Vilken kategori i SM?

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2019 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vilken kategori i SM?

Inläggav Brian » måndag 2019-02-04 21:39

Jag bryggde en mjölkstout i höstas som jag tänkte skicka in till SM för skojs skull. Jag ville ha med smak av kokos så jag tillsatte kokoschips i slutet av kok. Smakade av ölen efter jäsning men tyckte det smakade ingen kokos alls så jag tillsatte mer i sekundären. Efter en vecka i sekundären så smakade det väldigt mycket kokos. Jag hoppas på att de starka kokossmakerna blir lite mildare tills smakdagen men nu är jag lite i tvivel till vilken kategori jag borde anmäla den till? Eftersom kokosen dominerar så kanske den borde gå under 11D som är "modifierade öl". Tanken var att gå under 11E "porter/stout special" från början. Jag har inte direkt räknat med någon medalj men hade varit skönt att i alla fall träffa rätt kategori. Någon som kan leda mig in på rätt väg?
Brian
Nybryggare
Nybryggare

Re: Vilken kategori i SM?

Inläggav martinb » tisdag 2019-02-05 11:36

Som domare hade min rekommendation baserat på fraserna "skicka in till SM för skojs skull" och "Jag har inte direkt räknat med någon medalj" varit att du inte skickar in till tävlingen, det är trots allt en tävling. Det blir med största sannolikhet ett ännu mer tävlingsinriktat domarprotokoll från och med detta SM så mängden skriftlig feedback kommer att minska radikalt. Om du väljer att delta så är det smaken som styr och då bör det vara klass 11D. Om du vill ha din öl mer allmänt bedömd och få feedback från domare så har SHBF det som tjänst för sina medlemmar: http://shbf.se/oelbedoemning/medlemsoel
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig

Inläggav Janne gnoff Berglund » måndag 2019-02-11 14:18

Rent generellt skulle jag säga om du inte har bryggt för att tävla i någon av domarklasserna i SM samt inte är helt säker på vilken klass du borde ställa upp i är det frågan om varför göra det?

Domartävlingen är 100% fokus på typriktighet, samt med allt fler öl som lämnas in lämnas allt mindre tid för att skriva några kommentarer och drivs mer mot "ej typriktig" / "Bra" / "Utmärkt" eller liknande.
För övriga och modifierade öl måste det fortfarande finnas en kännbar grundöl i "rätt" stil att bedöma.

Är du mer intresserad av generella kommentarer kommer du att å betydligt bättre svar genom att som Martin skriver använda tjänsten för medlemmar att få sin öl bedömd separat.
Användarvisningsbild
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav fredrik.stahl » måndag 2019-02-11 16:10

Den där passar nog bättre i folkets val tycker jag.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav Kenneth » tisdag 2019-02-12 10:56

Borde väl gå under 11 A: Frukt o grönsaksöl?
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Återgå till SM 2019