Folkets val - utanför gränsvärderna

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2017 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Folkets val - utanför gränsvärderna

Inläggav Asa » onsdag 2017-03-01 22:08

Här har det bryggts en klon på dead pony club inför folkets val.
Denna öl kommer så klart hamna under gränsvärdet på 4,4% ABV för en APA.

Jag har inte listat ut om det är "OK" att registrera sig under APA ändå, eller ifall man är tvungen att röra sig mot Modifierad Öl.
Har någon facit ifall OG,FG,IBU och ABV är riktlinjer eller hårda gränsvärden?
Asa
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2017-03-01 19:47

Re: Folkets val - utanför gränsvärderna

Inläggav Judgecc » onsdag 2017-03-01 23:24

Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Folkets val - utanför gränsvärderna

Inläggav Asa » torsdag 2017-03-02 00:27

Jag har läst den tråden, men den handlar ju om domartävlingen och om hur det BORDE vara.

Har inte sett svart på vitt om det är OK eller inte att ställa upp i folkets val med en för låg OG.
Asa
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2017-03-01 19:47

Re: Folkets val - utanför gränsvärderna

Inläggav fredrik.stahl » torsdag 2017-03-02 10:37

Det är självklart tycker jag, är den utanför gränserna platsar den inte i klass 4c Pale Ale (APA). Jag skulle sätta den i 4G övriga klassiska och ange det kommersiella exemplet i kommentaren. Det finns ju gott om APA svagare än 4,4% så jag tycker inte den hör till 11D modifierade öl. Men nån med domarutbildning kanske har klokare synpunkter?
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Folkets val - utanför gränsvärderna

Inläggav Grindcrusher » torsdag 2017-03-02 11:34

Jag håller med trådskaparen att det känns luddigt i år. Tidigare år har det ju varit fritt till bryggaren att sätta typ på ölet efter eget tycke. I år är det typdefinitioner men ändå inte?

Spelar det någon roll om ölen är en ipa eller dipa, när bägge tävlar för medalj som humledominant öl?

Dessutom; Om de som dömmer är mugglare som röstar med hjärtat efter vad de tycker är godast, hur diskvalificeras då humledominant öl som tävlar i maltdominant klass?
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Folkets val - utanför gränsvärderna

Inläggav assistredo » torsdag 2017-03-02 11:56

De här öltypsdefinitionerna under respektive klass ska väl bara vara en vägledning för att kunna se vilken klass i Folkets Val ölet ska tävla. M.a.o. även om alkoholhalten är några tiondelar lägre för en APA är det fortfarande "Humledominerad öl" och ska tävla där.

Men att sådana här diskussioner med bryderier och hårklyverier om inplacering i öltypsdefinitioner inför Folkets Val ska behöva uppstå visar på att hela systemet är missriktat.

Nu undrar jag vad som händer vid själva inregistreringen till Folkets Val om ölet har "fel" värden för den öltypsdefinition jag anger. Anger jag själv vilken klass i Folkets Val ölet ska tävla i? Jag ska väl själv kunna avgöra var mitt öl ska tävla.

Det här är väl nästan som att införa dopingkontroll vid säcklöpningen på Midsommarafton :mrgreen:
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Folkets val - utanför gränsvärderna

Inläggav skyking » torsdag 2017-03-02 14:40

Så som jag tolkar det så är inte reglerna för folkets val annorlunda i detta avseendet. Reglerna för folkets val är identiska med domartävlingen bortsett från ett antal undantag, inget av dessa undantagen berör typdefinitionerna.

Notera att om det går att registrera ölet, om du tillåts ställa upp med den typad på det sättet så är det sen "bara" publiken som kommer avgöra hur bra poäng som ölen kommer få. Det kommer nödvändigtvis inte bli en tävling om vem som bryggt det mest typriktiga ölet som får bäst poäng.

Frågan är lite om man vill registrera enligt andemeningen i klassindelningen eller bokstavstroget enligt typdefinitionerna. Med tanke på att jag inte tror att publiken är så petiga med typriktigheten som domarna så skulle jag nog gå på andemeningen i klassindelningen.

Om det går skulle jag alltså typa in den som APA om det är det närmaste om man inte får välja explicit vilken klass man vill tävla i. Anledningen är att du antagligen vill ställa upp som "humledominerat öl", då funkar ju inte 4G så bra eftersom det placerar ölet i "maltdominerat öl", och 11D placerar ölen i klassen "övriga öl". Med tanke på att dessa typer egentligen inte entydigt går att placera in i någon av klasserna borde man ju som tävlande få välja vilken klass (i FV) man skall hamna i för just dessa typer (kan man det så kan man ju anmäla det i klass 11D och välja klassen "humledominerad öl").
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Folkets val - utanför gränsvärderna

Inläggav hlilje » fredag 2017-03-03 19:42

Vi har inga krav på typriktighet till Folkets val. Där gäller helt enkelt att godast öl vinner.

Vid anmälan till folkets val så används samma system som till domartävlan. Det betyder, om jag har rätt, att samma spärrar som till domartävlan kommer att gälla. Ni får prova och se. Kan ni inte registrera så får ni lov att registrera till annan klass. Det här har vi tänkt att ändra på genom att göra ett helt nytt registreringssystem. Vi har inte hunnit göra det till årets SM, det var mer jobb än vi trodde, men förhoppningsvis har vi det klart till SM-2018.

När vi valde vilka öltyper som skulle höra till vilka klasser så ville vi dels få en någorlunda jämn fördelning samtidigt som liknande öl ska kunna tävla i samma klass. Vi ser det här som ett test och efter SM gör vi en utvärdering för att kunna förbättra klasserna till nästa SM. Bryggaren kan inte själv välja i vilken klass hens öl ska placers utan det sker efter det som står på hemsidan.

/Håkan
hlilje
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 2013-12-10 08:11

Re: Folkets val - utanför gränsvärderna

Inläggav assistredo » fredag 2017-03-03 20:39

hlilje skrev:Vi har inga krav på typriktighet till Folkets val. Där gäller helt enkelt att godast öl vinner.

Vid anmälan till folkets val så används samma system som till domartävlan. Det betyder, om jag har rätt, att samma spärrar som till domartävlan kommer att gälla.

Problem är till för att lösas - nöden är uppfinningarnas moder :mrgreen:
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Folkets val - utanför gränsvärderna

Inläggav Asa » lördag 2017-03-04 10:16

hlilje skrev:Vi har inga krav på typriktighet till Folkets val. Där gäller helt enkelt att godast öl vinner.

Vid anmälan till folkets val så används samma system som till domartävlan. Det betyder, om jag har rätt, att samma spärrar som till domartävlan kommer att gälla. Ni får prova och se. Kan ni inte registrera så får ni lov att registrera till annan klass. Det här har vi tänkt att ändra på genom att göra ett helt nytt registreringssystem. Vi har inte hunnit göra det till årets SM, det var mer jobb än vi trodde, men förhoppningsvis har vi det klart till SM-2018.

När vi valde vilka öltyper som skulle höra till vilka klasser så ville vi dels få en någorlunda jämn fördelning samtidigt som liknande öl ska kunna tävla i samma klass. Vi ser det här som ett test och efter SM gör vi en utvärdering för att kunna förbättra klasserna till nästa SM. Bryggaren kan inte själv välja i vilken klass hens öl ska placers utan det sker efter det som står på hemsidan.

/Håkan


Stort tack för svar!
Asa
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2017-03-01 19:47

Re: Folkets val - utanför gränsvärderna

Inläggav t_m_jansson » lördag 2017-03-04 21:27

Underklasserna "Övriga Klassiska öl" är INTE till för för svaga, för starka öl eller öl som har fel humleprofil. Öl som inte passar typdeffarna är "Modifierade öl".

Övriga klassiska öl är öl som inte längre bryggs kommersiellet eller är väldigt sällsynta, man ska dessutom till dessa ge exempel på öl som är av den öltyp man bryggt, eller genom historiska referenser till den typ av öl man bryggt. T.ex. den "Stein Bier" som HGB2(harjag för mig) gjorde till nåt SM nyligen.

/ Micke
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna
Användarvisningsbild
t_m_jansson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 105
Blev medlem: fredag 2013-05-10 14:03
Ort: Tyresö

Re: Folkets val - utanför gränsvärderna

Inläggav martinb » söndag 2017-03-05 12:50

t_m_jansson skrev:Underklasserna "Övriga Klassiska öl" är INTE till för för svaga, för starka öl eller öl som har fel humleprofil. Öl som inte passar typdeffarna är "Modifierade öl".

Övriga klassiska öl är öl som inte längre bryggs kommersiellet eller är väldigt sällsynta, man ska dessutom till dessa ge exempel på öl som är av den öltyp man bryggt, eller genom historiska referenser till den typ av öl man bryggt. T.ex. den "Stein Bier" som HGB2(harjag för mig) gjorde till nåt SM nyligen.

/ Micke

Japp, vår Steinbier var en övrig klassisk öl. Sedan förstår jag TS problem - årets tanke med indelningen var att öl med liknande smakkaraktär ska få tävla med liknande öl. Att då klämma in all öl som bör hamna i 11D i en och samma grupp ger det känslan lite av en "slask-klass", och helt plötsligt får en alkoholsvag APA med tydlig humleprofil tävla med mot en Imperial Stout med Ek och Bourbon. Någon som smakmässigt inte hör ihop.

En enkel lösning på "problemet" är att låta bryggarna skriva in i kommentaren om ölet vad det är för stil och hur det modifierats (som det redan ska göras). Därefter kan tävlingsledningen enkelt se och välja ifall din öl verkligen är en "Övrig öl" eller kan smakmässigt passa bättre i en annan klass. Till SM 2016 var ca 10% av alla bidrag i 11D. Jag jämförde de som lämnades in mot årets klassificering och det gick rätt snabbt att räkna ut vilka som hade passat i en annan klass och vilka som definitivt skulle vara bland "Övrig öl".
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Folkets val - utanför gränsvärderna

Inläggav skyking » måndag 2017-03-06 13:21

martinb skrev:Japp, vår Steinbier var en övrig klassisk öl. Sedan förstår jag TS problem - årets tanke med indelningen var att öl med liknande smakkaraktär ska få tävla med liknande öl. Att då klämma in all öl som bör hamna i 11D i en och samma grupp ger det känslan lite av en "slask-klass", och helt plötsligt får en alkoholsvag APA med tydlig humleprofil tävla med mot en Imperial Stout med Ek och Bourbon. Någon som smakmässigt inte hör ihop.

En enkel lösning på "problemet" är att låta bryggarna skriva in i kommentaren om ölet vad det är för stil och hur det modifierats (som det redan ska göras). Därefter kan tävlingsledningen enkelt se och välja ifall din öl verkligen är en "Övrig öl" eller kan smakmässigt passa bättre i en annan klass. Till SM 2016 var ca 10% av alla bidrag i 11D. Jag jämförde de som lämnades in mot årets klassificering och det gick rätt snabbt att räkna ut vilka som hade passat i en annan klass och vilka som definitivt skulle vara bland "Övrig öl".


En liknande lösninng är att man ha underklasser i 11D eller kanske "sidoklasser" för varje övrig ölstil. T.ex. kunde den alkoholsvaga APAn vara i klass 11D/4C eller sidoklassen 4C-mod (och stouten 11D/8D eller 8D-mod). I FV bör dessa öl tävla i klasserna "humledominerat öl" respektive "maltdominerat öl" (istf "övriga öl"), kanske är det mer rättvist att sätta dem mot APAor respektive Imperial Stouts än mot varandra i DT.

Jag tycker det är upp till bryggaren att avgöra som vilken typ ölet skall tävla, väljer man fel typ så borde man få ta konsekvenserna. Ser egentligen ingen anledning att tävlingsledningen skall korrigera typningen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Folkets val - utanför gränsvärderna

Inläggav assistredo » tisdag 2017-03-07 17:36

skyking skrev:Jag tycker det är upp till bryggaren att avgöra som vilken typ ölet skall tävla, väljer man fel typ så borde man få ta konsekvenserna. Ser egentligen ingen anledning att tävlingsledningen skall korrigera typningen.

Håller fullständigt med.

Folkets Val är enligt min uppfattning ett festligt inslag i SM-festen. Varför krångla till det? Förutom ölet är det också marknadsföringen ofta i form av fantasifulla presentationer som kan bidra till resultatet - det har hittills accepterats - är det fest så är det.

Det är klart att ölen till Folkets måste registreras - använd i princip samma system som till domartävlingen men modifiera det då på så sätt att endast vissa uppgifter är obligatoriska. Sätt vid dessa asterisker som är brukligt i webbformulär. Sen får det finnas lämpliga filter för att hänföra ölen till respektive klass. Bryggaren väljer också en klass men får en varning om det avviker från vad inmatat ger men får bara fylla i ett kommentarsfält om vederbörande inte vill ändra i så fall - äh..krånglade jag till det nu :oops: .
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping


Återgå till SM 2017

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron