Posta öl

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2017 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Posta öl

Inläggav Drake » söndag 2017-03-05 19:54

oscni skrev:Nu är mitt paket inlämnat efter många om och men. Dock hade PostNord sönder två flaskor, så det blev ingen tävling för en av ölen. Känns som att det krävs ganska hårdhänt hantering om man ska ha sönder två returflaskor i en inpaketerad rödback... Man lever och lär


Varför är jag inte förvånad?
IMG_4267.JPG
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Posta öl

Inläggav Engan » söndag 2017-03-05 20:17

oscni skrev:Nu är mitt paket inlämnat efter många om och men. Dock hade PostNord sönder två flaskor, så det blev ingen tävling för en av ölen. Känns som att det krävs ganska hårdhänt hantering om man ska ha sönder två returflaskor i en inpaketerad rödback... Man lever och lär

Hur fick du reda på att dom var trasiga? Jäkligt tråkigt hur som helst

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 188
Blev medlem: söndag 2013-11-24 12:51

Re: Posta öl

Inläggav Hugo » söndag 2017-03-05 20:23

Shit! Jag lider med er.
Lämnar inte in något bidrag i år. Men funderar på om man skulle kunna samordna nån leverans kommande år. Vet inte hur det ska gå till. Men kanske ett antal uppsamlingspunkter fördelat över hela landet - så att man personligen kan ordna leverans till dessa. Sen en gemensam lösning därifrån till humlegården. Jag har en bekant i JetPack - ska banne mig pröva vad han tror om konceptet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Posta öl

Inläggav Bee » måndag 2017-03-06 00:40

Hugo skrev:Shit! Jag lider med er.
Lämnar inte in något bidrag i år. Men funderar på om man skulle kunna samordna nån leverans kommande år. Vet inte hur det ska gå till. Men kanske ett antal uppsamlingspunkter fördelat över hela landet - så att man personligen kan ordna leverans till dessa. Sen en gemensam lösning därifrån till humlegården. Jag har en bekant i JetPack - ska banne mig pröva vad han tror om konceptet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det går redan att lämna in på flera platser i landet... Kanske inte överallt i landet men inte bara på Humlegården i Stockholm.
http://www.shbf.se/468
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Posta öl

Inläggav Engan » måndag 2017-03-06 10:41

I norr har vi Bollnäs som närmaste inlämningsställe. Känns lite väl långt med 63 mil. Får nog försöka styra upp ngt till nästa år

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 188
Blev medlem: söndag 2013-11-24 12:51

Re: Posta öl

Inläggav Bee » måndag 2017-03-06 10:57

Jo, det skulle kanske vara bra med inlämning i Östersund, ö-vik och Skellefteå också? Svårt att täcka de stora vidderna i norr. [WINKING FACE]
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Posta öl

Inläggav Engan » måndag 2017-03-06 11:03

Bee skrev:Jo, det skulle kanske vara bra med inlämning i Östersund, ö-vik och Skellefteå också? Svårt att täcka de stora vidderna i norr. [WINKING FACE]

Vet du hur det funkar med inlämningsställen? Är det ngt man själv änmäler till SHBF att man kan göra? Tänkte inför 2018... Skickar inte med posten igen då bilar jag istället dom mil det blir

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 188
Blev medlem: söndag 2013-11-24 12:51

Re: Posta öl

Inläggav Bee » måndag 2017-03-06 11:24

Engan skrev:Vet du hur det funkar med inlämningsställen? Är det ngt man själv änmäler till SHBF att man kan göra? Tänkte inför 2018... Skickar inte med posten igen då bilar jag istället dom mil det blir

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Peter Herzig i DK är ansvarig för mottagande och logistik av SM ölet. Om du kontaktar honom inför nästa år kanske du kan vara mottagare, det innebär ju en del arbete. Ett krav kan ju vara att mottagandet behöver göras av någon i domarkåren, det är iofs inget jag hört något om. En nackdel med många inlämningsorter är det ökade kravet på logistik. Man kan vilja hålla nere mängden inlämningsorter och låta postalternativet vara det rekommenderade pga det.
Vi har aldrig diskuterat detta och normalt pratar vi inte om SM logistik, men jag har snappat upp lite om problematiken med mottagande och distribution genom åren.

(Hoppas du fick ut något av mitt svammel...)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Posta öl

Inläggav Bee » tisdag 2017-03-07 00:49

@Engan pratade med Peter idag när jag var förbi i ett ärende.
Om det finns folk som vill vara lokala mottagare i sin del av landet blir de glada, men man får räkna med en hel del arbete.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Posta öl

Inläggav Engan » tisdag 2017-03-07 01:13

Bee skrev:@Engan pratade med Peter idag när jag var förbi i ett ärende.
Om det finns folk som vill vara lokala mottagare i sin del av landet blir de glada, men man får räkna med en hel del arbete.

Är det med Peter jag kollar upp isf vad som gäller? För egen del känns det inte roligt lägga ner all tid på att göra så bra öl som möjligt och sen hålla tummarna posten lyckas med transporten och allt vad det innebär.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 188
Blev medlem: söndag 2013-11-24 12:51

Re: Posta öl

Inläggav Bee » tisdag 2017-03-07 09:53

Jag glömde fråga vilken e-post han skulle vilja bli kontaktad på så skicka ett mail till dk@shbf.se, han finns med på den mail listan och det är troligen den rätta vägen om man vill diskutera inlämning och inlämningsorter.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Föregående

Återgå till SM 2017

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster