Oppigårds vs Poppels

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Oppigårds vs Poppels

Inläggav MrAnders » tisdag 2016-10-11 20:15

Oppigårds har i många år varit ganska ensamma i Sverige om att vara ett svenska bryggeri som behärskar nya världens ölstilar utan att försvenska, göra det dåligt med konstiga bismaker, eller göra det extremt, utan sätta någon slags ära i balanserad öl. Dessutom har man sålt mycket öl och har helt ok priser på Systemet. De har varit ensamma i sin inriktning känns som, men har de senaste åren fått konkurrens från Poppels som gör samma ungefär sak. Poppels DIPA vann nyligen pris i Sthlms ölfestival så det vore intressant att testa mot motsvarande öl som jag antar är Thurbo från Oppigårds. Det vore intressant att ställa Poppel mot Oppigård överhuvudtaget. Detta har jag gjort men kan inte avgöra vilken som är bäst.

Vad jag således egentligen är uppriktigt nyfiken på är, vad tycker ni riktigt ölkunniga (jag är inte riktigt en av dem) om tesen att de båda bryggerierna tävlar om tronen om Sveriges bästa folkliga "amerikanska" bryggeri och vem vinner den kampen?
MrAnders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: söndag 2014-03-09 18:06

Re: Oppigårds vs Poppels

Inläggav Lindh » tisdag 2016-10-11 21:36

Om jag är "riktigt ölkunnig" vet jag inte men här är mina 50 öre: Jag tycker att Poppels är mer amerikanska där Oppigårds kör betydligt mer försvenskat och lätttillgängligt för breda massan. Oppigårds har överlag väldigt hög kvalité med stabila smaker över batcherna. Det är lite orättvist att jämföra dom med tanke på storleksskillnaden. Bästa folkliga vi. Er Oppigårds men därmed inte sagt att de gör bäst öl. Att dom är på topp 100 hos bolaget med flera öl är en enorm bedrift. Poppels gör lite mer överraskande och spännande öl men jämfört med Omnipollo som safear dom en hel del.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Oppigårds vs Poppels

Inläggav Jonas Johnsson » måndag 2016-10-17 15:04

De båda är ju ganska lika i sitt tänk: båda har satsat på relativt få öl, som de i gengäld brygger bra och med jämn kvalitet. Sen har ju Oppigårds lite fler år på nacken här.

Personligen gillar jag Oppigårds bättre, trots att jag är Göteborgare och borde vara mer lokalpatriotisk.
Detta har endast att göra med att jag tycker de gör godare öl :) Jag tar hellre en Indian tribute än en nya världens IPA, jag tar hellre en Thurbo Stout än Poppels RIS.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster