Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2019 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ApocalypseDude » onsdag 2019-01-02 11:55

Jag är lite nyfiken på hur man tänkte när man tog bort "mängdrabatten" för inlämnade öl i Domartävlingen i SM (förut blev det billigare efter femte (?) inlämnade ölen). Jag antar att det är för att domarkommittén önskar färre öl att bedöma och jag har full förståelse för att man inte vill uppmuntra att lämna in en herrans massa öl, men att lösa det med höjda avgifter drabbar enbart de som inte har gott om pengar eller brygger solo. Att tävla i hembryggning borde inte vara en klassfråga och personligen tycker jag att en maxgräns, som de har i USA, vore en bättre lösning på problemet (för det är ett problem, va?).
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav martinb » måndag 2019-01-07 09:48

Kontakta DK och se vad de säger: http://shbf.se/kontakt
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig

Inläggav Falkens » måndag 2019-01-07 10:27

Bra ide är väl om man lägger sådan här fråga så måste den modereras av DK innan den syns och då kommer svaret från DK i samma veva.

Jag förstår att man ska skicka frågan till DK direkt men fördelen med forum etc. är ju att fler kan ta del av frågan/svaret vilket i längden borde gynna DK då fler och fler får svar på sina frågor utan att för den delen maila frågor.
Jag har sagt det 100 gånger och kommer säkert fortsätta göra det. Man måste vara mer aktiv på sitt forum helt enkelt, blir mer digitala och möta sina medlemmar på alla plattformar man väljer att vara på. Se till att man från domarkommitten tittar här och försöker svara på frågorna även här så kan alla medlemmar ta del av frågor och svar.

Kom inte dragandes med att man har andra saker i sitt liv så man kanske inte har tid (vilket säkert också är sant men...). Det tar inte många minuter att gå in här och se frågan, ta med sig den till övriga och diskutera och sen återkomma med svar som alla kan ta del av.
// Jonas
| Excessive Supplies | Intertap™ FC | Regulator “Mini”
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inläggav martinb » tisdag 2019-01-08 15:45

DK har säkert en orsak till sitt beslut om detta och det dokumenterat i samband med sina möten.

Men hur tänker du att detta ska modereras praktiskt? Ska alla inlägg som skrivs under t.ex. SM godkännas av antingen någon representant för Evenemangsgruppen, DK eller den ev. lokala arrangören innan det publiceras? Det verkar överdrivet jobbigt och arbetssamt.
Jag har även sagt det förut Jonas, om du vill att det ska vara ett krav att de som är verksamma som funktionär inom SHBF ska vara dagligt aktiva på detta forumet, skriv en motion till årsmötet och dyk upp och argumentera för din sak. Det här är ett diskussionsforum om hembryggning som SHBF driftar. Det är inte att ses som en 100%-ig officiell kontaktväg till alla som är verksamma inom SHBF.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig

Inläggav Falkens » onsdag 2019-01-09 10:33

Man kan skapa ett forum "Fråga Dommarkomiten"

i stället för att jag ska motionera och argumentera så kan man i SHBF ta till sig att många är här och då kanske man ska "flytta hit" i stället för att hela tiden peka på mailadresser och brev.
// Jonas
| Excessive Supplies | Intertap™ FC | Regulator “Mini”
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Återgå till SM 2019