Igensatta filter i Brewcrafter ( BK35)

Här kan man diskutera bryggverken Bulldog Brewcrafter och Coobra

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Igensatta filter i Brewcrafter ( BK35)

Inläggav Chabo » söndag 2016-05-08 23:18

Hur jag än försöker sätter det igen sig.... :(
Först ut när jag kör den 80-90% strypta pumpen...
Maltröret fylls upp till kanten o det är nästan tomt i självaste bryggverket...
Detta sker efter en stund ( 30 minuter kanske).
Eskalerar så jag måste röra runt lite o vips massa böös mm som kommer med...
(Risken är väl annars att det rinner över kanten o malten blir liksom inte inblandad i mäskningen... )

Sen till tappningen...
Bazooka-filtret tvärstoppar efter typ 3 liter...
Sist med ganska lite humle (75 gram 26 liter)
Efter meckande med en slev o petande på bazookan i 30 minuter så va det stopp & jag fick helt enkelt ner med armen o ta bort filtret....inte så bra...

Krossar inte själv utan en bryggeributik gör det åt mig...inte mer mjöligt än vad jag skulle åstadkommit själv tror jag..

Andra som har samma upplevelse ?
Lösningar ?


Anders
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Igensatta filter i Brewcrafter ( BK35)

Inläggav Niklas K Holm » måndag 2016-05-09 21:40

Hejsan.

Jag har inte BK35 eller Brewcrafter 25an själv men funderar på att införskaffa varför jag spanar in detta forum. Vad jag förstår så gäller första funderingen under mäskning. Kan du ha för lågt cirkulationsflöde så mäsken låser sig? Vad var det du bryggde för typ av öl och med vilken malt?

Gällande humling har jag haft besvär ibland med min nuvarande gryta från biltema. Jag har helt gått över till kottar, kör en ordentlig whirlpool vi 0 minuter därefter väntar jag 10-15 min innan jag tappar ner i jäskärl via plattvärmeväxlare. I denna anordning har jag ett mycket finmaskigt filter i inloppet till kranen och det går kalas med avrinning. Kör du pellets? . Har du testat humlepåse eller liknande?

Mvh Niklas
Niklas K Holm
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 2016-05-09 21:18

Re: Igensatta filter i Brewcrafter ( BK35)

Inläggav HåkanBråkan » tisdag 2016-05-10 19:21

Jag har BK35 funkar perfekt för mig, hur många l/kg malt kör du med möjligen kan mäsken vara för tjock. Jag har 3,5 l per kg. Fyller upp vatten till maltkorgens botten mäter sen upp 3,5 l per kg. Använder alltid påse för humlen du kan köpa tyg på Ikea och sy av funkar perfekt.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Igensatta filter i Brewcrafter ( BK35)

Inläggav Chabo » tisdag 2016-05-10 20:54

HåkanBråkan skrev:Jag har BK35 funkar perfekt för mig, hur många l/kg malt kör du med möjligen kan mäsken vara för tjock. Jag har 3,5 l per kg. Fyller upp vatten till maltkorgens botten mäter sen upp 3,5 l per kg. Använder alltid påse för humlen du kan köpa tyg på Ikea och sy av funkar perfekt.


Jag har kört 3,5 men nu sist 4 l/kg. + upp till maltkorgens botten...bomstop o vörten va väldigt nära ( 5 mm) ifrån kanten på maltkorgen.

Stoppet är redan vid mäskning så nån humle har inte kommit in i bilden än.
Har strypt pumpen kraftigt, kanske skall ha ännu mindre cirkulation då ?

Det lite konstiga är att det är först efter en stund ( typ 15-30 minuter) som det sätter igen sig.

sen sätter det igen sig ännu värre vid tömning till jäskärl...vi pratar helt stop!
Men DET felet kan nog avhjälpas utan bazzokafilter samt humlepåsar....
Grövre kross e väl en variant men tycker ju ändå de på bryggeributiken har rätt bra koll...såg inte så värst mycket mjöl i det sist.,


Anders
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Igensatta filter i Brewcrafter ( BK35)

Inläggav Chabo » tisdag 2016-05-10 20:57

Niklas K Holm skrev:Hejsan.

Jag har inte BK35 eller Brewcrafter 25an själv men funderar på att införskaffa varför jag spanar in detta forum. Vad jag förstår så gäller första funderingen under mäskning. Kan du ha för lågt cirkulationsflöde så mäsken låser sig? Vad var det du bryggde för typ av öl och med vilken malt?


Gällande humling har jag haft besvär ibland med min nuvarande gryta från biltema. Jag har helt gått över till kottar, kör en ordentlig whirlpool vi 0 minuter därefter väntar jag 10-15 min innan jag tappar ner i jäskärl via plattvärmeväxlare. I denna anordning har jag ett mycket finmaskigt filter i inloppet till kranen och det går kalas med avrinning. Kör du pellets? . Har du testat humlepåse eller liknande?

Mvh Niklas



Vad betyder detta, låser sig ?
Hur fungerar detta o hur avhjälper man det ?

(Kommer köra påsar vid nästa bryggning.)


Anders
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Igensatta filter i Brewcrafter ( BK35)

Inläggav thella » fredag 2016-05-13 13:02

Har också Brewcrafter 25. Brukar köra pumpen under i princip hela mäskningen (60 minuter). Har strypt hela tiden. Ibland börjar pumpen gå torrt. Då väntar jag 10 min eller så och börjar cirkulera igen. Jag kör 4l per kg vört, basmalten färdigkrossad från humle.se och specialmalt krossar jag själv. Har märkt att jag ibland krossar lite för fint, då kan jag dels få besvär med att processen från att jag lyfter korgen till att lakningen är klar tar väldigt lång tid. Har också haft problem med att bazookan sätter igen efter 3-4 liter vi dessa tillfällen. Använder påsar till humlen så är ganska säker på att det är finkrossat mjöl som tagit sig igenom. Det du får börja prova i din felsökning blir att köpa annan krossad malt alternativt krossa själv och inte lika fint. Det finns inte så många andra saker det kan bero på som jag ser det.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Igensatta filter i Brewcrafter ( BK35)

Inläggav Niklas K Holm » söndag 2016-06-12 21:42

Chabo skrev:
Vad betyder detta, låser sig ?
Hur fungerar detta o hur avhjälper man det ?

(Kommer köra påsar vid nästa bryggning.)


Anders


Låst mäsk är att den sedimenterar för tätt. Händer ibland. Avhjälps väl med att röra om. Hoppas det gått bättre med bryggandet

Mvh Niklas
Niklas K Holm
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 2016-05-09 21:18

Re: Igensatta filter i Brewcrafter ( BK35)

Inläggav Perra » fredag 2016-08-12 14:12

Det där med igensättning av bazookafiltret.
Jag har nu bryggt ca 5ggr med vår brewcrafter 35 och varje gång vid tömning till jäskärl då sätter bazooka filtret igen dig. Det går ju att lösa med att man rör om hela tiden nere vid filtret men det måste ju gå att lösa på ett bättre sätt . Funderar på att köpa tillbehör till grainfather och prova. Antingen det eller så en så kallad LauterHelix.
Någon som provat nåt annat än original?
På gång
Saison (ingefära och citron/apelsin)
RIPA
Pekanstout
Perra
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: fredag 2016-08-12 14:01
Ort: Visby

Re: Igensatta filter i Brewcrafter ( BK35)

Inläggav Chabo » söndag 2016-08-14 20:33

Perra skrev:Det där med igensättning av bazookafiltret.
Jag har nu bryggt ca 5ggr med vår brewcrafter 35 och varje gång vid tömning till jäskärl då sätter bazooka filtret igen dig. Det går ju att lösa med att man rör om hela tiden nere vid filtret men det måste ju gå att lösa på ett bättre sätt . Funderar på att köpa tillbehör till grainfather och prova. Antingen det eller så en så kallad LauterHelix.
Någon som provat nåt annat än original?



Fyra saker förbättrar en del för mig.

Precis när det kokar upp innan jag tillsätter nån humle tar jag en sil ( kanske 15-20 cm i diameter)
och fångar upp så mycket maltbös jag kan.
Kanske håller på med detta i 4-5 minuter.
( Jag har ingen aning om hur detta kan påverka smaker mm)

Humlepåsar

Efter nedkylning väntar jag 5-10 minuter så böset hinner lägga sig.

Inte röra i maltbädden (om inte absolut nödvändigt)

Sist när jag gjorde alla dessa moment va det första gången det inte satte igen sig för mig.
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Igensatta filter i Brewcrafter ( BK35)

Inläggav Perra » måndag 2016-09-05 10:23

Chabo skrev:

Fyra saker förbättrar en del för mig.

Precis när det kokar upp innan jag tillsätter nån humle tar jag en sil ( kanske 15-20 cm i diameter)
och fångar upp så mycket maltbös jag kan.
Kanske håller på med detta i 4-5 minuter.
( Jag har ingen aning om hur detta kan påverka smaker mm)

Humlepåsar

Efter nedkylning väntar jag 5-10 minuter så böset hinner lägga sig.

Inte röra i maltbädden (om inte absolut nödvändigt)

Sist när jag gjorde alla dessa moment va det första gången det inte satte igen sig för mig.


Tackar för tidsen!
Jag ska prova lite av detta på lördag då det är dags att brygga en stout eftersom jag inte hunnit ( läs glömt) köpa nån annan bazooka än. Blir nog till att rensa bös med sil i humlekoket samt och använda humlepåsar.
Vi får se hur det går. Nån som har tips om lite tätare humlepåsar? har tidigare köpt från maltmagnus men de är ju ganska så "otäta" om man så säger.
På gång
Saison (ingefära och citron/apelsin)
RIPA
Pekanstout
Perra
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: fredag 2016-08-12 14:01
Ort: Visby

Re: Igensatta filter i Brewcrafter ( BK35)

Inläggav Bobby » onsdag 2016-11-30 17:15

Hej

Har du testat igen?
Jag kan säga med ganska stor säkerhet att du har kört för finkrossat.
Annars har du räknat fel med vattenmängder.
Bryggverket i sig har egentligen inget att göra med att malten blir för kompakt i korgen.

Problemet med bazookan är värre, och detta är något som många diskuterat länge och väl om.
Gustav Lindh på denna sida om sin hop-stopper till exempel:
http://www.lindhcraftbeer.com/min-utrustning/

Just nu är det många som kör sedimentering (låta druvet/böset sjunka) innan tappning, och säkert i kombination med whirlpool och hopstopper.

Att tömma direkt - rakt genom en liten bazooka - funkar oftast inte.

Den som har bra lösningar på detta får gärna kommentera.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: Igensatta filter i Brewcrafter ( BK35)

Inläggav Bobby » måndag 2017-01-09 23:33

Uppdatering efter ny bryggning. (Amerikansk pale ale)

Ca 4l vatten per kilo malt (främst pilsnermalt färdigkrossad, men inte finkrossad)

Absolut inget stopp i bädden under mäskning eller lakning. Tvärtom, nästan för vattnigt och det rann lite väl fort igenom.

Kan tilläggas att jag kör pumpen under mäskning, reglerar/stryper den med en 12v dimmer istället för kran som vissa andra.

MYCKET Amarillo humlepellets därefter.

Jag körde sedan första gången med en längre sedimentering efter att läst på Lindhs blogg (iaf 30 min) efter kok/kylning - Här räknade jag ändå med stopp eftersom jag glömt att skruva av bazookan.

Men.. Absolut inget stopp trots vanliga bazooka-screenen och mycket druv. (Halvt öppen kran under tappningen)
Sedimentering är nåt jag kommer fortsätta med, man kan i princip strunta i alla andra gamla knep, jag provade inte whirlpool ens.

Hoppas det hjälper nån att slippa få stopp.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15


Återgå till Bulldog och Coobra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster