En Facebooksida att samlas kring?

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: En Facebooksida att samlas kring?

Inläggav ekstedt » fredag 2015-04-24 09:13

Jag tycker precis tvärtom att det är bättre med flera trådar med smalare ämnen, som SM 2015 - flaskor, SM 2015 - mat, än en ända jättetråd där precis allting om SM ska avhandlas. Ett avskräckande exempel tycker jag är Beer Sweden-forumet och dess mastodonttrådar som exempelvis "Stora jästtråden". Inget fel i att ha en sådan tråd, men problemet är att så fort någon öppnar en tråd med någon mer specifik jästfrågeställning så är moderatorerna framme och föser in den i den STOOORA jästtråden.

Problemet är i stället att folk inte först letar och söker efter det ämne de frågar om. Jag kan inte se hur mastodonttrådar skulle lösa det.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: En Facebooksida att samlas kring?

Inläggav Folk » fredag 2015-04-24 09:38

Håller med Ekstedt om att smalare trådar är enklare att hitta.
I exemplet "Stora jästråden" tror jag mer upplägget att ha fler kategorier typ "Jäst & jäsning". Då kunde det vara fritt att ställa frågor som "Min wlp002 har flockat efter en dag. Vad göra?" samtidigt som i toppen av kategorin ligger den "Stora allmäna tråden" där en sammanställning av de vanligaste frågorna ligger. Typ som en jäst-faq.

Edit:
Ett problem med sökbarheten är ju att det dyker upp trådar som bara heter "Hjälp!" och liknande. Enkelt hyffs borde ju vara att ha beskrivande rubriker.

Kul att denna tråd spårar ur från Facebooksida till forumstruktur.
Användarvisningsbild
Folk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: tisdag 2012-04-24 16:42
Ort: Karlskrona

Re: En Facebooksida att samlas kring?

Inläggav Olsvamlarn » fredag 2015-04-24 09:54

Jag är av precis motsatta åsikten där och tänkte faktiskt framhålla BS-forumet som ett bra exempel. Antar att man helt enkelt är olika lagda som person.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: En Facebooksida att samlas kring?

Inläggav Falkens » lördag 2015-04-25 07:36

ekstedt skrev:Jag tycker precis tvärtom att det är bättre med flera trådar med smalare ämnen, som SM 2015 - flaskor, SM 2015 - mat, än en ända jättetråd där precis allting om SM ska avhandlas. Ett avskräckande exempel tycker jag är Beer Sweden-forumet och dess mastodonttrådar som exempelvis "Stora jästtråden". Inget fel i att ha en sådan tråd, men problemet är att så fort någon öppnar en tråd med någon mer specifik jästfrågeställning så är moderatorerna framme och föser in den i den STOOORA jästtråden.

Problemet är i stället att folk inte först letar och söker efter det ämne de frågar om. Jag kan inte se hur mastodonttrådar skulle lösa det.


Det skriver jag under på... sen kan man ju hoppas att man som nybörjare börjar i wikin för att sen in i forumet och fråga en specifik fråga och jag håller med, en stor lång tråd gör inte att man man läser den för är den på 7 sidor så skriver man sin fråga och väntar ELLER skapar en ny tråd. Vad gäller SM frågan, skapa en kategori som heter SM 2015 sen får man fråga högt och lågt i den och xx antal dagar efter SM så stängs den kategorin för nya inlägg. Frågor kring de olika ölerna i SM avhandlas under respektive forum.

Jag är mer ute efter en tydligare struktur men för det säger jag inte att det är dåligt utan jag kan mer tycka att vissa områden är breda och skulle kunna tajtas upp lite.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: En Facebooksida att samlas kring?

Inläggav martinb » måndag 2015-04-27 08:22

Och då kommer en moderator in och styr upp här ;) Vi har ju trots allt en del för just sådana här diskussioner: viewforum.php?f=10

Skämt åsido, bra med tankar och funderingar kring hur ni medlemmar vill ha forumet och det är något för Webbgruppen/moderatorerna att ta och gå igenom. Vi har ju sedan ett litet tag tillbaka skapat subgrupper för t.ex. BIAB, Braumeister, Grainfather m.m. samt försökt att styra upp hur trådar ska skapas i Köp/Sälj så lite händer det ju på den organisatoriska fronten.

Sen håller jag helt klart med att det blir kanske väldigt många trådar med liknande innehåll och frågeställningar då hembryggning är en hobby som ju växt väldigt kraftigt senaste året, speciellt med det jag kallar "Generation Lilla Köksbryggeriet". Den gruppen, kanske lite generaliserande, är något man ser mycket av i Facebook-grupper där man ofta ser frågor i typ av "Jag har köpt hem det här, kan någon hjälpa mig gör en IPA av det?". Sådant är vi ju förskonade av här.

Det vi har försökt pusha för är ju även BryggarWikin. Den kanske vi kan lyfta in som Stickie och vid trådskapande i vissa delar av forumet för att minska vissa återkommande frågeställningar.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: En Facebooksida att samlas kring?

Inläggav Fredrik Almgren » måndag 2015-04-27 13:54

Jag tycker Martin skriver visa ord tycker jag.

Sedan är det ju ett uppenbart faktum att alla inte tycker att samma sak är
bäst. Så att lyckas få allt som alla vill ha det är helt klart inte möjligt. Men nog kan
vi göra bättre.

Jag tror att man kanske framförallt i nybörjardelen kunde leta fram några
typiska frågor och klistra dem. Nybörjardelen har dessutom regler som jag inte
alltid tror läses.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: En Facebooksida att samlas kring?

Inläggav Grindcrusher » torsdag 2015-04-30 09:48

Fredrik Almgren skrev:Jag tycker Martin skriver visa ord tycker jag.

Sedan är det ju ett uppenbart faktum att alla inte tycker att samma sak är
bäst. Så att lyckas få allt som alla vill ha det är helt klart inte möjligt. Men nog kan
vi göra bättre.

Jag tror att man kanske framförallt i nybörjardelen kunde leta fram några
typiska frågor och klistra dem. Nybörjardelen har dessutom regler som jag inte
alltid tror läses.


+1 på allt.


Det hamnar också ganska ofta nybörjarfrågor i det vanliga forumet. Överlag så skulle det kunna modereras lite mer på forumet.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: En Facebooksida att samlas kring?

Inläggav Olsvamlarn » torsdag 2015-04-30 10:39

Håller med Grindcrusher och gillar vad både Fredrik och Martin skriver.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Föregående

Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster