mängder vill du göra? För ska du snacka med ett bryggeri, så måste du nog göra åtminstone en _viss_ mängd.
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: lördag 2012-05-19 16:56

Re: Söker mikrobryggeri.

Inläggav Timo Berg » fredag 2012-07-13 04:38

Användarvisningsbild
Timo Berg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: söndag 2011-08-14 11:01
Ort: Bor i Täby, född i Munkfors Värmland

Re: Söker mikrobryggeri.

Inläggav Porterbryggare » tisdag 2012-07-17 17:31

Kontakta mig så kan vi se vilka priser och volymer som är aktuella. stefan@mohawkbrewing.se
Porterbryggare
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 2009-01-12 17:19
Ort: Mölndal

Re: Söker mikrobryggeri.

Inläggav Janne gnoff Berglund » tisdag 2012-08-07 18:41

Fredriknederby skrev:Hej,


Jag representerar ett företag som heter Whaam. Vi har haft lite fundering på att göra en mindre upplaga av "Whaam öl". Eftersom jag inte alls vet hur detta går eller om det överhuvudtaget är möjligt skapar jag en tråd här. Vi är egentligen inte ute efter att brygga en helt ny öl men skulle gärna köpa en upplaga där vi kan sätta på egna etiketter. Tanken är inte att sälja dessa utan att använda i marknadsföringssyfte.

Vilka mikrobryggerier kan göra detta?
Vad kan denna idé tänkas kosta?

vänliga hälsningar

Fredrik



Hur har det gått med er idé?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Söker mikrobryggeri.

Inläggav Wessfeldt » tisdag 2012-10-23 13:17

Jag vet att på stockeboda kan man göra sitt eget öl. Minst 600flaskor/33cl.

http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=3433681
Wessfeldt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 124
Blev medlem: söndag 2012-10-14 22:06


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster