Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2019 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ApocalypseDude » onsdag 2019-01-02 11:55

Jag är lite nyfiken på hur man tänkte när man tog bort "mängdrabatten" för inlämnade öl i Domartävlingen i SM (förut blev det billigare efter femte (?) inlämnade ölen). Jag antar att det är för att domarkommittén önskar färre öl att bedöma och jag har full förståelse för att man inte vill uppmuntra att lämna in en herrans massa öl, men att lösa det med höjda avgifter drabbar enbart de som inte har gott om pengar eller brygger solo. Att tävla i hembryggning borde inte vara en klassfråga och personligen tycker jag att en maxgräns, som de har i USA, vore en bättre lösning på problemet (för det är ett problem, va?).
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav martinb » måndag 2019-01-07 09:48

Kontakta DK och se vad de säger: http://shbf.se/kontakt
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav Falkens » måndag 2019-01-07 10:27

Bra ide är väl om man lägger sådan här fråga så måste den modereras av DK innan den syns och då kommer svaret från DK i samma veva.

Jag förstår att man ska skicka frågan till DK direkt men fördelen med forum etc. är ju att fler kan ta del av frågan/svaret vilket i längden borde gynna DK då fler och fler får svar på sina frågor utan att för den delen maila frågor.
Jag har sagt det 100 gånger och kommer säkert fortsätta göra det. Man måste vara mer aktiv på sitt forum helt enkelt, blir mer digitala och möta sina medlemmar på alla plattformar man väljer att vara på. Se till att man från domarkommitten tittar här och försöker svara på frågorna även här så kan alla medlemmar ta del av frågor och svar.

Kom inte dragandes med att man har andra saker i sitt liv så man kanske inte har tid (vilket säkert också är sant men...). Det tar inte många minuter att gå in här och se frågan, ta med sig den till övriga och diskutera och sen återkomma med svar som alla kan ta del av.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav martinb » tisdag 2019-01-08 15:45

DK har säkert en orsak till sitt beslut om detta och det dokumenterat i samband med sina möten.

Men hur tänker du att detta ska modereras praktiskt? Ska alla inlägg som skrivs under t.ex. SM godkännas av antingen någon representant för Evenemangsgruppen, DK eller den ev. lokala arrangören innan det publiceras? Det verkar överdrivet jobbigt och arbetssamt.
Jag har även sagt det förut Jonas, om du vill att det ska vara ett krav att de som är verksamma som funktionär inom SHBF ska vara dagligt aktiva på detta forumet, skriv en motion till årsmötet och dyk upp och argumentera för din sak. Det här är ett diskussionsforum om hembryggning som SHBF driftar. Det är inte att ses som en 100%-ig officiell kontaktväg till alla som är verksamma inom SHBF.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav Falkens » onsdag 2019-01-09 10:33

Man kan skapa ett forum "Fråga Dommarkomiten"

i stället för att jag ska motionera och argumentera så kan man i SHBF ta till sig att många är här och då kanske man ska "flytta hit" i stället för att hela tiden peka på mailadresser och brev.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav LuckyDuck » torsdag 2019-03-14 17:07

Jag undrar varför anmälningen till domartävlingen stänger två veckor innan sista inlämningsdag och sex veckor innan själva tävlingen. Många som avser ställa upp i folkets val har säkert inte ölen färdig så tidigt.
Om sista anmälningsdag ska vara sex veckor före tävlingen så borde information om sista anmälningsdag rimligtvis presenteras minst 3-4 månader före tävlingen så att det går att planera!
Peter Nilsson

Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
LuckyDuck
Belgomästare 2009
 
Inlägg: 51
Blev medlem: söndag 2008-11-30 13:34
Ort: Linköping

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ApocalypseDude » torsdag 2019-03-14 20:38

x
Senast redigerad av ApocalypseDude fredag 2019-03-15 17:00, redigerad totalt 1 gång.
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav Bee » fredag 2019-03-15 13:56

LuckyDuck skrev:Jag undrar varför anmälningen till domartävlingen stänger två veckor innan sista inlämningsdag och sex veckor innan själva tävlingen. Många som avser ställa upp i folkets val har säkert inte ölen färdig så tidigt.
Om sista anmälningsdag ska vara sex veckor före tävlingen så borde information om sista anmälningsdag rimligtvis presenteras minst 3-4 månader före tävlingen så att det går att planera!
Folkets val har ett annat datum än DT (29/3) och är separat från DT, men man kan ju ställa upp med samma öl i båda.

http://www.shbf.se/artiklar/39-datum/da ... s-val-2019




ApocalypseDude skrev: Och man kan ju registrera öl innan den är bryggd om man har en uppfattning om hur den kommer att bli (vilket man borde om den ska tävla i DT).

Ehm... Man bör ju ha ölet färdigt och korrigera sina värden när anmälan till DT stänger, men det är ju upp till var och ens eget samvete om man vill "fuska" eller inte.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ApocalypseDude » fredag 2019-03-15 14:06

x
Senast redigerad av ApocalypseDude fredag 2019-03-15 17:00, redigerad totalt 1 gång.
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav Bee » fredag 2019-03-15 14:37

ApocalypseDude skrev:...eller så justerar man ölen så att den får de värden man angav. Personligen lämnar jag in flera öl som gärna får vara färskare än fyra veckor.


Hur korrigerar du till ett lägre FG om du angett rätt OG från början? Det är jävligt svårt att späda för att sänka FG utan att OG och IBU ändras.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ApocalypseDude » fredag 2019-03-15 14:43

x
Senast redigerad av ApocalypseDude fredag 2019-03-15 17:00, redigerad totalt 1 gång.
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav Bee » fredag 2019-03-15 15:05

ApocalypseDude skrev:Om det du syftar på leder till fusk är vi nog ganska många fuskare i SM. Var går gränsen för fusk och hur mäter du ett rimligt IBU (inte ett teoretiskt). Själv har jag aldrig mätt IBU på mina tävlingsöl utan nöjt mig med Beersmiths uppskattningar. Men som sagt, även om jag brygger ölen efter inlämning brukar jag inte ha några större problem med att hamna inom eller i närheten av (kanske fusk enligt vissa) angivna värden.


Nu talar du för alla andra, vilket du inte kan göra för du vet inte hur alla andra gör. Dessutom försöker undvika frågan, hur korrigerar du FG utan att påverka OG och IBU.

Att alla anger ett beräknat IBU är helt ok. För att mäta det kan inte gemene man göra. Men bevisligen trollar du med OG/FG och därmed IBU och ABVför att få en fördel av att ha så färsk öl som möjligt vid inlämning. (Du tävlar alltså i de humledrivna underklasserna.)
Du fuskar alltså medvetet, skyll inte på andra för det du gör själv.

Jag hoppas innerligt att du placerar dåligt, för ett sånt beteende ska fan inte premieras. Själv brygger jag så sent som möjligt och därmed är mina värden korrekta när anmälan stänger. Mitt samvete är RENT!
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ApocalypseDude » fredag 2019-03-15 15:57

x
Senast redigerad av ApocalypseDude fredag 2019-03-15 17:01, redigerad totalt 1 gång.
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav Bee » fredag 2019-03-15 16:32

ApocalypseDude skrev:Oj, du kör den trevliga stilen alltså! Men jag ska försöka besvara några av dina frågor och påhopp.

Japp, Jag är känd för att vara trevlig, speciellt när jag blir upprörd.

ApocalypseDude skrev:Nej, jag trollar ingen. Avsikten med mitt första svar var att hjälpa till och reda ut missförstånd.

Trollar med OG/FG/IBU inte forumtrollar.... läs ordentligt. Du har dessutom inte svarat på hur du kan ha rätt angivet OG, IBU och ABV i anmälan om du korrigera FG.

ApocalypseDude skrev:Nej, jag fuskar inte (speciellt inte avsiktligt).

Du säger ju själv att du inte fyller i rätt värden utan korrigerar i efterhand. Du kan inte göra det utan att det blir fel värden i anmälan då, men Ok, du kanske håller dig inom rätt värden även om dom inte stämmer vilket då kanske inte kan ses som fusk bara felaktigt angivet recept.

ApocalypseDude skrev:Det finns andra ölstilar än humledrivna som tjänar på att vara färska.

Visst det finns andra stilar men det är mest humledrivna som tjänar på att vara superfärska, weissbier t ex är inte lika känsliga.

ApocalypseDude skrev:Tack för att du önskar mig en dålig placering i SM och lycka till med att diskvalificera alla andra som enligt dig är fuskare som har "fuskat" med OG/FG, IBU, ABV etc.

Ja förlåt, det var lite väl taskigt. Men nu generaliserar du igen, du förutsätter att jättemånga andra gör som du gör. Dessutom är det bara du som uttalat dig i frågan och sagt att du korrigera dina brygd i efterhand. (Du har fortfarande inte sagt hur du gör det utan att påverka OG/IBU/ABV) Jag förstår att det finns diskrepanser mellan typdef, inskrivna recept, värden och inlämnad öl, jag är inte dum. Så har det alltid varit, däremot brukar inte folk skriva det på forum...

ApocalypseDude skrev:Tack för info om ditt samvetes renhet.

Varsågod.

ApocalypseDude skrev:Jag hoppas att alla som har bryggt bra, stiltypisk öl får höga poäng och kanske till och med medaljer.

Det gör jag med, så länge dom uppfyller typdeffen samt reglerna för anmälan och inlämning.

ApocalypseDude skrev:Hoppas svaret får dig på lite bättre humör. Trevlig helg!

Ja, inte så mycket till svar som mothugg. Trevlig helg!
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ekstedt » fredag 2019-03-15 16:49

Känns som att DK skulle behöva sätta ner foten här.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till SM 2019

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster