Överkok enligt brux:en

Här kan man diskutera bryggverken Bulldog Brewcrafter och Coobra

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Överkok enligt brux:en

Inläggav Mats L » tisdag 2017-07-18 17:52

Tänkte igår testa brygga volymer lika som Bulldogens bruksanvisning ger som exempel för en amerikansk red ale; 23 liter vatten och ca 4,5 kg vört i mäsken och 8 liter vatten till lakningen. Testade också att koka med maltpipan i grytan som humlefilter (tidigare har jag kört utan med hulme i strumpor). Bruxen anger man ska ställa in 102 grader och 2500 W, vilket åtlyddes. Det fungerar utan pipa och vid mindre volym. Nu blev det ett spännande kok; 102 grader var hopplöst koka tillsammans med den vätskevolymen. Ur "centrumröret", som inte hadde "hatten på" fick jag en 15 cm vörtfontän, i utrymmet mellan maltrör och kokarväggen forsade det upp vört - men som drog sig innåt mitten. Jag kastade mig över tempkontrollen och minskade till 100 grader - då gick det lungt till, långt från det rullande kok jag lärt det ska vara. Vid 101 rullande det aningen, men framförallt såg bryggverket ut som en otäck fontän.

Vad säger ni - gjorde jag något fel, eller är det bruxen som är fel? Blir det egentligen någon skillnad mellan öl som kokats i 99 grader eller stormkokats?
Mats L
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2013-01-16 23:55

Re: Överkok enligt brux:en

Inläggav Perwaste » tisdag 2017-07-18 18:34

Jag har gjort samma erfarenheter. Därför använder jag INTE maltpipan vid kok. Dålig idé.

Men jag ställer på 102 grader och på 2500 w till jag fått upp koket, sedan stegar jag ned effekten såpass långt jag kan utan att det slutar koka. Här kommer det kluriga: det är två samverkande element som tillsammans i bästa fall uppnår 2500 w. Jag har kollat med en effektmätare och hemma hos mig blir det aldrig mer än 2200 ungefär.

Nåväl, de det de två elementen har varsitt effektläge, och de slår i pulser istället för att ha full kräm på hela tiden. Undrar om det inte är typ 700 + 1800 w de ligger på? Om de är en varm dag brukar jag kunna hålla det rullande koket (jag är utomhus) på 1800 w.

Kort sagt, jag anser bruxen vara fel i första satsen av frågor.

Edit: Jag kände igen frågeställningen..... se tråden viewtopic.php?f=6&t=13654
Frågan har behandlats tidigare.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50


Återgå till Bulldog och Coobra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster