Gedda Gammalt öl

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Gedda Gammalt öl

Inläggav Carlsson » onsdag 2015-09-02 08:27

Hej!

Jag letar efter information om en öl, som jag har förstått kallas "Gedda Gammalt öl".

I Facebook-gruppen "Milk The Funk" så lade någon upp denna länk för några veckor sedan: http://aabg.org/wp-content/uploads/2010 ... Sweden.pdf
Är det någon här som kan berätta mer om detta öl?
Jag har försökt söka efter information på nätet utan någon större framgång.

Som jag har förstått det så bryggs den på en gård någonstans i Uppland, och den har vid något tillfälle serverats i samband med SM eller Belgoträffen för några år sedan.
Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 147
Blev medlem: måndag 2010-10-18 12:46
Ort: Aneby

Re: Gedda Gammalt öl

Inläggav Skumgodis » onsdag 2015-09-02 09:40

Det är väl den infon som finns, skall se om jag kan leta upp någon mejladress. Jag har för mig att Pripps brukade skickade vört att fylla fatet men nu brygger det 60-ish åriga paret själva. I år kunde man dricka det på Belgoträffen i Uppsala. Väldigt bra Flamländsk Rödöl i stil med typ Rodenbach. Lite mer mjölksyra och lite mer ekkaraktär än i Rodenbach Grand Cru dock.
Skumgodis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 22
Blev medlem: söndag 2014-01-05 01:58

Re: Gedda Gammalt öl

Inläggav Olsvamlarn » måndag 2015-09-07 10:28

Jag kan inte ge mer information än den som redan finns här. Men just den här ölen har inspirerat mig och farsan att dra igång ett liknande projekt. Vi kallar det Generationsöl och vi lagrar ölen i en stor tunna av fransk ek i farsans källare. Vi hade med fyra generationer på första bryggningen som skedde under julledigheten. Nästa bryggning blir vid samma tid i år. Då tappar vi ur en del ur fatet och fyller på med ny vört.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster