Sälja fat/flaskor till restauranger

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav thella » tisdag 2015-11-10 14:06

Hej!

Vi är några stycken som funderar på att starta upp ett mikrobryggeri. Imorgon ska jag träffa en möjlig kund och om vi då kommer in på priser vill jag kanske inte säga något som inte alls stämmer överens med hur marknaden ligger. Ungefär hur mycket brukar en restaurang köpa ett 20 liters fat för? En 33 cl flaska? Vi tänker oss att brygga en IPA till att börja med.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2015-11-11 01:03

Det finns inget standardpris från bryggerier, det beror helt på omkostnader vad ölen behöver kosta i slutet.
Råvarukostnader inkl tomgods, arbetsinsats/timmar, avskrivningar bryggeri.
Sedan tillkommer alkoholskatt.

Skulle råda er att bearbeta en affärsplan innan ni går in och diskuterar priser till kund om ni inte själva vet vad ni behöver ta för ölen för att inte gå med förlust.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2015-11-11 01:07

Dock kan du nog räkna med att många bryggerier säljer till Systembolaget och krogar för ung samma pris.

Det går att hitta info på nätet om vad Systembolaget lägger på för en produkt, samt vad moms och alkoholskatt är på en vara.
Därefter kan du efter vad en specifik flaska kostar på Systembolaget räkna baklänges för att se på ett ungefär vad bryggeriet sålt den för, förvisso betalar bryggeriet alkoholskatten vid försäljning, men de säljer den med pris utan moms.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav Rocksolid » onsdag 2015-11-11 15:37

http://www.portersteken.se/2014/02/sa-p ... et-ol.html

Grymt bra info.

Dock måste jag säga att man bör sikta på att sälja direkt till restauranger. Systembolaget kommer bara att ta in din öl till beställnings sortimentet och inte hyllan. Inte förän du kan sälja större mängder i alla fall.

Detta är dock något som jag också skulle vilja veta. Flaskor blir givetvis dyrare, dels på grund av priset på själva flaskan, men sen behöver man ta en "timlön" för tiden det tar att fylla, kapsylera, etikettera och förpacka.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav thella » onsdag 2015-11-11 17:19

Janne gnoff Berglund skrev:Dock kan du nog räkna med att många bryggerier säljer till Systembolaget och krogar för ung samma pris.

Det går att hitta info på nätet om vad Systembolaget lägger på för en produkt, samt vad moms och alkoholskatt är på en vara.
Därefter kan du efter vad en specifik flaska kostar på Systembolaget räkna baklänges för att se på ett ungefär vad bryggeriet sålt den för, förvisso betalar bryggeriet alkoholskatten vid försäljning, men de säljer den med pris utan moms.

Enligt Portersteken så är bryggeriets förtjänst på en Oppigårds Amarillo 9,82. En flaska runt en tia och ett fat (20 liter) för 600 om man säljer till krogar då. Jag är inte intresserad av ett exakt pris, bara ett hum.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav Bee » onsdag 2015-11-11 18:59

Förtjänst är nog fel ord. I det priset ingår alla kostnader och marginal påslag.
Man får nog börja räkna lite baklänges innan man börjar sätta pris.

Hur stor produktion ska ni ha?
Vad blir kostnaden per fat/flaska? (Både rörliga och fasta kostnader.)
Vilken marginal vill ni ha?
Därefter vet ni vad det minst kostar.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav Judgecc » onsdag 2015-11-11 19:18

Bee skrev:Förtjänst är nog fel ord. I det priset ingår alla kostnader och marginal påslag.

Min tanke med.
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav thella » torsdag 2015-11-12 10:00

Bee skrev:Förtjänst är nog fel ord. I det priset ingår alla kostnader och marginal påslag.
Man får nog börja räkna lite baklänges innan man börjar sätta pris.

Hur stor produktion ska ni ha?
Vad blir kostnaden per fat/flaska? (Både rörliga och fasta kostnader.)
Vilken marginal vill ni ha?
Därefter vet ni vad det minst kostar.

Totalt blir kostnaden 9 kr per flaska och 500 per fat. Vi räknar inte med vinst utan satsar på att gå jämnt upp.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav Bee » torsdag 2015-11-12 10:07

thella skrev:Totalt blir kostnaden 9 kr per flaska och 500 per fat. Vi räknar inte med vinst utan satsar på att gå jämnt upp.

Ok, alla gör som dom vill men jag tycker det är extremt dumt.
Inga pengar till oförutsedda utgifter eller för att kunna utveckla/utöka bryggeriet och bolaget. T ex blir all öl stulen från bryggeriet, blir ni skyldiga att betala alkoholskatten för alltihop.

Edit: Det är dessutom jävligt svårt att höja priset i efterhand. Till en restaurang måste ni lätt kunna ta 100% marginal. Det kommer dom också att göra. Utpris till kund 75:-/flaska varav ni fick 9 spänn och restaurangen 66 kr, låter inte helt sunt. 18kr, bättre men ändå en liten del av kakan.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav thella » torsdag 2015-11-12 11:08

Bee skrev:Ok, alla gör som dom vill men jag tycker det är extremt dumt.
Inga pengar till oförutsedda utgifter eller för att kunna utveckla/utöka bryggeriet och bolaget. T ex blir all öl stulen från bryggeriet, blir ni skyldiga att betala alkoholskatten för alltihop.

Edit: Det är dessutom jävligt svårt att höja priset i efterhand. Till en restaurang måste ni lätt kunna ta 100% marginal. Det kommer dom också att göra. Utpris till kund 75:-/flaska varav ni fick 9 spänn och restaurangen 66 kr, låter inte helt sunt. 18kr, bättre men ändå en liten del av kakan.


Men är det realistiskt att sälja flaskor för 18 kr st till restaurangen? Det är lite det som är min fråga här. Vad betalar restaurangen st och om dom beställer från Sveriges största bryggerier? Jag har svårt att tänka mig att det är 18 kr?
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav martinb » torsdag 2015-11-12 12:04

thella skrev:Men är det realistiskt att sälja flaskor för 18 kr st till restaurangen? Det är lite det som är min fråga här. Vad betalar restaurangen st och om dom beställer från Sveriges största bryggerier? Jag har svårt att tänka mig att det är 18 kr?
Men ni ÄR inte ett av Sveriges största bryggerier och ska inte anpassa er efter vad deras extremt ekonomistyrda produktion kan leverera i utpris till kund! Kolla bara på vad småskalig svensk microöl kostar på bolaget per flaska, lätt upp till 40kr för en 33cl DIPA eller Imp Stout, 25-30kr för en APA eller IPA. Så räkna på det som länkats till tidigare, hur systemet beräknar och gör din uppskattning därefter. Så ja, 18kr flaskan för en lokal, småskalig IPA är nog inte orealistiskt.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2015-11-12 12:22

Restaurangen kommer att använda din öl som en unik produkt som bara kommer att finnas hos dom. 18:-/flaskan är i underkant, möjligen det (18x3) literpriset på fat men inte på flaska.
Tyvärr så är dragningskraften på lokalproducerat så hög att det alltför ofta inte är god öl som erbjuds, unik men inte god, kan bero på att bryggaren måste pressa produktionen för att få det att gå ihop, gör inte det misstaget.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav thella » fredag 2015-11-13 12:44

Tack för svaren!

Någon som har en uppfattning om vad som är ett rimligt pris om man hyr in sig på ett bryggeri för att tillverka 900 liter öl? Ex moms.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav ekstedt » fredag 2015-11-13 13:37

Pilsnerkokaren skrev:Tyvärr så är dragningskraften på lokalproducerat så hög att det alltför ofta inte är god öl som erbjuds, unik men inte god, kan bero på att bryggaren måste pressa produktionen för att få det att gå ihop, gör inte det misstaget.


Jag tror tyvärr problemet är minst lika mycket att det dras igång en massa små bryggerier av lycksökare och glada amatörer utan adekvat kunskap i hur man brygger i öl, i synnerhet på lite större automatiserade bryggverk. Sedan kan det säkert vara svårt som liten producent att ha råd med tillräckligt bra utrustning och processer. Jäskylning och paketering är nog två områden som det ofta brister i.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav thella » tisdag 2015-11-24 22:35

Ett alternativ till att hyra in sig på ett bryggeri vore att köra med våra grainfathers och sedan jäsa i en 100 liters hink. Dock så känns det ju jäkligt meckigt att kunna ha 4 st grainfathers igång samtidigt. Då måste man köra på 4 separata grupper. Den lokalen blir ju inte lätt att hitta, då man gärna vill ha en liten och billig sådan.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Nästa

Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster