Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Här kan man diskutera bryggverken Bulldog Brewcrafter och Coobra

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav Sloopy » lördag 2015-12-19 20:05

Har någon prövat att bara använda en slang "strypare" som finns på en vanlig hävert? Borde ju gå att använda, ifall man inte vill satsa i extra ventiler mm.
Sloopy
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tisdag 2007-04-03 12:33

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav bredsida » lördag 2015-12-19 20:52

Sloopy skrev:Har någon prövat att bara använda en slang "strypare" som finns på en vanlig hävert? Borde ju gå att använda, ifall man inte vill satsa i extra ventiler mm.

Jorå! Det funkar väl rätt bra. Men den är ju lite opålitlig tycker jag. Rätt var det är så släpper den, om man kommer åt den lite hårt, typ som om man ska lägga isolering kring hela härligheten. Och när den släpper så drar flödet på, blir inte bra. Om man kunde lita på att den satt som den ska så funkar det. Jag har även provat med en lite urgröpt påsklämma i plast. Det funkar också rätt bra, är pålitlig men inte så värst justerbar.
Edit: Ja, alltså inte på en BK35, men på mitt hemmabygge med Bielmeier.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » måndag 2015-12-21 20:27

Jag provade en slangklämma att strypa slangen med, men de går bara ner till 8 mm och det blev inte mycket till strypning! Tar gärna emot tips på vad man kan använda om man vill slippa montera en extra kulventil.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav seasteel » måndag 2015-12-21 23:44

thella skrev:Jag provade en slangklämma att strypa slangen med, men de går bara ner till 8 mm och det blev inte mycket till strypning! Tar gärna emot tips på vad man kan använda om man vill slippa montera en extra kulventil.


Två bitar trälist med en bult o mutter i varje ände så att det bildar en klämma. Då kan du skruva så hårt eller löst du vill.
Eller en minitving från Classe kanske?

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » tisdag 2015-12-22 09:07

thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav seasteel » onsdag 2015-12-23 12:05

thella skrev:Den här kanske: http://www.clasohlson.com/se/Skruvtving/21-11


Den funkar säkert.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » fredag 2015-12-25 20:19

Första bryggning med BK35 och aningen konfunderad. Jag ställde in mäsktempen på 67 grader, men den verkliga temperaturen låg 6-7 grader under när jag mätte, alltså runt 60. Jag använde inte pumpen. Vad kan det bero på tro? Försökte senare få upp mäsktempen genom att höja till 75 grader. Det fick till följd att termostaten visade 81 grader, men när jag mätte i mäsken var jag inte upp i mer än 64-65??

Öht verkar min termostat inte riktigt vilja vara med. När jag skulle kyla visade den 47 grader när det i själva verket var färdigt, dvs runt 20 grader. Enda gången den verkade visa rätt var vid kok, dvs 100 grader.

Annars gick det väl hyfsat smidigt, förutom att jag hade en del humlebös kvar i botten. Detta trots att jag körde med humlepåsar. Jag vaskade sista 3 litrarna. Hade kanske sjunkit till botten i ett senare skede, men jag ville inte ha med det den här gången. Hade tänkt köra genom saftsil ner i jäshinken, men den satte typ igen, rann sjukt långsamt, så jag skippade den.

Recirkulerade ingenting - gör ni det?

Lakade för mycket, tror uppemot 28 liter, hade siktat på 23. Träffade ändå OG turligt nog, vilken gav en effektivitet på 83%. Det var betydligt mer än vad jag hade räknat med.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav HåkanBråkan » lördag 2015-12-26 09:00

thella skrev:Första bryggning med BK35 och aningen konfunderad. Jag ställde in mäsktempen på 67 grader, men den verkliga temperaturen låg 6-7 grader under när jag mätte, alltså runt 60. Jag använde inte pumpen. Vad kan det bero på tro? Försökte senare få upp mäsktempen genom att höja till 75 grader. Det fick till följd att termostaten visade 81 grader, men när jag mätte i mäsken var jag inte upp i mer än 64-65??

Öht verkar min termostat inte riktigt vilja vara med. När jag skulle kyla visade den 47 grader när det i själva verket var färdigt, dvs runt 20 grader. Enda gången den verkade visa rätt var vid kok, dvs 100 grader.

Annars gick det väl hyfsat smidigt, förutom att jag hade en del humlebös kvar i botten. Detta trots att jag körde med humlepåsar. Jag vaskade sista 3 litrarna. Hade kanske sjunkit till botten i ett senare skede, men jag ville inte ha med det den här gången. Hade tänkt köra genom saftsil ner i jäshinken, men den satte typ igen, rann sjukt långsamt, så jag skippade den.

Recirkulerade ingenting - gör ni det?

Lakade för mycket, tror uppemot 28 liter, hade siktat på 23. Träffade ändå OG turligt nog, vilken gav en effektivitet på 83%. Det var betydligt mer än vad jag hade räknat med.


Jag har inte haft mer än 1 gr i skillnad vid mäskning men jag recirkulerar alltid med pumpen samt att jag rör om i mäsken under mäskningen, en dum fråga du använder väl "set" funktionen på panelen. Bra effektivitet fick du det är ju bra.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » lördag 2015-12-26 11:12

Jo jag använde set-knappen och rörde om lite. Har du både 500 och 2000 watt intryckta? Hur funkar det vid nedkylningen, visar den 20 grader när du kylt 25-30 min? Använder du pumpen under hela mäskningen?

Tänkte prova med vatten idag och mäta tempen.

Edit: När jag kör med bara vatten visar termostaten precis rätt. Vad kan det bero på att den inte gjorde det när jag hade malten iblandad samt när jag kylde ner vörten?

Edit 2: Den visade rätt när temperaturen var på väg upp. När den sedan är på väg ner blir differensen uppemot 7-8 grader beroende av om man mäter på botten (57 grader samma som displayen visar) eller toppen (65 grader). Locket är på. Värmen stiger uppåt brukar man ju säga, men hur ska man kunna få koll på temperaturen när det skiljer så mkt beroende av var man mäter.

Om den nu läser av från botten, alltså att termostaten sitter där någonstans (?), kan det ha varit så att det hade samlats humlebös på botten när jag kylde ner och att böset var varmare än vörten ovanför? För när jag kylde vörten igår verkade det ju vara precis tvärtom, dvs varmare längst ner och kallare på toppen.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav HåkanBråkan » söndag 2015-12-27 08:38

thella skrev:Jo jag använde set-knappen och rörde om lite. Har du både 500 och 2000 watt intryckta? Hur funkar det vid nedkylningen, visar den 20 grader när du kylt 25-30 min? Använder du pumpen under hela mäskningen?

Tänkte prova med vatten idag och mäta tempen.

Edit: När jag kör med bara vatten visar termostaten precis rätt. Vad kan det bero på att den inte gjorde det när jag hade malten iblandad samt när jag kylde ner vörten?

Edit 2: Den visade rätt när temperaturen var på väg upp. När den sedan är på väg ner blir differensen uppemot 7-8 grader beroende av om man mäter på botten (57 grader samma som displayen visar) eller toppen (65 grader). Locket är på. Värmen stiger uppåt brukar man ju säga, men hur ska man kunna få koll på temperaturen när det skiljer så mkt beroende av var man mäter.

Om den nu läser av från botten, alltså att termostaten sitter där någonstans (?), kan det ha varit så att det hade samlats humlebös på botten när jag kylde ner och att böset var varmare än vörten ovanför? För när jag kylde vörten igår verkade
det ju vara precis tvärtom, dvs varmare längst ner och kallare på toppen.


Under mäskningen använder jag 2000 W tills jag nått den temperatur jag vill mäska i, sedan kör jag på 500 W för att hålla rätt temperatur vid mäskningen, jag kör pumpen i princip hela tiden och rör om just för att få en jämn temperatur.

Jag brukar röra runt lite med kylspiralen när jag kyler, har inte tänkt på vilken temperatur som står på displayen vid kylning brukar använda termometern som följer med och kolla med.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » söndag 2015-12-27 12:52

Ok! Är det en avancerad termometer som följer med? Köpte min begagnad och fick inte med någon termometer. Funderar på om man ska höra av sig och kolla, men är det nåt för under hundringen så kan det bero.

Jag får brygga en gång till helt enkelt och köra med pumpen den gången. Brukar mäska i 67 grader. Så jag ställer tempen på 75 grader och trycker set. När jag sedan haft i malten och rört om får jag mäta tempen manuellt. Om jag sänker till 67 grader direkt när jag haft i malten så kommer kanske bryggverket sluta "jobba" och temperaturen sjunka. Hur brukar ni göra med inställningen av tempen just vid mäsningen? Ställa 7-8 grader över och sedan sänka direkt till önskad mäskningstemp eller avvakta tills man ser att den håller den tempen?
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav HåkanBråkan » söndag 2015-12-27 13:43

thella skrev:Ok! Är det en avancerad termometer som följer med? Köpte min begagnad och fick inte med någon termometer. Funderar på om man ska höra av sig och kolla, men är det nåt för under hundringen så kan det bero.

Jag får brygga en gång till helt enkelt och köra med pumpen den gången. Brukar mäska i 67 grader. Så jag ställer tempen på 75 grader och trycker set. När jag sedan haft i malten och rört om får jag mäta tempen manuellt. Om jag sänker till 67 grader direkt när jag haft i malten så kommer kanske bryggverket sluta "jobba" och temperaturen sjunka. Hur brukar ni göra med inställningen av tempen just vid mäsningen? Ställa 7-8 grader över och sedan sänka direkt till önskad mäskningstemp eller avvakta tills man ser att den håller den tempen?


Termometern verkar funka bra, finns säkert både bättre och sämre

Jag mäskar mestadels på 65 grader och då säger Beersmith att jag ska ha ca 71 grader på vattnet när jag tillsätter malten, när malten är i ställer jag in på 65 grader och trycker "set" samt slår över på 500 W slår på cirkulationen samt rör om med jämna mellanrum, har funkat bra för mig.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » söndag 2015-12-27 14:29

Ok, tänkte brygga igen nu. Vad kör du för mash thickness? Jag mäter upp 17,5 liter vatten häller i det i BK och värmer till 75 grader. Sen tillsätter jag 5 kg malt. Det ger 3,5 liter per kilo malt. Jag lakar sedan rätt mycket, så att det blir ca 28 liter innan jag börjar koka.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav HåkanBråkan » söndag 2015-12-27 14:39

thella skrev:Ok, tänkte brygga igen nu. Vad kör du för mash thickness? Jag mäter upp 17,5 liter vatten häller i det i BK och värmer till 75 grader. Sen tillsätter jag 5 kg malt. Det ger 3,5 liter per kilo malt. Jag lakar sedan rätt mycket, så att det blir ca 28 liter innan jag börjar koka.


Har kört på 3,5 liter men tänker prova att gå ner på 3 l nästa gång, risken med det är att det sätter igen under mäskningen om du använder pumpen måste du kunna strypa flödet efter pumpen annar går den troligen torr samt att du bara cirkulerar på ett ställe i mäsken och får sämre utvinning av malten, jag lakar ungefär lika mycket som dig
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav Bee » söndag 2015-12-27 15:39

thella skrev:Ok, tänkte brygga igen nu. Vad kör du för mash thickness? Jag mäter upp 17,5 liter vatten häller i det i BK och värmer till 75 grader. Sen tillsätter jag 5 kg malt. Det ger 3,5 liter per kilo malt. Jag lakar sedan rätt mycket, så att det blir ca 28 liter innan jag börjar koka.

Hur är det med kalibrering av termometern i bryggverket?
Testade att lägga in dina värden i Brew Buddy, 75°c strike motsvarar att du skulle ha malt som är 0°C.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

FöregåendeNästa

Återgå till Bulldog och Coobra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst