Fråga om ölklass

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2017 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Fråga om ölklass

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-02-16 22:39

erik86 skrev:Hmm. Om man tänker om, skulle man kunna typa in den i någon annan kategori, eller är det helt kört? Blir man diskvalicerad om man har några punkter för högt för en tex modern Stout?


Det går inte ens anmäla den om OG ligger för högt. Jag ser två lösningar:

1. Anmäl den ändå med ett OG inom gränserna, ett så kallat "alternativt OG"

2. Eftersom du verkar angelägen om att pressa in den i någon klass så antar jag att du är mycket nöjd med den. Skänk i stället bort dina 5 flaskor och låt andra njuta av dem (eller drick själv) och brygg om ölet till nästa år med ett lite lägre OG.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Fråga om ölklass

Inläggav martinb » fredag 2017-02-17 16:54

erik86 skrev:Hmm. Om man tänker om, skulle man kunna typa in den i någon annan kategori, eller är det helt kört? Blir man diskvalicerad om man har några punkter för högt för en tex modern Stout?
Tja, vi kan väl säga att det hänger en del domare här på forumet.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Fråga om ölklass

Inläggav Judgecc » fredag 2017-02-17 17:26

@martinb.
Ja? Och hur mycket ska dom domarna veta om ölet när dom provar?
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Fråga om ölklass

Inläggav Judgecc » fredag 2017-02-17 17:27

@erik86
Släng in den och tävla.
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Fråga om ölklass

Inläggav assistredo » fredag 2017-02-17 18:13

Judgecc skrev:@martinb.
Ja? Och hur mycket ska dom domarna veta om ölet när dom provar?


"RUSSIAN Imperial Stout" kan betyda mer i dessa dagar :twisted:
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Fråga om ölklass

Inläggav martinb » fredag 2017-02-17 20:40

Judgecc skrev:@martinb.
Ja? Och hur mycket ska dom domarna veta om ölet när dom provar?

Tja, nu vet vi att om en Erik från Göteborg plockar medalj med en öl som är beskriven som den har varit här i tråden, så kan det vara att det är en person som medvetet lagt in oriktiga siffror för sin brygd för att, kort sagt, fuska.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Fråga om ölklass

Inläggav oscni » tisdag 2017-02-21 19:19

En liten fundering kring typdefinitionerna. Det finns ju 5 st olika fysikaliska "regler", OG, FG, Alkohol (vol%), IBU, Färg(EBC). Av dessa regler så är det ju bara OG och FG som mäts av vanliga hembryggare. Dessa mätningar görs av bryggaren själv med egen hydrometer. Tolerans-faktorerna vid dessa mätningar är kan vara väldigt stora: okalibrerad hydrometer, ohomogen blandning i vätskan, fel temp på vätskan, syn, egen uppfattning om vad nivån ligger på o.s.v. Så en uppskattad tolerans för en mätning bör hamna någonstans +/- 0.003 för signifikant säkerhet. Så om man vill vara säker på att vara innanför typdeffen så bör man alltså ligga minst 0.003 över undre gräns och 0.003 under övre gräns, för en sådan uppskattad tolerans. Sedan görs ju ingen mätning av alkohol utan den estimeras från ganska trubbiga formler som är baserade på det uppmätta OG och FG. Detta gör att toleransen för OG/FG mätningen ökar ännu mer för att man med säkerhet ska vara inom typdeffen för alkohol. IBU och Färg(EBC) däremot estimeras ganska vilt i bryggprogramen och hembryggaren själv har jättesvårt att med säkerhet kunna hålla sig inom typdeffarna.

Det jag försöker säga är att OG/FG 0.005 hit eller dit är jättesvårt att bekräfta. Är det inte hur ölen smakar och upplevs som är det primära i bedömningen? Och de fysiska "reglerna" är mer som riktlinjer.

(Detta är samma resonemang till kring varför polisen måste dra av 3 km/h på hastighetsmätningar vid böter)
oscni
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2014-10-23 15:21

Re: Fråga om ölklass

Inläggav skyking » tisdag 2017-02-21 20:57

Ja, kanske sitter öldomarna med hydrometer? Undra om de har en tidsmaskin så de kan åka och mäta OG i smyg?

Jag tror faktiskt att de mest använder sina sinnen för att bedöma ölen. Smakar det pilsner så är det pilsner helt enkelt. Notera att dessa parametrar också inverkar på hur ölet upplevs (man kan ta.ex. se om ölet har lagom färg).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Fråga om ölklass

Inläggav Bee » tisdag 2017-02-21 21:17

Jovisst är det smaken som är primär, men i tävling måste man dra gränsen någonstans.
Man kan anta att alla hembryggare har ungefär lika mycket fel i sina mätningar och beräkningar så då jämnar det ut sig. Ja, det är riktlinjer, men du kommer inte kunna registrera en öl som ligger 5 pinnar utanför OG/FG. Man måste kunna anta att ens värde är rätt. Även om det kanske diffar lite. (Inte 5 pinnar, det är jättemycket)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Fråga om ölklass

Inläggav oscni » tisdag 2017-02-21 22:46

Bee skrev:Jovisst är det smaken som är primär, men i tävling måste man dra gränsen någonstans.
Man kan anta att alla hembryggare har ungefär lika mycket fel i sina mätningar och beräkningar så då jämnar det ut sig. Ja, det är riktlinjer, men du kommer inte kunna registrera en öl som ligger 5 pinnar utanför OG/FG. Man måste kunna anta att ens värde är rätt. Även om det kanske diffar lite. (Inte 5 pinnar, det är jättemycket)


Sorry om jag är lite kinkig men en specifik individs mättolerans påverkas inte av andra. Ett mätvärde är inget absolut värde, sen kan man ju blida sig en uppfattning om hur stor toleransen är. 5 pinnar är ju i överkant, men om man börjar prata om 2-3 pinnar så tror jag inte att många hembryggare har större mätsäkerhet. Det jag också menar är att IBU och EBC värdena kan ju skilja betydligt mer i förhållande till vad OG/FG värdena gör, och där finns inget rimligt sätt för en hembryggare att mäta alls. Där sker ju endast uppskattning, vilket skulle motsvara att använda det uppskattade OG/FG värdena från sitt bryggprogram att använda och tävla med.

Men om man rent hypotetiskt brygger en öl som hamnar med OG eller FG utanför typdeff men smakar och ser ut precis som typdeffen beskriver så ska man alltså (Om man drar reglerna till sin spets) inte ställa upp?
oscni
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2014-10-23 15:21

Re: Fråga om ölklass

Inläggav Bee » tisdag 2017-02-21 23:34

oscni skrev:Men om man rent hypotetiskt brygger en öl som hamnar med OG eller FG utanför typdeff men smakar och ser ut precis som typdeffen beskriver så ska man alltså (Om man drar reglerna till sin spets) inte ställa upp?


Jag kan också vara kinkig...

Exakt så är det. Det är en bedömningsport men reglerna är tydliga. Man ska dra det till sin spets. Linjen är dragen, är du utanför så är du utanför. Det gäller även flaskan, fel sort och du kommer inte bli bedömd. Det är bara att acceptera.

Var är det du vill komma med den här diskussionen? Du påpekar att de faktiska mätvärdena mellan olika bryggare skiljer sig och typdeffen tar inte hänsyn till det. Nej så är det, det är bara att acceptera. Bryggde du ett supergott öl som bommade typdeffen med 5 pinnar och vill ha godkänt att lämna in den ändå, för mätvärdena är ju generellt osäkra och avvikande.

Gör vad du vill, reglerna är tydliga. Du ska vara inom definition annars är du diskvalificerad. Hur du läser av din hydrometer är upp till dig och ditt samvete.

Edit: Angående EBC och IBU så är det en bedömning. Färgen bedöms efter en visuell skala, läs deffen snarare än titta på värdet.
IBU, det är otroligt svårt att bedöma IBU då upplevd beska och beräknad är helt olika. Den ska vara i balans enligt deffen, och värdet är en riktlinje. Avvikelser märker man, men de som är enligt stilen inte lika mycket.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Fråga om ölklass

Inläggav oscni » onsdag 2017-02-22 00:21

Det är precis hit jag vill komma, till en objektiv diskussion. jag förstår helt klart motivet med att ha strikta regler för att få till tydliga klassindelningar, men då tycker jag att det måste det finnas metoder som gör att man med säkerhet vet om man är innan eller utanför. Ska jag brygga en APA och kastar i massa humle i en 0 giva så har jag jättesvårt att uppskatta hur mycket IBU det kommer att ge, eller om jag vill justera färg med mörk malt. Detta är grova uppskattningar som bryggprogrammen ger. Brygger jag en Brown Ale som mitt bryggprogram estimerar till 45 EBC (undre gräns) så är risken väldigt stor att den i verkligheten är för ljus, och om så är fallet så ska den diskas. Om jag går till mig själv med mätning av OG/FG så vill jag helst ligga 3 pinnar inom typdeffen för att med säkerhet kunna säga att jag faktiskt är inom typdeffen.

Om man t.ex. tävlar i sport med viktklass så känns det ju lite konstigt om alla väger sig på sin egen våg hemma? Då tänker jag inte på samvetet i att meddela den vikt man faktiskt läst av hemma på sin egen våg, utan att alla har olika förutsättningar (vågar) att mäta vikten med.
oscni
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2014-10-23 15:21

Re: Fråga om ölklass

Inläggav oscni » onsdag 2017-02-22 00:24

Bee skrev: Edit: Angående EBC och IBU så är det en bedömning. Färgen bedöms efter en visuell skala, läs deffen snarare än titta på värdet.
IBU, det är otroligt svårt att bedöma IBU då upplevd beska och beräknad är helt olika. Den ska vara i balans enligt deffen, och värdet är en riktlinje. Avvikelser märker man, men de som är enligt stilen inte lika mycket.
Såg det nu, känns vettigt!
oscni
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2014-10-23 15:21

Re: Fråga om ölklass

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-02-22 09:52

Jag håller i stort med oscni; det är lite underligt att ha så hårda gränser just på vissa delar av specen när dessa ändå inte är så skarpa vare sig att mäta/skatta men inte heller att känna av vid bedömning. Framförallt vad gäller OG och IBU så krävs det rätt stora avvikelser för att kunna känna skillnad, säkert minst 5 enheter i båda fallen. Däremot haltar jämförelsen med viktklasser betänkligt; i det fallet skulle man kunna gynnas man av att rapporterar fel vikt, men här missgynnas man ju om något av att lämna i en ett öl utanför gränserna. Därför blir det också lite märkligt att prata om "fusk" och "samvete".

Jag kan dock förstå att man vil ha ett filter som hindrar folk från att registrera öl som inte passar in i klasserna. Tyvärr verkar många köra på metoden att först brygga något och om det blir bra försöka hitta en klass som passar. När man i stället borde utgå från en klass och försöka brygga något så bra som möjligt som passar deffen. Kanske man kunde nöja sig med ett varningsmeddelande i stället vid registreringen. Problemet är väl inte att fölk lämnar in öl med ett OG som är någre punkter fel, utan att folk lämnar in öl som inte alls passar in eller. Eller att man missar att det är en tävling och skickar in öl som man inte är helt nöjd med "för att få feedback".
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Fråga om ölklass

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-02-22 09:56

oscni skrev:Brygger jag en Brown Ale som mitt bryggprogram estimerar till 45 EBC (undre gräns) så är risken väldigt stor att den i verkligheten är för ljus, och om så är fallet så ska den diskas.


Du kanske har insett det redan, men du blir alltså inte diskad för att du avviker något i färg eller annat. Du får poängavdrag. Om det märks vid bedömningen alltså. Har man riktigt grova avvikelser mot en deff (kanskle för att man har lämnat in fel klass vilket händer ganska ofta) så kan dock domarna avfärda ölet och ge det en schablonpoäng (typ 20 p) eller vägra bedömma det.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till SM 2017

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster