Öl stilar

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Öl stilar

Inläggav Roystar » onsdag 2015-04-22 23:14

Jag har funderat lite granna nu när jag har gjort ett par bryggningar på vad jag ska officiellt kategorisera mina öl som.
Skillnaden mellan en ale och en lager har en glas klar gräns och det har med temperaturen under jäsningen samt jäst typen som används.
Men det svåra jag har är att kunna placera mina öl i sin rätta klass baserat på receptet som jag har utformat. Informationen som jag har hittat på internet om de olika öltyperna har mycket med färgen, alkohol styrkan, humlen och sättet som ölen har gjorts på. Sedan så finns ju infon på SHBFs hemsida som kan vara bra om man har erfarenheten att kunna känna olika smak skillnader och där igenom kunna klassa sin öl.
Men... Jag är en nybörjare inom ölbryggning och inte tänkt så värst mycket på vilken arom <öltyp 1> ska ha med färg av <öltyp 2> för att det ska vara en <öltyp 3>. Jag har väl som majoriteten av världens befolkning bara plockat en öl från hyllan och testa ifall det är någon som faller i min smak.

Jag har läst att man kan ha i lite vetemalt i en pale ale och det är fortfarande en pale ale (APA). https://www.shbf.se/styles/style.php?Pe ... ersion=578

Hur mycket vetemalt behövs för att det ska kunna bli klassat som en veteöl? En APA kan ju ha inslag, säg 4% vetemalt, av en veteöl utan att nödvändigtvis vara klassad som en veteöl.

Konsumentlagar inom EU är ju ganska strikta med vad man får marknadsföra saker som men jag har ej kunnat hitta en som är specifik just för öl typer där mängden, procentuellt sett, av en ingrediens spelar en roll i vad man får kalla sin öl som.
Just Tyskland har en ganska strikt lag på vad som får vara i en öl för att kunna säljas på marknaden men jag har inte kunnat hitta om dom har vad för typ av malt och hur mycket som får finnas i en öl innan den får en klass.

Jag hoppas att ni förstår min förklraing och vad jag är ute efter att få fram, så om det finns några frågentecken för er så ska jag göra mitt bästa att utvärdera. :)
Roystar
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 01:03
Ort: Västerås

Re: Öl stilar

Inläggav Drake » torsdag 2015-04-23 00:56

Ska du ställa ut dom eller dricka dom? :wink:
Jag är också nybörjare och har inga planer på att börja tävla, inte ännu i alla fall så därför skiter jag högaktningsfullt i de olika kategorierna som jag tycker verkar vara riktigt svåra att lära sig eller att träffa rätt i. Chansar vilt när jag brygger och ibland blir det bra, ibland blir det mindre bra. Förmodligen har jag någon gång träffat så pass rätt att man kunnat ställa ut med den. Däremot inte sagt att den var bra, bara att den hamnat rätt i klassningen.
I ärlighetens namn så tycker jag det är lite analt med denna extrema uppdelning, men förmodligen fyller den ett syfte för dom som tävlar och säkerligen även för att lära sig mer om öl och konsten att skapa den som man vill. Förstår din frustration och ser fram emot ett mer matnyttigt svar än mitt svamlande, gärna ett svar som förklarar för en ölidiot hur man får kläm på detta.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Öl stilar

Inläggav Weinkeller » torsdag 2015-04-23 08:17

Öltypsdefinitionen styr inte vad du har i din öl. Den är ett hjälpmedel för att placera in en viss bryggd i ett fack så man vet ungefär vad man kan vänta sig när man dricker den. Ditt exempel med veteöl brukar man i regel ha minst 50% vetemalt i ölen men jag ser inga hinder i att man har mindre än så om ölen ser ut som, doftar som och smakar som en typisk veteöl. Var det svar på frågan?
Vad jag vet får du kalla din öl nästan vad som helst kommersiellt men du måste ha en innehållsförteckning.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Öl stilar

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2015-04-23 08:24

Drake skrev:I ärlighetens namn så tycker jag det är lite analt med denna extrema uppdelning, men förmodligen fyller den ett syfte för dom som tävlar och säkerligen även för att lära sig mer om öl och konsten att skapa den som man vill. Förstår din frustration och ser fram emot ett mer matnyttigt svar än mitt svamlande, gärna ett svar som förklarar för en ölidiot hur man får kläm på detta.


För egen del är jag rätt glad över att man tävlar med hur typnära en brygd är och inte hur den smakar. Givetvis ska den inte smaka illa men jag tror inte det hade varit någon som ställt upp som domare i en bryggartävling om man skulle bedöma på enbart egna preferenser. Ja förutom Börje på bänken då :wink:

Men jag håller med om att det är svårare att hitta rätt kategori än att brygga ett gott öl.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Öl stilar

Inläggav ekstedt » torsdag 2015-04-23 10:17

SHBF:s öltypsdefinitioner är alldeles utmärkta för sitt syfte: hembryggartävlingar. Där passar de bra att de är ganska strikta och smala.

Men utanför detta sammanhang har de inte så stor relevans; öl låter sig inte så enkelt delas in i unika kategorier, och de olika ölstilar som används är mer till för att ge en fingervisning om vad ett visst öl har för egenskaper. Jag brer ut mig lite mer i ämnet här: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... typer.html.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Öl stilar

Inläggav Olsvamlarn » torsdag 2015-04-23 12:46

Pilsnerkokaren skrev:För egen del är jag rätt glad över att man tävlar med hur typnära en brygd är och inte hur den smakar. Givetvis ska den inte smaka illa men jag tror inte det hade varit någon som ställt upp som domare i en bryggartävling om man skulle bedöma på enbart egna preferenser. Ja förutom Börje på bänken då :wink:

Men jag håller med om att det är svårare att hitta rätt kategori än att brygga ett gott öl.


Jag har varit domare i ett par tävlingar där målet inte har varit att ta fram den mest stilrena ölen. Domare då har varit allt från högt meriterade öldomare till bryggare och importörer. Har faktiskt funkat väldigt bra och domarnas betyg har varit förvånansvärt överensstämmande.

Angående veteöl så är det framförallt jästen som avgör, det är därifrån smaken kommer. Tror att det är vanligt att hefe-weizen ligger kring 40-60% vetemalt. Fast jag tror wit har liknande proportioner och då är bl.a. jästen avgörande.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Öl stilar

Inläggav Roystar » torsdag 2015-04-23 14:08

Största anledning till att jag vill kunna klass indela mina öl är när jag bjuder någon så brukar frågan om vad för sort ale det är, till vilket jag endast kan rabbla upp ingredienserna som jag har använt och det får mina vänner att klia sig på huvudet.
Just att ställa upp på en tävling är inte riktigt aktuellt då jag endast har gjort 5 bryggningar. Det kanske kommer senare någon gång då jag har fått till ett öl recept som jag tycker är riktigt god och vill se hur den skulle klara sig i en bedömning.

Ekstedt: Jag läste din artikel och den visade tyvärr endast det som jag hade kunnat att hitta på nätet att det är ett geting bo med vad en specifik öl kan klassas som. Bra läsning med ett bra släktträd vilket gav mig en bra översikt hur ölen är relaterade till varandra.
Roystar
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 01:03
Ort: Västerås

Re: Öl stilar

Inläggav ekstedt » torsdag 2015-04-23 14:36

Det är bara att gilla läget; ölstilar är diffusa, överlappande och framförallt väldigt många. Men det är bara att sätta igång att börja läsa på och lära sig. Det viktigaste är dock att brygga goda öl. Vilken öltyp man eventuellt skulle vilja klassa den som är sekundärt, även om det är lärorikt att ha en överblick över vilka stilar som än finns, hur diffusa de än må vara.

Det där fenomenet med dina kompisar känner jag igen. Jag brukar alltid svara "läs min blogg" vilket de flesta har lärt sig acceptera; där förklarar jag oftast bakgrunden till ölet samt recept förstås.

Jag vet även barpersonal som är rätt trött på ölstilsfixerade kunder. En typisk konversation kan låta så här (fritt från verkligheten enligt en bartender)

Kund: det där ölet Omnipollo Leon, vad är det för öltyp?
Bartender: jaaa...det är en ljus öl, jäst med champagnejäst och torrhumlad med amerikansk humle.
Kund (lätt irriterat): jaja, men vilken öltyp är det?

Den attityden tycker jag är väldigt märklig. Kunden får en jättebra beskrivning av ölet, men är missnöjd och måste prompt placera in ölet i ett fack.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Öl stilar

Inläggav Roystar » torsdag 2015-04-23 14:59

Jag kan ju säga att jag var som kunden innan jag började att läsa på för att lära mig att brygga men nu känner jag mig mer som bartendern som inte vet hur han ska klassa en öl. :lol:

Ölen i sig som jag gör är ju drickbar och har blivit ganska populär bland vänner och familjen, så populär att farsgubben vill att jag ska ge honom en privat lektion så att han också kan börja att göra egen öl. :D
Jag antar väl att det är bara att ge upp hoppet om öltyper tills man för lite mer erfarenhet och läst på mer om vad för smaker öltypen ska ha och hur humlen ska spela in osv.
Roystar
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 01:03
Ort: Västerås

Re: Öl stilar

Inläggav fredrik.stahl » tisdag 2015-04-28 22:15

Jag ser öltyper mer som rutnätet på kartan. Ett bra stöd när man vill beskriva ett öl och förstås nödvändigt om man ska tävla om att pricka samma punkt. Dessutom har klassiska öltyper ofta bra balans, det är därför de finns kvar. Men olika kartböcker kan ha olika rutnät. Och jag känner mig inte ett dugg begränsad av att det finns öltyper lika lite som det finns rutnät på kartan.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

cron