Förfrusit öl

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Förfrusit öl

Inläggav Karlberg » måndag 2016-01-18 14:55

Hej!
Jag vet att det finns tidigare tråd om fryst öl men jag ansåg att omständigheterna inte var riktigt samma så jag ställer ut en ny fråga.
Jag har blivit ombedd att hålla en ölprovning åt en bekant då jag är intresserad och smakat av betydligt mer öl än dom som ska vara med på provningen.
Problemet är att ölen jag köpte blev kvar i bilen över natten och när jag kom ut hade en flaska med omnipollos Leon skjutit öl i taket.... Scheisse!

Den ölen är såklart förbrukad då den runnit ut och var förfrusen. Jag kollade på nån mer öl och tex en russian imperial på 9,5% såg inte det minsta fryst ut. I all besvikelse glömde jag givetvis kolla de svagare ölen.

Frågan är då tror ni alla öl är kass? Det blev -20 ute och uppenbarligen kallt även inuti bilen. Leon har ju champagnekork men de övriga kapsyl. Kan dom runt 5% va kass men de starkare okej?

Är ju ganska noga med med tanke på ändamålet men eftersom det är öl för 600kr vill man ju inte bara köpa nytt.

Jag är en klant, jag vet!

Anybody?
Karlberg
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 2016-01-18 14:38

Re: Förfrusit öl

Inläggav niklas_n » onsdag 2016-01-20 08:53

Sålänge inte flaskorna skjutit så är det inga problem. Jag har flertalet gånger glömt 5% öl i frysen som blivit djupfrysta. Bara att ta fram och tina, sedan vända dem ett par gånger så smakar de precis som vanligt.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Förfrusit öl

Inläggav Karlberg » onsdag 2016-01-20 11:16

niklas_n skrev:Sålänge inte flaskorna skjutit så är det inga problem. Jag har flertalet gånger glömt 5% öl i frysen som blivit djupfrysta. Bara att ta fram och tina, sedan vända dem ett par gånger så smakar de precis som vanligt.


Är det burkar eller flaskor du frusit då niklas_n ? Har läst på lite sidor där dom menar att fryst öl är förlorad öl då kolsyran tryck ut genom kapsylen när ölen fryser
Karlberg
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 2016-01-18 14:38

Re: Förfrusit öl

Inläggav niklas_n » onsdag 2016-01-20 12:01

Det har vart flaskor, har inte haft några problem med kolsyra som försvunnit, vad jag kan minnas. Kan ju vara värt att testa nån innan dock.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Förfrusit öl

Inläggav Karlberg » torsdag 2016-01-21 10:27

Jag smakade den procentsvagaste som barnen kriek. Tyckte inte e var något skumt med kolsyran men en viss metallisk bismak hade den fått...
Karlberg
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 2016-01-18 14:38


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

cron