När brygger man mjöd?

Här diskuteras tillverkning av mjöd, cider, sahti, gotlandsdricke och liknande!

När brygger man mjöd?

Inläggav skyking » torsdag 2017-01-05 09:58

Givetvis kan man ju brygga det närsomhelst kan jag tänka mig, honung finns ju året om.

Men jag har tänkt mig att försöka komma över nyslungad honung direkt från odlare (har inte letat upp någon än). När är det säsong för honung och vilken del av säsongen är bäst för mjöd? Är det någon speciell honung som är att föredra?

Jag föredrar nog att jäsa utan temperaturkontroll. Funkar jästemperatur man får under honungssäsongen för jäsning? jag jäser i vanlig lägenhet så temperaturen blir högre på sommaren (har ej AC eller källare).

En sista fråga angående desinficering: endel förordar att man inte kokar honungen, är mikroorganismer via honungen något man behöver oroa sig för eller är det bara att lösa upp honungen i vatten och köra?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: När brygger man mjöd?

Inläggav Tristan » torsdag 2017-01-05 11:43

Allt beror på.
Oftast så är försommarhonung ganska smaklös för mjöd, god att ha i the men lämnar inte så mycket karaktär som ren mjödhonung, funkar bra till mjöd som kryddas eller fruktmjöd där kryddorna eller frukten ska sätta störst prägel.
När jag gör ren mjöd utan kryddor eller frukt så vill jag ha sorthonung med mycket karaktär, favoriter är Lindhonung för de som inte ska sparas så länge samt Ljung för långlagrare.
Som med öl så har du möjlighet att jäsa med en stor mängd jäststammar som alla har olika tempkrav så det är bara välja en om du inte kör utan så klart.
Finns många skolor inom mjödtillverkning, rå eller pastöriserad, kontrollerad jäsning eller vild, stark eller svag, kolsyrad eller stilla.
Jag kör alltid rå, men är lika petig med renhållningen som jag är när jag gör öl, cider m.m. en bra jäst ihop med ett FNT schema så har jag aldrig problem med vildjäsning.
Användarvisningsbild
Tristan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 2013-04-01 15:17
Ort: Stockholm


Återgå till Mjöd, Cider, Sahti och mer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster