Tävla med flaska märkt Gotlands Bryggeri

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2017 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tävla med flaska märkt Gotlands Bryggeri

Inläggav Talnoy » söndag 2017-02-26 13:26

Jag har ett antal tomflaskor från Gotlands Bryggeri som håller sig inom de godkända måtten. Men, de är ju märkta med bryggerinamnet, är det ändå okej att tävla med dem?
Användarvisningsbild
Talnoy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-12-17 20:15
Ort: Burvik

Re: Tävla med flaska märkt Gotlands Bryggeri

Inläggav skyking » måndag 2017-02-27 08:36

SM-reglerna skrev:10. Fem flaskor med enfärgade kapsyler skall lämnas in per brygd. Flaskan ska vara omärkt/anonym - utan etikett eller annan märkning - förutom den etikett du får ut från anmälningssystemet. Flaskornas volym ska vara på minst 33 centiliter. Flaskans yttre mått får maximalt vara: höjd 215 mm (inklusive kapsyl) och diameter 65 mm. Flaskorna skall vara väl rengjorda och inte ha några igenkänningstecken som på något sätt kan identifiera bryggaren. Kapsylerna ska vara enfärgade. Undantag angående flaskstorlek: brygder bryggda och buteljerade i annat land än Sverige får lämnas in i fem stycken flaskor av annat format.


Ser egentligen inget i dessa regler som hindrar en att använda dessa flaskorna (givet förstås att de håller sig inom måttet). Enda hindret skulle ju kunna vara att du nu berättat att **du** vill använda dessa och att det kanske inte är så vanligt att dessa används så då kan det ju tolkas som att flaskan har igenkänningstecken som kan identifiera bryggaren...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tävla med flaska märkt Gotlands Bryggeri

Inläggav assistredo » måndag 2017-02-27 10:27

Talnoy skrev: Men, de är ju märkta med bryggerinamnet, är det ändå okej att tävla med dem?


Ur SM-reglerna som nämnts:

"Flaskan ska vara omärkt/anonym - utan etikett eller annan märkning - förutom den etikett du får ut från anmälningssystemet."

Det finns väl inga oklarheter här.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Tävla med flaska märkt Gotlands Bryggeri

Inläggav skyking » måndag 2017-02-27 10:56

assistredo skrev:"Flaskan ska vara omärkt/anonym - utan etikett eller annan märkning - förutom den etikett du får ut från anmälningssystemet."

Det finns väl inga oklarheter här.


Nja, med etikett eller annan märkning bör ju förstås kännetecken som gör att man kan särskilja flaskorna (och därmed bryggaren). Det torde inte göra någon skillnad om det råkar stå gotlands bryggeri på flaskan eller om flaskan i övrigt är av en unik typ (även om det inte står bryggerinamn på den).

Detta ger ett problem då det inte föreskrivs att man skall använda en specifik flasktyp utan att man bara har specat upp måtten. Hade man sagt att man skall använda bruna 33cl-flaskor från bryggarföreningen så hade det ju varit klart att en avvikelse från detta (t.ex. man använde en dansk eller grön ölflaska) skulle utgöra en "annan märkning". Nu har man dock ingen norm som flaskorna kan avvika ifrån så enda sättet att avgöra ifall det är en "annan märkning" är ju att se hur ovanlig flaskan är.

Detta är lite otillfredställande då det ju i slutändan blir en fråga om vad andra bryggare gör som avgör ifall man har använt en godkänd flaska. Hade varit mycket enklare att tolka regeln ifall man specat upp vilken typ av flaska som skall användas och vilka kapsyler. Tidigare har väl huvudregeln varit att man skall använda bryggarföreningens 33cl-flaskor?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tävla med flaska märkt Gotlands Bryggeri

Inläggav Grindcrusher » måndag 2017-02-27 11:06

Flaskorna kommer garanterat diskvalificera ditt bidrag, som Björn skriver.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Tävla med flaska märkt Gotlands Bryggeri

Inläggav Falkens » måndag 2017-02-27 11:10

Jag tycker det är solklart
"Flaskan ska vara omärkt/anonym - utan etikett eller annan märkning - förutom den etikett du får ut från anmälningssystemet."

Det är ju knappast svårt att få tag i 5st 33cl omärkta flaskor, så varför skapa en diskussion kring saken?

Personligen så tycker jag att man tar fram en flaska/kitt med allt som behövs dvs. flaskor, kapsyler och dokument.
Sen jobbar man fram ett bra avtal så man kan beställa dessa från nuvarande ÅF till ett bra pris. Det här paket är ju bara flaskor men släng med kapsyler också så är det ju lika för alla och ska man långlagra (köp 2 paket) så är det samma nästa år.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Tävla med flaska märkt Gotlands Bryggeri

Inläggav skyking » måndag 2017-02-27 11:50

Falkens skrev:Det är ju knappast svårt att få tag i 5st 33cl omärkta flaskor, så varför skapa en diskussion kring saken?

Personligen så tycker jag att man tar fram en flaska/kitt med allt som behövs dvs. flaskor, kapsyler och dokument.
Sen jobbar man fram ett bra avtal så man kan beställa dessa från nuvarande ÅF till ett bra pris. Det här paket är ju bara flaskor men släng med kapsyler också så är det ju lika för alla och ska man långlagra (köp 2 paket) så är det samma nästa år.


Syftet med regeln är väl att dommarna inte skall ha någon chans att veta vem som har bryggt ölet genom att titta på flaskan? (Iaf ifall de inte vet att bryggaren i frågan har bryggt ett unikt öl som de lätt kan känna igen). Detta utesluter ju i det närmaste kompisdömning. Det innebär ju att en flasktyp som avviker från vad andra skickat in så utgör ju valet av flasktyp en sådan märkning - iaf om man ser till syftet med regeln. Samma sak gäller ju val av kapsyl.

Jag håller med om att det vore bäst om man specade upp ett kitt som skall användas av alla. Dock är jag lite tveksam till humlegårdens "SM-flaska" - den är bra mycket dyrare än vanlig pantflaska (fast nu kanske det inte är lika enkelt att köpa dem tomma?). Man kanske skall tänka på att man kanske inte skall gynna någon särskild ÅF när man specar upp ett sådant kitt - det bör ju vara så att även andra ÅF bör kunna beställa in och sälja samma kitt. Man skiftar dock då bara problematiken till att man gynnar en tillverkare, men det är nog inte lika illa.

För övrigt är det ju bara för typer där man behöver långlagra som det krävs stabila regler, eller rättare sagt att de meddelas i tillräckligt god tid.

Tillägg: för övrigt är "SM-flaskan" humlegårdens näst (efter Geuze-flaskan) dyraste ölflaskan. Det är iofs litet i förhållande till vad det kostar att ställa upp i SM, men ändå tycker jag man bör hålla ner priset på kittet...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tävla med flaska märkt Gotlands Bryggeri

Inläggav Talnoy » måndag 2017-02-27 12:49

assistredo skrev:Det finns väl inga oklarheter här.


Okej, tack för svaret, förstår dig som att ingen flaska med mönster eller text i glaset är godkänd att tävla med
Användarvisningsbild
Talnoy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-12-17 20:15
Ort: Burvik

Re: Tävla med flaska märkt Gotlands Bryggeri

Inläggav Bee » måndag 2017-02-27 13:54

skyking skrev:Tillägg: för övrigt är "SM-flaskan" humlegårdens näst (efter Geuze-flaskan) dyraste ölflaskan. Det är iofs litet i förhållande till vad det kostar att ställa upp i SM, men ändå tycker jag man bör hålla ner priset på kittet...


Tillgång och efterfrågan. PGW har också flaskor för 8kr styck.
Vanliga pantflaskor i röd back finns fortfarande att köpa, inte lika vanligt som förut men det finns. Köp en back lättöl istället om priset inte passar.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Tävla med flaska märkt Gotlands Bryggeri

Inläggav assistredo » måndag 2017-02-27 14:49

Även om de har tittat konstigt på mig så har jag fått köpa back med tomglas hos den närbelägna lilla ICA-affären :D . Hos stormarknaden är byråkratin nästan ogenomtränglig :evil: .
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Tävla med flaska märkt Gotlands Bryggeri

Inläggav Falkens » måndag 2017-02-27 16:55

@skyking

Det paketet har Humle tagit fram själv vilket jag tycker är helt OK. Jag tycker det är snyggt och omtänksamt till de som vill tävla, det jag kan tycka när man ändå tar fram ett flaskpaket är att slänga med 5 st enfärgade kapsyler (guld/silver). Om det är dyrt, det vet jag inte, jag tycker man stirrar sig blind på vissa saker ibland. Här får du 5st flaskor som funkar till SM, de är rena och du slipper tvätta etc. utan det är väl lite star san som ska till och vad är 39:-? Seriöst är det så mycket att diskutera egentligen? Priset här är väl det minsta. En Fatamorgana på bolaget kostar 37,20:- och det kan man köpa en 7-10 st i stöten. Så priset på det är paketet ser jag som... helt OK

Det bästa är väl om SHBF jobbar fram en flaskmodell som ska vara "tävlingsflaskan" och sen lämnar till ÅF att tillhandahålla, det kan ju vara trevligt om man som SHBF får rabatt på flaskpaktet men med tanke på alla andra rabatter så är det ju inte att räkna med
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Tävla med flaska märkt Gotlands Bryggeri

Inläggav skyking » tisdag 2017-02-28 09:42

Falkens skrev:Det paketet har Humle tagit fram själv vilket jag tycker är helt OK. Jag tycker det är snyggt och omtänksamt till de som vill tävla, det jag kan tycka när man ändå tar fram ett flaskpaket är att slänga med 5 st enfärgade kapsyler (guld/silver). Om det är dyrt, det vet jag inte, jag tycker man stirrar sig blind på vissa saker ibland. Här får du 5st flaskor som funkar till SM, de är rena och du slipper tvätta etc. utan det är väl lite star san som ska till och vad är 39:-? Seriöst är det så mycket att diskutera egentligen? Priset här är väl det minsta. En Fatamorgana på bolaget kostar 37,20:- och det kan man köpa en 7-10 st i stöten. Så priset på det är paketet ser jag som... helt OK

Det bästa är väl om SHBF jobbar fram en flaskmodell som ska vara "tävlingsflaskan" och sen lämnar till ÅF att tillhandahålla, det kan ju vara trevligt om man som SHBF får rabatt på flaskpaktet men med tanke på alla andra rabatter så är det ju inte att räkna med


Om flaskorna är dyra beror ju på vad man jämför med. Jag räknade på humles priser. Allra dyrast är Geuze på 23.71kr/L följt av SM-flaskan på 18.08kr/L. Att jämföra med vad det kostar att köpa dyraste ölet man kan komma på för att få tag på flaskor tycker jag är lite orättvisande jämförelse. Priset för vanliga pantflaskor är ju egentligen bara panten då nettopriset på ölet bör räknas bort då man ju köper den för att dricka, dessutom förekommer det ju fortfarande att man faktiskt kan köpa tomma pantflaskor till pantpris. Då blir priset på pantflaskor 3.03kr/L.

Visserligen kan man resonera att man sparar endel jobb på att köpa nya flaskor, men för att det skall hålla som argument så bör det ju nästan gälla hela satsen. Det är ju knappast någon vinst i att slippa diska 5/60 flaskor. Ser man då till en hel sats så blir priset mer betydande. Skall resonemanget hålla så måste man ju nästan köpa nya för varje sats (annars åker du ju på att diska flaskorna lik förbannat).

Många som börjar brygga väljer nog det billigare alternativet framför det enklare. När man väl fått upp ett lager av flaskor så tenderar nog många bryggare att återanvända just dessa. För många bryggare blir det nog att man tappar i just pantflaskor av den anledningen.

Sen tycker jag nog att det borde gå att få tag på nya pantflaskor och det till lägre pris än så, om det nu är många som är för lata för att diska flaskorna. Vad priset för dessa skulle landa på vet jag inte just nu. Kanske någon som har prisuppgifter på dessa?

Jag håller dock med om att man borde ta fram en standardflaska, men då borde man ju överväga om det borde vara just vanliga pantflaskor.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tävla med flaska märkt Gotlands Bryggeri

Inläggav Falkens » tisdag 2017-02-28 10:12

Snart är ju pantflaskor ett minne blott de också. Fler och fler väljer ju att lämna den modellen av flaskor till förmån för de som inte pantas då man slipper de kostnaderna som systemet med pant drar med sig.

Vad jag menade med priset är att allt kostar och i sammanhanget så tycker inte jag att 39:- är hela världen. Visst vill man springa runt och samla flaskor, diska, ta bort etiketter mm. för att slippa 39:- så ska man göra det men säga att 39:- är dyrt... Det suckar jag åt. Jag ska inte lägga mig i andras ekonomi men känner man att det hänger på 39:- så bör man nog titta åt en annan hobby.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Tävla med flaska märkt Gotlands Bryggeri

Inläggav Grindcrusher » tisdag 2017-02-28 10:39

Falkens skrev:Snart är ju pantflaskor ett minne blott de också. Fler och fler väljer ju att lämna den modellen av flaskor till förmån för de som inte pantas då man slipper de kostnaderna som systemet med pant drar med sig.

Vad jag menade med priset är att allt kostar och i sammanhanget så tycker inte jag att 39:- är hela världen. Visst vill man springa runt och samla flaskor, diska, ta bort etiketter mm. för att slippa 39:- så ska man göra det men säga att 39:- är dyrt... Det suckar jag åt. Jag ska inte lägga mig i andras ekonomi men känner man att det hänger på 39:- så bör man nog titta åt en annan hobby.


+1
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Tävla med flaska märkt Gotlands Bryggeri

Inläggav Bee » tisdag 2017-02-28 10:51

+1 på @Falkens

Edit: Privat diskussion borttagen.
Senast redigerad av Bee tisdag 2017-02-28 13:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Nästa

Återgå till SM 2017

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster