Odla Öl...

Kategorin för de som odlar egen humle, mältar sitt eget korn och odlar upp sina egna jäststammar

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Odla Öl...

Inläggav Urskog » tisdag 2017-03-07 23:31

Hej!

Är det någon som provat att odla korn till maltning? Har läst att man använder speciella sorter med lägre proteinhalt en vanligt mat eller foderkorn. Någon som vet vart man kan få tag på utsäde i hobbymängd.
Jag har en polare som är insnöad på odling och hade ändå tänkt odla någon sädessort i sin potatisåker och skulle gärna odla korn till mig som jag kan mälta så brygger vi på det sen.

Jag undrar även om det är någon som odlar humle till ölbryggning i Stockholmstrakten (jag bor i Järna) och har lust att byta ett skott mot en öl, eller har erfarenhet av lämpliga sorter för växtzon 2
Urskog
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: torsdag 2017-03-02 22:17

Re: Odla Öl...

Inläggav Morgan » onsdag 2017-03-08 08:16

Granngården kanske har sånt? Ring dem annars, de bör veta var det finns.

Men det svåraste blir nog att tröska kornet, hur tänker du göra det?
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Odla Öl...

Inläggav assistredo » onsdag 2017-03-08 10:27

Googlar man så ser man att flera söker men inte finner.

Udda sort, kanske inte passar men man vet aldrig...
http://sem.e0.se/?s=korn

Kontakta honom, han kanske har något tips:
http://koelster.dk/
https://www.aarstiderne.com/ekstra%20varer/Oel

Sådana här ställen kan man fråga hos, även på mindre kvarnar, för många, många år sedan köpte jag maltkorn på ett sånt här ställe.
http://brlantz.se/
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Odla Öl...

Inläggav skyking » onsdag 2017-03-08 10:41

Morgan skrev:Granngården kanske har sånt? Ring dem annars, de bör veta var det finns.

Men det svåraste blir nog att tröska kornet, hur tänker du göra det?


Med en slaga kanske? Kanske kan spara in på gymkortet :lol:
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Odla Öl...

Inläggav niklas_n » onsdag 2017-03-08 10:46

Eric Alnemar här på forumet har odlat och mältat lite själv om jag inte missminner mig, kolla med honom.

http://alnemar.com/
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Odla Öl...

Inläggav eric » onsdag 2017-03-08 15:17

Hej!

Jo jag, eller rättare sagt min bonde-vän, odlade maltkorn förra sommaren. Men det var ju i lite större skala än vad du beskriver, och dessutom hade vi en skördetröska till hjälp. Det kanske ni har också? Det blir liksom inte rationellt att odla för lite, man måste kunna ta en sväng med skördetröskan också :). Om det är en större yta är det ju inga problem att köpa in en säck utsäde, det kostar i princip ingenting. Utsädet köpte dom av sin vanliga leverantör, minns inte vilken dom hade, kanske var det Lantmännen. Salome hette det iallafall och var för ekologisk odling. Tror dock inte det är den vanligaste sorten man normalt odlar dock, Propino är nog vanligast. Är gärna med och bollar lite idéer kring mältningen sen, jag är själv nybörjare. Får slå ett slag för en guide jag slängde ihop efter ha sökt information på olika ställen på nätet. @Bee här på forumet har mältat lite också, han kan säkert hjälpa till med frågor han med.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Odla Öl...

Inläggav Urskog » onsdag 2017-03-08 21:34

Kul... :-) Och tack för alla svar. Tanken var att skörda med skära och sen odlar min kompis med en som har ett gammalt tröskverk ståendes i sin lada.

Kul att du svarade Eric för i min research hamnade jag på din blogg.... Jätte fin :-). Har hittat ett gäng fina bloggar om bryggning.
Hur blev din malt Eric? Har du bryggt på den? Känner mig så sugen att melta att jag blir sugen att köpa vanligt korn och prova. Såg ett par på Youtube som meltade foderkorn och verkade nöjda. Någon med erfarenhet?
Jag har någon dragning som gör att jag gillar att göra så mycket som möjligt själv. Det är det som fått mig att brygga, och nu för tankarna till att odla humle och göra malt av korn...

Mvh Per
Urskog
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: torsdag 2017-03-02 22:17

Re: Odla Öl...

Inläggav eric » torsdag 2017-03-09 01:29

Urskog skrev:Hur blev din malt Eric? Har du bryggt på den?
Jag bryggde faktiskt med den nu i helgen för första gången. Jag gjorde pilsnermalt av ca 6 kg som jag hade till en tjeckisk pilsner. Några spontana reaktioner var att den var lite segare att krossa än vanlig pilsnermalt, troligtvis lite högre fukthalt. Sen var ju effektiviteten ingen höjdare heller såhär första gången. Normal yield på pilsnermalt ligger runt 80% och jag fick ut kanske 50%. Gäller nog att finjustera in mältningstider och temperaturer. I övrigt är det inte speciellt svårt, bara lite tidskrävande.


Min sida: http://alnemar.com
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Odla Öl...

Inläggav Urskog » torsdag 2017-03-09 15:00

Låter som om du bara behöver trimma processen en aning så blir det nog toppen. :)

Jag tycker att det låter som ett roligt projekt och uppdatera gärna under processens gång så håller vi tummarna för godricka. :D

Mvh Per
Urskog
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: torsdag 2017-03-02 22:17

Re: Odla Öl...

Inläggav Janne gnoff Berglund » fredag 2017-03-10 00:05

Under utbildningen skrev jag en kortare text gällande markbetingelser, proteinhalt och "modifiering" för kornodling med avseende på maltkorn, samt lite gällande micromälteri.

Har detta kvar som en pdf, den är långt ifrån heltäckande, men startar man från mer eller mindre noll kan den kanske ge lite att tänka på när man letar vidare efter info?
Kan maila den om du vill, lägg ett PM med mailadress isåfall.

Ev skulle jag kunna skrämma fram mina anteckningar från det att jag praktiserade på Viking Malt, dock tar det längre tid än vad jag har att tillgå närmaste veckorna.
Dock blandar mälterier ofta olika kornsorter för att få den malt man vill. Detta kan förvisso vara lite överkurs om man "bara" vill testa en gång för att se hur det blir.

Antar att du köpt, lånat eller läst boken "malt"?
Kan vara en tanke att låna på sig ett ex av Kunze också och läsa på bitarna kring korn och mältning.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg


Återgå till Kultivering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster